U weet, mijnheer de voorzitter, hoe ik het "betreur - overigens mét U, gezien Uw uitlatingen in dit verhand hij meerdere gelegenheden - dat de belangstel ling van de bevolking voor ons aller gemeenschappelijke zaak zo uiterst ge ring schijnt te zijn. Toch blijf ik geloven, zoals ik reeds bij een algemene beschouwing van enkele jaren geleden heb betoogd, dat we moeten blijven zoe ken naar middelen en gelegenheden om bij alle lagen van de bevolking meer belangstelling te wekken voor die zaken van algemeen welzijn, waarover hier beslist moet x/orden. Dit gaat nog méér dringen, meen ik, nu voorzieningen op stapel staan, waar voor de belastingcapaciteit tot misschien wel het maximale opgevoerd zal moe ten worden. De beslissingen hieromtrent zullen voorlopig nog wel voor verantwoording van de raad blijven. Maar eventuele financiële consequenties komen voor rekening van de totale bevolking. Wij willen daarom hopen, dat zij over deze zaken mee vallen denken. Maar daarna ook op een of andere manier de kans krijgen hun inzicht of wensen kenbaar te maken. Een brede belangstelling van buiten kan niet alleen de raad tot steun zijn bij belangrijke beslissingen, maar lean ook waarschijnlijk vaak inzichten verruimen. En dat kan alleen maar haar bestuurs kracht verhogen. En een raad met grote bestuurskracht en helder inzicht, wens ik U, mijnheer de voorzitter, voor de komende nieuwe periode nu reeds van harte toe. Ik dank U. Het lid Roosenboom deelt mede te spreken namens zijn fractie, mocht hij soms spreken van "ik" dan wijst hij daar bij voorbaat reeds op dat dit in het meer voud bedoeld is. Hij wil beginnen met de aanbiedingsbrief van het college. Daarin wordt te ken nen gegeven dat de begroting redelijk blank wordt overgezwommen maar dat alles toch niet zo rooskleurig is blijkt al uit de 2e v/ijziging die een nadelig saldo oplevert van 19.000,Ook het verhuizen van posten van de gewone dienst naar de kapitaaldienst, zoals de post bestemmingsplannen van 32.000,en de post Economisch Technologisch Onderzoek ad. f 7*000,lijkt hem camouflage. Er is ook een aanmerkelijk verschil in de reinigingsdienst tussen de prakti sche opzet van de dienst gemeentewerken en de opzet van de afdeling financiën. Persoonlijk geeft hij de voorkeur aan de praktische opzet en dat zou voor hem dan een tekort opleveren van 23.000,—. De verhoging van de vergoedingen van de brandweer gaat ook 5*000,kosten en in de Ier ant heeft men kunnen lezen dat men van plan is het woonwagenkamp te gaan verbeteren. Dit zou dan 60 70.000 gulden gaan kosten en het aandeel van Halsteren hierin bedraagt dan on geveer 5.000,In totaal bij deze enkele posten komt men dan al op een te kort van 91.000,zouden we daar dan de bezuinigingen bijtellen, waarvan hij de verwezenlijking helaas nog niet ziet, dan komt men op een nadelig saldo van 132.000,Het college praat ook wel over meevallers, maar over tegen vallers wordt niet gerept. Openbare werken bijvoorbeeld geeft veel meer uren aan voor de reinigingsdienst dan de afdeling financiën doet. Ook het vorig jaar is deze post volgens openbare werken uitgelopen van 8.000 tot 10.000 uren. Aan gezien hij meer waarde hecht aan de man van de praktijk dan aan die van de theorie verwacht hij ook hier een ruim tekort. Het vorig jaar begon de begro ting met een voordelig saldo van 34*000,maar hij sloot met een tekort van 54.OOO,Dit jaar is men dus met 88.000,over de schreef gegaan maar dat is toen gedekt door de meevallers. Dit zou nu niet meer kunnen gebeuren omdat de meevallers er reeds zijn uitgehaald. Daarom gelooft hij ook niet erg in deze begroting. De inkomsten van de Bandijk zag hij graag toegevoegd aan de reserve voor het nieuwe gemeentehuis in plaats van bij het carillon. De gemeen telijke diensten zitten nu over drie gebouwen verdeeld en het lijkt hem oneco nomisch werken. Graag zag zijn fractie dat er een centraal gemeentehuis kwam, waar alle diensten in konden worden ondergebracht. Overigens ziet hij ook geen passende ruimte voor het carillon.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1969 | | pagina 125