10=
12, VOORSTBL TOT HET VASTSTELLEN VAN DB VERORDENT HG OP HBT BEHEER YAH DE
-DIENSTGEHSSNTE1IERIQCU
13. VOORSTEL TOT HET UIJZIGBH VAN DE BEHEERSVERORDENING'TM HBT GROMD
EN UONINGBEDRIJF
14. VOORSTBL TOT WIJZIGING VAN DE.CONTROLEREGELING OP DE EBT GELDELIJK
BEHBBR SN BOEKHOUDING BELASTS AMBTENAREN
15, VOORSTBL VASTSTELLING SALARISTABEL B VOOR DE TECHNICI
Het lid Roosenboom juicht dit plan toe. Het heeft wel een lange tijd
nodig gehad voor.,het bij de raad op tafel is gekomen. Hij heeft maar èèn
bedenking en dat is dat' naast de direkteur'een administrateur benoemd
wordt die een eigen verantwoording draagï'ten opzichte van het college
en niet aan de direkteur. Dit lijkt hem onlogisch. Uaarom naast de
direkteur nog een tweede figuur in het leven roepen? Uaarom dit achter
deurtje? IJaarom is hij wel direkteur over de technische zaken en niet
over de administratie? Het lijkt hem niet. juist als. de administrateur
buiten de direkteur om bevoegdheden heeft.
De voorzitter zet uiteen dat de administrateur uitsluitend eigen verant
woording heeft over de financiële administratie. Dit 'is gedaan om een
soort ingebouwd veiligheidssysteem te krijgen, Hen heeft een direkteur,
administrateur en kassier en onafhankelijk van elkaar heeft ieder zijn
eigen verantwoordelijkheid; voor het bestellen en het verwerken; de
direkteur,voor het boeken; de administrateur on.vocrxhettotalen; de kassier.
Hiermee wordt bedoeld dat bijvoorbeeld een fles jenever geboekt moet
worden op de post representatie en niet op de post brandstoffen of smeer
middelen, en voor deze juiste boeking is alleen de administrateur ver
antwoordelijk.
Het lid Roosenboom vindt het niet juist dat naast de direkteur iemand
wordt benoemd die als een soort politieagent dienst doet.
Het lid de Kei.jzer merkt op dat ingevolge artikel 4 de direkteur niet
verantwoordelijk is voor de financiële administratie. Ook heeft hij
er bezwaar tegen dat de administrateur apart bij het college geroepen
kan v/orden. Het zou in de praktijk kunnen gebeuren dat de raad een
direkteur benoemt buiten burgemeester en wethouders om. Het college zal
dan meer voelen voor de administrateur en meer met hem werken dan met
de direkteur. Dit zou een zeer ongezonde ontwikkeling zijn. Graag zag
hij dat de administrateur bij het college geroepen kon worden in bijzijn
van de direkteur.
De voorzitter wijst er op dat het college iedereen kan roepen, zonder dat
er ook maar iemand bij is.
Het lid de Keijzer vindt het toch wel raar dat men bijvoorbeeld een onder
geschikte van Geers bij het college roept zonder hemzelf daar in te kennen.
Als men dat een paar keer zou doen, dan zou de man argwaan krijgen en
dat zou niet bevorderlijk zijn voor de sfeer en goede gang van zaken.
De voorzitter antwoordt dat het college dit toch rustig kan doen.
Het lid de Keijzer vindt dat een tevreden mens het best werkt en om
wrijving te voorkomen zou hij 'willen stellen dat de direkteur ook werkelijk
in alles de direkteur is en dat hij ook verantwoordelijk is voor het
financiële gedeelte.
De voorzitter wijst er op dat men onderscheid dient te maken tussen
financieel besteden en financieel, .boeken. Het boeken moet op objectieve
wijze gebeuren.
Het lid de Keijzer is van mening dat, indien het college iedereen bij
zich kan roepen, de betreffende bepaling voor de administrateur het
best geschrapt kan worden.