=12= Het lid de Kei.jzer zegt nogmaals dat hij het er niet mee eens is met de "bepaling dat de administrateur altijd hij het college kan worden geroepen. Graag zag hij opneming van een aanvulling dat hiervan kennis werd gegeven aan de direkteur. De voorzitter stelt voor dat het college artikel 6 van de instructie voor de administrateur t,z,t, niet zal opnemen. Pc raadsleden kunnen zich hiermede verenigen. De secretaris licht toe dat het heter is om de verordening aan te nemen zoals, zij is voorgesteld. Dit is echt niet iets wat uit de eigen koker is gekomen maar is opgesteld aan de hand van de opgedane ervaringen in diverse gemeenten. Men loopt het gevaar dat men van de wal in het slootje geraalct. Hij persoonlijk adviseert tot handhaving van het voorstel en zo nodig later wijzigen. Het lid de Keijzer zegt dat hij wel wil veranderen maar niet juist kan om schrijven v/aar dit moet gebeuren. Het lid Roosenboom dacht dat de wijziging van artikel 5 van de verordening op het beheer van de dienst gemeentewerken, zoals terloops door de. voor zitter gememoreerd toch wel voldoende waarborgen zal bieden. De voorzitter stelt voor tot de navolgende wijziging van het genoemde artikel 5° Lid 2 te wijzigen ins 2. Onder toezicht van burgemeester en wethouders is; a, een directeur belast met en verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding en goede gang van zaken van de dienst, behoudens het gestelde onder sub b en c; b, een administrateur, belast met en verantwoordelijk voor de objectiviteit van de financiële administratie van de dienst; c, een: kassier, belast met en verantwoordelijk voor het kasbeheer van de dienst. In lid 3 van dit artikel wordt in deze eerste regel tussen de woorden "de" en "financiële" ingevoegd de woorden; "objectiviteit van de". De raadsleden kunnen met deze wijziging instemmen, hetgeen impliceert dat ook de desbetreffende bepalingen in de beheersverordeningen voor het grond- en 'woningbedrijf dienovereenkomstig worden gewijzigd. Het lid van Gorp kan zich voorstellen dat de redactie niet helemaal juist is, wat moet er dan gebeuren. De voorzitter zegt dat uit de notulen wel blijkt wat de bedoeling van de raad is geweest en dat de direkteur zich gerust met de boeken vertrouwd mag maken. Het lid I-Ioerbeek is het niet eens met de nieuwe salarissen. „Hij weet dat dit niet directbetrekking heeft op dë instelling van deze dienst maar een gevolg is van het bereiken van de 10.000 inwoners. Zonder dat men daar iets voor heeft gepresteerd is ér een bepaalde groep die voor ver hoging in aanmerking komt. De sjouwers van de gemeente vallen daar buiten. Dit bevredigt hem niet. Dit is gewoon een gift aan bepaalde mensen. IJaarom en wie dit allemaal bepaalt weet hij niet, maar is.hier ook vo.or de anderen niet iets aan te doen. De voorzitter zet uiteen dat men bij een inwonertal van 8000 zielen een bepaald bedrag gaat verdienen. liet de stijging ven het zielental stijgen ook de problemen en worden ook extra, eisen aan de man gesteld. Niet aap de man bijvoorbeeld die een paspoort uitschrijft maar wel bijvoorbeeld aan de chef van een afdeling. Die problemen kwamen er niet ineens met de 10.000 inwoner maar zi_jn wel in de loop der jaren gegroeid. Die próblemen waren er misschien al in grote mate met J000 inwoners, maar. er is nu eenmaal een termijn gesteld dat bij 10.000 inwoners de salarissen worden opgetrokken. Het lid I-Ioerboek is van mening dat men iemand moet waarderen naar zijn topprestatie en hij dacht niet da,t die prestatie nu hoger of intensiever zou kunnen worden. Als er moer werk is moeten er meer mensen komen.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1967 | | pagina 74