-2- 3. VOORSTEL TOT VASTSTELLING VOORBEREIDINGSBESLUIT VOOR DE BSSTSH- MINGSPLANHEN "DE BEEK E.O. 1967" SN "LEPELSTRAAT 1967". De voorzitter licht toe dat onder het plan Lepelstraat 1967 valt het oude plan Lepelstraat met alle verleende artikel 20-vergunningen, als mede het oude plan Bloemendaal. Reeds eerder is omtrent dit plan een voorbereidingsbesluit genomen maar dit is nu verlopen. Daarom is het nodig wederom een voorbereidingsbesluit te nemen. Over het plan de Beek is jaren gepraat maar het heeft de raad nog nooit bereikt. Herk- waardig genoeg is dit gebied het enigste stukje van de gemeente ivaar— voor geen bestemmingsplan geldt. Een reden te meer waarom het urgent Het lid van Isselt zeg* dat men vroeger toch het plan Bloemendaal had. De voorzitter antwoordt dat Lepelstraat nu alles omvat, ook het plan Bloemendaal. Het lid Hens vraagt of dit voorbereidingsbesluit te maken heeft met de nieuwe bestemming van Samarbete. De voorzitter zegt dat dit inderdaad juist is, maar dat vooral dit be sluit genomen moet worden omdat ter plaatse geen enkel bestemmingsplan geldt. Het lid van El-zakker dacht -da"C er voor het gebied De Beek al meerdere malen plannen waren gemaakt. De voorzitter antwoordt dat dit inderdaad zo is, maar dat deze plannen nooit ter visie hebben gelegen en de raad zelfs nooit officieel hebben bereikt. Hierna wordt zonder hoofdelijke stemming conform het voorstel van bur gemeester en wethouders besloten. SAMARBETE. De voorzitter zegt flat de raadsleden in de nieuwsbladen hebben kunnen lezen dat Nieuw Vossemeer voornemens is de kwestie Samarbete aanhangig te malcen bij de rechtbank om tot liquidatie van de stichting te geraken. Hij memoreert dat de Vereniging van Zweedse Gemeenten geld hebben inge zameld voor de watersnoodslachtoffers. De verdeling van deze gelden werd opgedragen aan de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Het is des tijds zo gespeeld cat 18 gemeenten in Noord-Brabant voor een gedeelte van dit bedrag in aanmerking kwamen. De bedoeling was dit geld onder de ze achttien gemeenten te verdelen. De zweedse ambassadeur was het hier mee niet eens.. Liever werd gezien dat een monument, althans iets blij vends werd opgericht, waaruit de steun van de zweedse bevolking ten eeuwige dagen zou blijken. De getroffen gemeenten kregen ieder 3-000,— en met het restant zou men iets gaan doen. Hiervoor kwamen Halsteren, Fijnaart en Nieuw Vossemeer als zwaarst getroffen gemeenten in Noord- Brabant in aanmerking. Deze 3 gemeenten zouden iets gaan opzetten. Iets was. niet. alleen dienstig zou zijn voor zichzelf, maar voor geheel Nest-Brabant. Op deze manier is men gekomen tot de bouw van het vakan tiehuis. Reeds in het begin werd ingezien dat Halsteren weinig plezier zou hebben van het gebouw als vakantiehuis voor zijn eigen kinderen. Het is niet erg aantrekkelijk om in de eigen woonplaats op vakantie te gaan. Om tot een verantwoorde exploitatie te komen is men reclame voor Samarbete gaan malcen, buiten de 3 gemeenten en later zelfs buiten de 18 Nest-Brabantse gemeenten. Het gevolg was dat het vakantiehuis g-ebruilct werd door kinderen die zelfs uit het Ruhrgebied kwamen. Hen wilde toen iets anders gaan doen. Het college is zelfs bereid geweest om de raad voor te stellen om het gebouw aan te kopen, waarbij Ha steren dan tevens garant zou staan voor de morele verplichtingen die op het gebouw rusten te<n opzichte van de zweedse bevolking. 2-2-1

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1968 | | pagina 75