Het lid Roosenboom verlangt stemming. Vcor het voorstel stemmen de leden van de Kreelce, Bogers, van Gorp, van Isselt, van Ekeren, van Wezel en van de Watering. Tegen het voorstel stemmen de leden Mens, Schetters, Withagen en Roosenboom, zodat het voorstel met 7 stemmen voor en 4 stemmen tegen is aangenomen. 9. vnnTTCTWT, STEMMING WONINGCONTINGENT EU HET VERLENEN V4N FINANCIEIE FACI LITEITEN AAW DE ïfONINGSTICHTING."'" Het lid Roosenboom vindt het fijn dat er weer woningen worden gebouwd, maar vrat hem wel opvalt is dat het woord "minst draagkrachtigen" te pas en te on pas wordt gebruiktDestijds is voor 25 van de 48 premiewoningen goedkopere grond beschikbaar gesteld om weer tegemoet te kunnen komen aan de minst draagkrachtigen. Nu heeft men het weer over die minst draagkrachtigen. Hij zou graag zien dat er ook duurdere woningen werden gebouwd, - zoals ook tot uiting kwam in de nieuwjaarsrede van de voorzitter zodat een man die een goede huur kan betalen ook in een duurder huis terecht lconrt. Nu loopt men het grote gevaar dat er voor die personen ook een huis moet zijn en dan is men gedwongen die in een goedkope huurwoning te stoppen omdat er geen duurdere zijn. De voorzitter zegt dat ook hij het wenselijk acht dat er diverse soorten hui zen worden gebouwd voor diverse beurzen. Hij verzoekt wethouder van de Wate ring een nadere toelichting te geven. Wethouder van de Watering zegt dat deze geluiden in tegenstelling zijn met die" uit de kranten, waaruit bleek dat elke burgemeester in de wijde omtrek de toewijzing nogal gering achtte. Ook voor Halsteren is de toewijzing in derdaad niet denderend, vooral ook als men rekening houdt met de noodzake lijke en voorgeschreven afbraak van krotwoningen. Men kan in de woningen onderscheid maken tussen woningwetwoningen en corporatiewoningen. Woningwet woningen zijn woningen waarvoor meer financiële faciliteiten worden verleend als voor corporatiewoningen. Corporatiewoningen liggen dan ook hoger in huur dan woningwetwoningen. Beide categori'én woningen zijn voor de minst draag krachtigen al zullen hierin ook mensen met een normaal arbeidersinlcomen ge plaatst kunnen worden. De mogelijkheid om deze woningen te kunnen bouwen moet met beide handen worden aangegrepen en de venrazenlijking dient zo snel moge lijk te geschieden, ..dat de woningen nu al tien procent duurder geworden zijn dan vorig jaar en dit ook in de huurprrjs wel tot uitdrukking zal komen. Het zou een misdaad tegenover de inwoners zijn indien deze kans niet werd gegre pen. De gemeente is in het afgelopen jaar weer met 280 personen gegroeid. Deze aanwas meet opgevangen worden. Ook moet er gesaneerd worden. Daar komt nog bij dat er een tijd lang niet is gebouwd hetgeen tot gevolg heeft gehad dat er meerdere "gedwongen" jonge huwelijken zijn gesloten die ook op woon ruimte wachten. Hij kan dit voorstel bij de raad zeer warm aanbevelen. De 16 woningwetwoningen komen dus voor een lage huurprijs, de corporatiewoningen daarentegen voor een hogere. Het keuzeplan is bewust genomen omdat daardoor een toeslag wordt verkregen op het aantal woningen, wat het aantal van 14 woningwet woningen brengt op 16 en het aantal corporatiewoningen van 10 op 11, zodat drie woningen extra worden verkregen. Het lid Roosenboom zegt dat de mensen die een vorstelijk salaris genieten hier niet mee zijn gebaat. Zij behoeven toch niet te profiteren van een ge subsidieerde woning. Hij vraagt hoe het staat met de realisering van de 23 duurdere woningen van het plan van 48 stuks. Wethouder van de Watering zegt dat met deze woningen alles rond is doch dat de beschikking om de aanbesteding te mogen gunnen, alsmede de premie tot op heden zijn uitgebleven. Des te meer moeten we nu ook weer blij zijn met de ze toewijzing, want voor de minder draagkrachtigen bestaat er een grotere behoefte dan voor de grotere inkomens, De grotere inkomens kunnen in vele gevallen desnoods tot koop of bouw overgaan. De behoefte aan woningen is primair bij de mindei draagkrach+igen.. Het lid Roosenboom informeert of de woningstichting een man met een groot inkomen een woning zal weigeren. 1 I

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1969 | | pagina 35