*2
-3-
Het lid Moerbeek dacht dat het lid Mens bedoelde dat verschillende soorten van
onderwijs onder een dale gegeven de voorkeur verdiende. Dit is echt niet de bedoe
ling van de mammoetwet. Er bestaan wel scholengemeenschappen die nauw samenwerken
en zo ook voldoende zekerheid voor de kinderen bieden. Het blijft een kwestie van
vertrouwen maar hij dacht wel dat onze docenten de kinderen naar andere scholen
zouden verwijzen indien dit nodig mocht blijken. Het onderbrengen van de leraren
in een mammoetschool achten de deskundigen niet juist. Dat het diploma van Halste
ren achter zou liggen bij andere diplomas acht spreker uitgesloten. Hij dacht
niet dat men ooit zou vragen waar men een diploma heeft gehaald. Men vraagt zon
der meer naar een of ander diploma. Dit alles behoeft voor het lid Mens geen
zorg te zijn. Het moet als een voordeel gezien worden dat het Mavo-onderwijs aan
onze kinderen in hun eigen omgeving gegeven kan worden. Mocht de school zo blij
ven groeien dan zit er misschien nog iets hoger onderwijs in. Wel vraagt hij zich
af waarom twee jaar geleden het crediet niet verstrekt kon worden en ook waarom
destijds men wel akkoord ging met de oprichting terwijl de mammoetwet reeds op
papier stond. Hij dacht dat men nu juist op de goede weg was en dat het lid Mens
ten onrechte bezorgd was over de kinderen.
Het lid Mens informeert of drie jaar huren duurder is dan aankoop.
De secretaris antwoordt bevestigend.
Het lid Mens vraagt zich af óf men nu toch werkelijk niet te hoog mikt. Wat is
voor de kinderen het beste? De afstand is voor de kinderen geen bezwaar. Wel zit
er volgens hem het gevaar in dat als zij eenmaal op de Mavo in Halsteren zitten,
ze er ook zullen blijven zitten.
Dg voorzitter zegt dat het Mavo-onderwijs een aanloop is voor alle vormen van ho
ger onderwijs. De leerlingen kunnen hier hun einddiploma halen, maar ze kunnen
ook overstappen naar een andere vorm van onderwijs. Hij gelooft ook niet dat er
aanleiding bestaat om de docenten te wantrouwen. Het staat de leerlingen vrij om
in Halsteren naar de school te gaan en zou er wantrouwen bestaan dan kunnen de
leerlingen in alle vrijheid in Bergen op Zoom naar school gaan. Uit de ontwikke
ling blijkt echter dat het hier hard groeit en daar moet men dan aan tegemo'-1
komen door iets te bieden. De inhoud van de mammoetwet is echter een zo moeilijke
materie dat hij daar als leek niet graag over gaat discussiëren.
Het lid van IsseIt is van mening dat het lid Mens te ver vooruit loopt. Het gaat
hier om noodlokalen in een spoedgeval. Aan de orde is nu het crediet. Deze loka
len heeft men hard nodig in de gemeente. Het bedrag lijkt hem aan de lage kant en
hij vraagt zich af of deze lokalen na vijf of zes jaar nog bekwaam zijn.
De voorzitter antwoordt dat deze lokalen overeenkomen met de noodlokalen in Lepel
straat.
Het lid van Isselt zag graag dat de evolutie van het onderaijs hier verder dan
op zijn beloop gelaten w.x-d.
Het lid van ,Gor£ zegt dat men zich gelukkig moet prijzen dat men deze lokalen
voor deze prijs kan kopen. Hij hoopt dat de gemeente er lang plezier van zal hebben
en is het niet ten dienste van het onderwijs dan toch voor iets anders. Hij ge
looft niet dat men het zo ernstig moet zien als het lid Mens voorstelt. Dat de
docenten moedwillig kinderen op hun school houden lijkt hem wel te ver gaan. Hij
geeft graag zijn stem aan dit voorstel.
Het lid van de Kreeke zegt dat er maar een punt op de agenda staat maar dat er nu
al meer zijn bijgekomen. Aan de orde is nu de ruimte voor de huidige ULO-school.
Hieromtrent wordt een ja of nee verxiracht. De rest behoeft vandaag geen zorgen te
geven Nu is aan de orde het verschaffen van ruimte op een volgens hem goedkope
manier en dat heeft ook zijn stem.
Het lid Schetters veronderstelt dat men er met 8.700,per jaar niet zal ko
men. Nu de ïokalen eigendom van de gemeente zijn zullen er toch ook onderhouds
kosten en verzekeringen betaald moeten worden.