BEHANDELING INGEKOMEN STUKKEN EN MEDEDELINGEN. Punt 3 Het lid Roosenboom wijst er op dat hij ook reeds bij de algemene beschouwingen dp 'wethouderssalarissen heeft aangeroerd, Hij vraagt zich nu af wat de waarde is om zo'n stuk als hier nog in de raad te brengen. Het lijkt hem nihil. Naar zijn mening worden de kleinere gemeenten hierbij onder gewaardeerd. Hij haalt een klein stukje aan uit het tijdschrift "De Gemeenteraad", waaruit blijkt dat dit een zuinigheid wordt genoemd die de wijsheid bedriegt..!"Hi-j twijfelt er niet aan of ook de wethouders in Halsteren hebben veel werk en worden onder gewaar deerd, Kan de raad hier iets. aan. doen? Kan bijvoorbeeld worden voorgesteld om het salaris te brengen op 10,000-, De voorzitter antwoordt dat de raad kan zeggen wat hij wil. De gróte moeilijk heid is echter dat twee gemeenten van 10,000 zielen totaal verschillend kunnen zijn voor wat betreft de werkzaamheden en dat ook binnen dezelfde-gemeente de werkzaamheden van de wethouders erg uit elkaar kunnen liggen. Dit is een ver schrikkelijk moeilijke affaire, maar van de andere kant bekeken moet hij toe geven dat er iets onbillijks in kan schuilen. De voorzitter'licht nog toe dat de Vereniging van Nederlandse Gemeenten onlangs een encpuête heeft gehouden over wethouders. Het college is daar uitvoerig op ingegaan.-Uit deze enquête kunnen^^ voor de minister bouwstenen aangedragen worden die "hij' kan gebruiken bij de in-_ diening van de nieuwe gemeentewet, hetwelk binnen enkele jaren verwacht mag wor-^| den. Het lid Roosenboom dacht dat de raad zelf moest kunnen beslissen over de jaar wedde van de wethouders. Als men nu het aandeel bestede 'uren deelt'door de wed de dan komt men ongetwijfeld aan een schamele vergoeding. Bij een betere vergoe ding zou de animo voor wethouder ongetwijfeld groter zijn. De keus uit de candi- daten zou daarmee groter worden. De voorzitter vraagt of iemand bezwaar heeft tegen het advies van het college. Het' lid Roosenboom heeft geen bezwaar tegen het advies,- maar hij vindt het be drag te klein. Hij zou graag zien dat de raad besloot-, het bedrag te verhogen. De voorzitter antwoordt dat de raad niet verder kan gaan dan het in het ontwerp besluit genoemde bedrag. Het lid van de Kreeke vraagt zich af of de raad in statut .is een volledig oordeel te vellen over het werk van de wethouders. De een kan iéts in 'één uur, waar de andere twee uur over doet, Ilen moet het daarom ook niet direct zoeken in beste de uren maar in de verrichte werkzaamheden. Het lijkt hem voor de overheid bij zonder moeilijk om de wedde van de wethouders los te.koppelen van het aantal ners. Er moet een bepaalde regel zijn. --. De voorzitter zegt dat in vrezen voor alle functionarissen deze regel geldt. Hierna wordt zonder hoofdelijke stemming conform het voorstel van burgemeester en wethouders besloten. behandeling brief raadslid van Gorp. Het lid van Gorp zegt dat zijn schrijven toch ergens wel is bedoeld als een voor stel, en hij dankt de voorzitter dat het, ondanks de late binnenkomsttoch nog in deze vergadering is gebracht. De vorige vergadering waren de leden geprepareerd voor de begrotingsbehandeling en naar zijn mening hebben de andere punten niet die aandacht gekregen die zij mogelijk zouden verdienen. Die 2,300,die is Uitgetrokken voor de verkeersborden die komen er wel, maar hij vraagt zich af wie er mee gebaat is. De automobilist gelooft hij niet. De overige weggebruikers beslist niet. De enige die er mee is gebaat is de onverantwoordelijk rijdende automobilist die practisch ongestraft vooruit kan. Bij een aanrijding is het moeilijk te zeggen hoe. hard een automobilist heeft gereden. Steekt een kind plot seling de weg over en veroorzaakt dat kind een aanrijding dan is er meer dan blikschade. Mogelijk is er dan een. onherstelbare schade geleden. Bij informatie is hem gebleken dat ér na de invoering-van de voorrangsbepalingen in de Dorps straat er meer ongelukken gebeuren en met meer schade dan voorheen het geval was.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1968 | | pagina 62