-2-
3. VOORSTEL TOT VASTSTELLING VOORBEREIDINGSBESLUIT VOOR DE BSSTSH-
MINGSPLANHEN "DE BEEK E.O. 1967" SN "LEPELSTRAAT 1967".
De voorzitter licht toe dat onder het plan Lepelstraat 1967 valt het
oude plan Lepelstraat met alle verleende artikel 20-vergunningen, als
mede het oude plan Bloemendaal. Reeds eerder is omtrent dit plan een
voorbereidingsbesluit genomen maar dit is nu verlopen. Daarom is het
nodig wederom een voorbereidingsbesluit te nemen. Over het plan de
Beek is jaren gepraat maar het heeft de raad nog nooit bereikt. Herk-
waardig genoeg is dit gebied het enigste stukje van de gemeente ivaar—
voor geen bestemmingsplan geldt. Een reden te meer waarom het urgent
Het lid van Isselt zeg* dat men vroeger toch het plan Bloemendaal had.
De voorzitter antwoordt dat Lepelstraat nu alles omvat, ook het plan
Bloemendaal.
Het lid Hens vraagt of dit voorbereidingsbesluit te maken heeft met de
nieuwe bestemming van Samarbete.
De voorzitter zegt dat dit inderdaad juist is, maar dat vooral dit be
sluit genomen moet worden omdat ter plaatse geen enkel bestemmingsplan
geldt.
Het lid van El-zakker dacht -da"C er voor het gebied De Beek al meerdere
malen plannen waren gemaakt.
De voorzitter antwoordt dat dit inderdaad zo is, maar dat deze plannen
nooit ter visie hebben gelegen en de raad zelfs nooit officieel hebben
bereikt.
Hierna wordt zonder hoofdelijke stemming conform het voorstel van bur
gemeester en wethouders besloten.
SAMARBETE.
De voorzitter zegt flat de raadsleden in de nieuwsbladen hebben kunnen
lezen dat Nieuw Vossemeer voornemens is de kwestie Samarbete aanhangig
te malcen bij de rechtbank om tot liquidatie van de stichting te geraken.
Hij memoreert dat de Vereniging van Zweedse Gemeenten geld hebben inge
zameld voor de watersnoodslachtoffers. De verdeling van deze gelden
werd opgedragen aan de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Het is des
tijds zo gespeeld cat 18 gemeenten in Noord-Brabant voor een gedeelte
van dit bedrag in aanmerking kwamen. De bedoeling was dit geld onder de
ze achttien gemeenten te verdelen. De zweedse ambassadeur was het hier
mee niet eens.. Liever werd gezien dat een monument, althans iets blij
vends werd opgericht, waaruit de steun van de zweedse bevolking ten
eeuwige dagen zou blijken. De getroffen gemeenten kregen ieder 3-000,—
en met het restant zou men iets gaan doen. Hiervoor kwamen Halsteren,
Fijnaart en Nieuw Vossemeer als zwaarst getroffen gemeenten in Noord-
Brabant in aanmerking. Deze 3 gemeenten zouden iets gaan opzetten.
Iets was. niet. alleen dienstig zou zijn voor zichzelf, maar voor geheel
Nest-Brabant. Op deze manier is men gekomen tot de bouw van het vakan
tiehuis. Reeds in het begin werd ingezien dat Halsteren weinig plezier
zou hebben van het gebouw als vakantiehuis voor zijn eigen kinderen.
Het is niet erg aantrekkelijk om in de eigen woonplaats op vakantie
te gaan. Om tot een verantwoorde exploitatie te komen is men reclame
voor Samarbete gaan malcen, buiten de 3 gemeenten en later zelfs buiten
de 18 Nest-Brabantse gemeenten. Het gevolg was dat het vakantiehuis
g-ebruilct werd door kinderen die zelfs uit het Ruhrgebied kwamen. Hen
wilde toen iets anders gaan doen. Het college is zelfs bereid geweest
om de raad voor te stellen om het gebouw aan te kopen, waarbij Ha steren
dan tevens garant zou staan voor de morele verplichtingen die op het
gebouw rusten te<n opzichte van de zweedse bevolking.
2-2-1