i}3.
De sec **e~c iris lichG roe da'G he. huren van augustus go g januari een strop zou.
betekenen. Èet rijk vergoedt "beslist niet meer dan de norm. De kosten van huur
voor drie jaar liggen nogal hoog. Het rijk zal daar "beslist niet in trappen.
Uit een op de griffie gehouden bespreking is gebleken dat het provinciaal be
stuur nelemaal niet voor huur is en zelfs niet voor noodlokalen. Destijds be
stond. er twijfel omtrent de levensvatbaarheid en dit was dan telkens de motive
ring tot weigering van medewerking. Deze twijfels zijn bij de provincie en de
inspectie nu weg en is men overtuigd dat er binnen afzienbare tijd een nieuw
schoolgebouw moet komen. Nu moet alles echter voor 1 augustus geregeld zijn en
dat kan niet anders meer dan door middel van noodlokalen. Na de bouw van een defi
nitieve schöol zijn deze lokalen dan nog te gebruiken voor de lagere scholen.
Het lid Moerbeek ziet na deze toelichting ook geen behoefte meer om tot huur
over te gaan.
Het lid Roosenboom wijst er op dat bijvoorbeeld de noodwoningen op den Berg,
die voor enkele jaren waren bestemd, er nu reeds 23 jaar staan. Bij goed onder
houd zullen deze lokalen ook een lange levensduur hebben en zullen zij lang hun
waarde behouden. Mocht dit niet zijn voor het onderwijs dan mogelijk voor re
creatie of jeugdwerk. a
Het lid Mens had nog enkele vragen. In 1966 was er een voorstel betreffende twee
noodlokalen ad. 51.500,Nu komt ren met vier lokalen voor 62.675, Dit
is wel raar, gezien het feit dat alles duurder is geworden. Hij is niet technisch
en kan dit niet bekijken, maar hij hoopt dat de kwaliteit voldoende zal zijn. Hij
is ook niet tegen aankoop want zoals het onderwijs nu gegeven wordt kan het niet
langer. Moet het Mavo-onderwijs hier blijven dan zal er iets gedaan moeten worden.
Hij vraagt zich wel af of Halsteren hier niet op de verkeerde weg is. Moet er in
het kader van de mammoetwet wel een Mavoschool in Halsteren komen? Twee jaar ge
leden had de school nog geen levensvatbaarheid en nu weer wel. De bedoeling van
de mammoetwet is het bevorderen van het "switchen" om doubleren zoveel mogelijk
te voorkomen en anderzijds om de mogelijkheden van de leerlingen zoveel mogelijk
uit te buiten. Voor de leraren lijkt het hem moeilijk dat zij een kind zullen
doorsturen naar een Havo of Vwo en dat een kind van de Havo teruggestuurd zal
worden naar Halsteren lijkt hem ook onwaarschijnlijk; zo'n kind zal wel worden
opgevangen dcor het Mavo te Bergen op Zoom. Hij weet dus echt niet of dit alle
maal zo juist is. Ook zit er nog het gevaar in dat de leerlingen die niet bij
het Mavo thuishoren, maar gestuurd zouden worden naar Lavo of Lts, op onze school
worden gehouden ten behoeve van de levensvatbaarheid. Ook is hij er niet van o-
vertuigd dat het voer de leraren zelf zo aantrekkelijk zal zijn. Het lijkt hem
dat er op een mammoetschool meer mogeli .jkheden zullen zijn voor de toekomst. Hij
hoopt dat zijn vree" voor minder bekwame docenten in Halsteren niet gegrond zal
zijn. Hij is er niet erg gelukkig mee en hij dacht dat datgene dat door de wetge
ver wordt beoogd mogelijk teniet wordt gedaan door onze Mavoschool.
De voorzitter antwoordt dat men over de levensvatbaarheid van het Mavo-onderwijs
in'Halsteren'blijvend van mening kan verschillen. Aan de hand van de opgedane er-
vari^en cn gezien de steeds toenemende belangstelling voor onze school zou de
klok worden terug gezet' als men alles niet zou aangrijpen om onze kinderen dit
te kunnen bieden. Hij hoop dat er een blijvende groei zal zijn. De reden om dit
aan te nemen is ook beslist aanwezig, gezien de bevolkingstoename en de groei van
de belangstelling. Spreker dacht dat het gemeentebestuur aan de bevolking ver
plicht was deze mogelijkheid van onderwijs te bieden en dat men de lofwaardige ac
tiviteiten van het stichtingsbestuur en de docenten moest ondersteunen. Hij dacht
dat het nuttig en zelfs noodzakelijk was dat er in de gemeente naast het lager
onderwijs iets ander hoger onderwijs te hebben. Na het Mavo kunnen ze nog alle
kanten uit. Dit is een aankoop en zou blijken dat ze niet mee kunnen dan worden
ze naar een andere school verwezen. Deze kans moet m°n volledig aangrijpen en uit
buiten. Nu zou men de kinderen weer naar Bergen op Zoom gaan sturen terwijl wij
jarenlang hetzelfde hier aan het proberen zijn en dat terwijl de ouders belangstel
ling hebben voor dit onderwijs gezien do snelle groei.
T<