2.V5" 6- betreffende het in een richting gesloten verklaren van de School straat niet met elkaar in overeenstemming zijn. De voorzitter antwoordt dat dit inderdaad juist is. Er zal straks een nieuw aangepast besluit gemaakt worden waaruit moet blijken dat het verboden is de Dorpsstraat in te rijden komende vanaf de rich ting Schoolstraat. Het lid van Isselt informeert waar de chauffeurs in de Beek hun auto's weg moeten zetten. De voorzitter wijst er op dat op sommige plaatsen wel parkeertere- reinen aanwezig zijn maar dat de chauffeurs de moeite niet nemen om hun auto's daar weg te gaan zetten. Er is nu reeds een verbod om lange wagens in de Beek weg. te zetten maar dat blijkt juridisch niet waterdicht te zijn. Getracht wordt het nu op deze manier te proberen. Het lid Mens vraagt zich af of men voor wat betreft het nemen van verkeersmaatregelen in de Beek de consequenties wel voldoende overzien heeft. Gezien ook het probleem wat nu bestaat rondom de a voorrangsweg Elkhuizenlaan komt bij hem de vraag op hoe ver de raa^ met het politierapport mee moet gaan. Hij voelt er ook niet veel voor om over enkele maanden weer tot intrekking van een genome be sluit te moeten overgaan.Hij zou het navolgende willen voorstellen: 1.De maatregelen in de Schoolstraat aannamen maar daarbij het ver keer voor fietsers en bromfietsersir. beide richtingen toestaan. 2.In de Schoolstraat alleen een parkeerverbod instellen aan de zuidzijde en wel vanaf de Dorpsstraat tot aan de parkeerhaven bij de huishoudschool. 3-Het verwijderen van de heg in de Schoolstraat vanaf de bejaarden woningen tot aan de Buurtweg. 4.Geen parkeerverbod in de Beek in te voeren,maarruimte voor parke ren beschikbaar te stellen. Voor productie en werkgelegenheid was men vroeger voornamelijk afgestemd op de landbouw, nu is echter de dienstensector zeer belangrijk geworden en neemt 46% van het totaal voor haar rekening, waarbij de handel een zeer belangrijke plaats in neemt. De leefbaarheid kan door het parkeerverbod wel bevorderd wor den, maar in het belang van de economie en de werkgelegenheid moet men dit ongemak maar voor lief nemen. De voorzitter antwoordt dat speciaal de brommers die uit de School^- straat de Dorpsstraat inkomen een gevaar vormen voor het verkeer. Tachtig procent van de brommerrijders is onder de 20 jaar en dat is nu niet juist die groep die van een grote verantwoordelijkheids-ge voel blijk geeft. Zij rijden mogelijk wel verantwoordelijk voor zover het hunzelf aangaat, maar zeker niet ten opzichte van de andere weggebruikers. Zij zijn zelf behendig genoeg op hun brommers, maar bij anderen veroorzaken zij zeer dikwijls een schrikreactie. Het be treft hier een punt zonder uitzicht en hij meent dat de weggebrui kers niet aan het gevaar van de brommers moeten worden blootge steld. Het zou nog denkbaar zijn dat in de Schoolstraat op een af stand van ongeveer vijf meter van de Dorpsstraat een stopgebod werd ingesteld, maar spreker vreest dat ook dat gebod door de jeugdige brommers zal worden genegeerd. Het lid van Blzakker vindt van het verkeer dat uit de Schoolstraat de Dorpsstraat inrijdt de brommers juist het meest gevaarlijk. Het lid van de ICreeke gelooft niet dat het bezwaren zal opleveren als de brommerrijders van de Gasthuisstraat tot aan de Dorpsstraat even moeten lopen. De voorzitter zegt dat een parkeerverbod aan beide zijden in de Schoolstraat, zoals in het voorstel vermeld- nodig is. De moge-

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1968 | | pagina 99