=11 Het lid Roosenboom vindt het ook zinloos om dan nog deze bepaling op te nemen» Het lid van 51zakker merkt op dat de gemeentewet deze materie overkoepeld» De voorzitter zegt dat deze bepaling er ooi; wel uit kan, maar dat daarmee niets aan de zaal; is veranderd. Het lid de Kei.jzer benadrukt nogmaals dat hij graag zag opgenomen dat de direkteur ook verantwoordelijk was voor het financiële gedeelte. De voorzitter antwoordt dat deze regels zijn gesteld in het belang van een objectieve boeking, tiet deze bepalingen kan de direkteur niet opdragen aan de administrateur dat een of andere post verkeerd geboekt moet worden. Het lid van Elzakker is van mening dat men een direkteur, die veelal technisch zal zijn, niet verantwoordelijk mag gaan stellen voor foutieve boekingen. Het lid van de Kreeke zegt dat het mogelijk is dat men een direkteur heeft die geen kaas heeft gegeten van administratie. De voorzitter merkt op dat dit niet van belang is. Die bepalingen die nu worden opgenomen zullen waarschijnlijk ook nog over vijftig jaar gelden. Ook zijn er wel gemeenten die een econoom als direkteur hebben of waarde direkteur door zelfontwikkeling wel het nodige inzicht in de administratie heeft gekregen. Het lid Roosenboom blijft tegen de aparte creatie van een administrateur met eigen verantwoordelijkheid. Het lid de Keijzer zegt dat de direkteur toch moet weten waar de administrar- teur is. Voor afwezigheid zal hij toch wel verantwoording aan de direkteur af moeten leggen? Bovendien zal een direkteur nooit alles kunnen weten, ook niet op technisch gebied. Hij zal zich talloze malen op zijn ondergeschikte experts moeten kunnen beroepen. Hij ziet het zo dat er een direkteur is die een aantal experts onder zich heeft. Deze experts kunnen niets doen zonder dat de direkteur dit weet en onder deze experts valt volgens hem ook de administrateur. De voorzitter zegt dat een objectieve verslaglegging gewenst en noodzakelijk is. Voor het overige is de administrateur ondergeschikt aan de direkteur. Het lid de Keijzer heeft dit nergens kunnen lezen. Het lid van Isselt vindt het juister als er een bepaling werd opgenomen waarin staat dat de direkteur belast is met de algemene leiding. De voorzitter is het daar wel mee eens, maar dan behoudens de objectieve verslaglegging en de boeking door de kassier. Het lid de Keijzer vraagt waar de secretaris voor is. De voorzitter antwoordt dat de secretaris het college moet helpen toe te zien dat overal en ook bij de bedrijven alles goed gaat. De secretaris is,een. bestuurshulp. Het lid Moerbeek dacht dat één topfiguur hier wel op zijn plaats was. Om alles goed te laten functioneren is een bepaalde controle wel noodzakelijk, alleen moet men daarvoor een juiste formulering vinden» De voorzitter wijst er op dat indien men de ingebouwde controle niet opneemt de direkteur tegen de administrateur kan zeggen dat een bepaalde post op een verkeerde plaats geboekt moet worden. Het lid Roosenboom zegt dat de administrateur dit dan niet doet» De voorzitter zegt dat de administrateur dit dan wel zal moeten. Het lid van Isselt stelt voor om toch zo te starten en mochten er later, vanwege een storende werking, wijzigingen nodig zijn dan kan dat alsnog. gebeuren. Het lid Roosenboom is daar niet. voor» Hij vreest dat wijzigingen op een later tijdstip wel eens een pijnlijke zaak kunnen worden.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1967 | | pagina 73