De voorzitter zegt dat de minister de gemeente vtij laat hoe zij het
doorstromingsfonds denlct te regelen» Eet college heeft gedacht aan de
mensen van Halsteren, die Halsternaar blijven.
Wethouder van de Watering zegt dat het niet belangrijk is waar de man
naar toe gaat,, maar wel welk huis er vrij komt.
Het lid van Elzakker merkt op dat het doel toch is om goedkopere
woningen vrij te maken en dat kan ook een man doen die bijvoorbeeld
naar Bergen op Zoom verhuisd.
De voorzitter zegt dat de regelingen van de gemeenten Dinteloord,
Woensdrecht en Steenbergen ook alleen een vergoeding kennen bij ver
huizing binnen de gemeente.
Het lid van Elzakker zag gaarne dat de vergoeding ook toegekend kon
worden bij verhuizing van en naar Bergen op Zoom en Roosendaal.
Hij fcag graag dat daarover eens werd gesproken- in de burgemeesterskring.
De voorzitter adviseert niet nu tot een zodanige regeling over
te gaan, maar zegt wel toe dit idee in de burgemeestersicring aan de
orde te stellen.
Het lid van de Kroeke vraagt hoe men kan nagaan dat iemand naar een
duurdere woning is verhuisd. De huur in een andere gemeente is niet
altijd vergelijkbaar en in de grotere gemeenten meestal altijd
duurder. De goedkoopste ironing in Amsterdam heeft een veel hogere
huurprijs dan menig betere woning in Halsteren.
De voorzitter zegt dat het inderdaad plezierig is als het mogelijk is
dat mensen die zich in Halsteren komen vestigen in aanmerking kunnen
komen voor een uitkering en omgekeerd ook de mensen die Halsteren ver
laten. Gezien echter de enorme huurverschillen in het land zal deze
regeling zich moeten beperken tot de randgemeenten, hoewel het dan nog
een moeilijke zaak zal blijven.
Het lid van de Kreeke acht het gevaarlijk om er andere gemeenten bij
te betrekken.
De voorzitter lijkt het ook beter de ontwikkelingen op dit punt af te
wachten en te zijner tijd desnoods op dit ontwerp terug te komen.
Het lid van'Gorp heeft er bezwaar tegen dat de huurder die eigenaar
wordt minder krijgt dan de huurder die de huurder blijft. Deze man
verlaat niet alleen een goedkopere woning maar verruimt bovendien
de totale woningvoorraad. Deze mensen zou hij zeker niet willen be
perken. Gezien het gestelde in artikel 1a informeert hij of de
bevolking hieromtrent wordt ingelicht.
Devoorzitter antwoordt dat aan de doorstromingsverordening ruime
bekendheid zal worden gegeven. Gedacht is hierbij aan het uitgeven
van een mededelingenblad.
Het lid van Gorp zag ook graag een ontheffingsmogelijlcheid van het be-
paalde in artikel 7. Voor wat betreft het verhuizen naar een andere
gemeente merkt hij op dat de controle op artikel 7 op deze mensen
praktisch niet uitvoerbaar is.
Het lid van Elzakker is er van overtuigd dat niemand voor 1.000,-
gaat verhuizen. 1
Het lid van Gorjs wijst er op dat diegene die een particuliere huur
woning verlaat volkomen passief is. Als daar niet iemand inkomt
die is aangewezen door burgemeester en wethouders of als woningzoeken
de is geregistreerd dan krijgt de vorige bewoner geen uitkering terwijl
hij toch goedkopere woonruimte vrijmaakte.
Wethouder van de Watering'zegt dat dit inderdaad zo is, hoe erg dit
ook kan zijn.
Het lid van Gorp kent daarentegen een nadere mogelijlcheid zoals dat
van de rijksambtenaar die een woning koopt en daardoor al van het
rijk een bepaalde tegemoetkoming krijgt. Deze man krijgt dus een
dubbele uitkering. Deze mensen zou hij graag zien uitgesloten.