2.V5"
6-
betreffende het in een richting gesloten verklaren van de School
straat niet met elkaar in overeenstemming zijn.
De voorzitter antwoordt dat dit inderdaad juist is. Er zal straks
een nieuw aangepast besluit gemaakt worden waaruit moet blijken dat
het verboden is de Dorpsstraat in te rijden komende vanaf de rich
ting Schoolstraat.
Het lid van Isselt informeert waar de chauffeurs in de Beek hun
auto's weg moeten zetten.
De voorzitter wijst er op dat op sommige plaatsen wel parkeertere-
reinen aanwezig zijn maar dat de chauffeurs de moeite niet nemen
om hun auto's daar weg te gaan zetten. Er is nu reeds een verbod
om lange wagens in de Beek weg. te zetten maar dat blijkt juridisch
niet waterdicht te zijn. Getracht wordt het nu op deze manier te
proberen.
Het lid Mens vraagt zich af of men voor wat betreft het nemen van
verkeersmaatregelen in de Beek de consequenties wel voldoende
overzien heeft. Gezien ook het probleem wat nu bestaat rondom de a
voorrangsweg Elkhuizenlaan komt bij hem de vraag op hoe ver de raa^
met het politierapport mee moet gaan. Hij voelt er ook niet veel
voor om over enkele maanden weer tot intrekking van een genome be
sluit te moeten overgaan.Hij zou het navolgende willen voorstellen:
1.De maatregelen in de Schoolstraat aannamen maar daarbij het ver
keer voor fietsers en bromfietsersir. beide richtingen toestaan.
2.In de Schoolstraat alleen een parkeerverbod instellen aan de
zuidzijde en wel vanaf de Dorpsstraat tot aan de parkeerhaven bij
de huishoudschool.
3-Het verwijderen van de heg in de Schoolstraat vanaf de bejaarden
woningen tot aan de Buurtweg.
4.Geen parkeerverbod in de Beek in te voeren,maarruimte voor parke
ren beschikbaar te stellen. Voor productie en werkgelegenheid was
men vroeger voornamelijk afgestemd op de landbouw, nu is echter de
dienstensector zeer belangrijk geworden en neemt 46% van het totaal
voor haar rekening, waarbij de handel een zeer belangrijke plaats in
neemt. De leefbaarheid kan door het parkeerverbod wel bevorderd wor
den, maar in het belang van de economie en de werkgelegenheid moet
men dit ongemak maar voor lief nemen.
De voorzitter antwoordt dat speciaal de brommers die uit de School^-
straat de Dorpsstraat inkomen een gevaar vormen voor het verkeer.
Tachtig procent van de brommerrijders is onder de 20 jaar en dat is
nu niet juist die groep die van een grote verantwoordelijkheids-ge
voel blijk geeft. Zij rijden mogelijk wel verantwoordelijk voor zover
het hunzelf aangaat, maar zeker niet ten opzichte van de andere
weggebruikers. Zij zijn zelf behendig genoeg op hun brommers, maar
bij anderen veroorzaken zij zeer dikwijls een schrikreactie. Het be
treft hier een punt zonder uitzicht en hij meent dat de weggebrui
kers niet aan het gevaar van de brommers moeten worden blootge
steld. Het zou nog denkbaar zijn dat in de Schoolstraat op een af
stand van ongeveer vijf meter van de Dorpsstraat een stopgebod werd
ingesteld, maar spreker vreest dat ook dat gebod door de jeugdige
brommers zal worden genegeerd.
Het lid van Blzakker vindt van het verkeer dat uit de Schoolstraat
de Dorpsstraat inrijdt de brommers juist het meest gevaarlijk.
Het lid van de ICreeke gelooft niet dat het bezwaren zal opleveren
als de brommerrijders van de Gasthuisstraat tot aan de Dorpsstraat
even moeten lopen.
De voorzitter zegt dat een parkeerverbod aan beide zijden in de
Schoolstraat, zoals in het voorstel vermeld- nodig is. De moge-