9j -4- -'O:' 9. VOORSTEL TOT INSTELLING VAN EEN Z.G. -DOORSTROHINGSFOMDS EM TOT VAST STELLING VAN EEN VERORDENING TER BEOORDELING VAM DE DOORSTROMING Het lid van de Kreeke merkt op dat deze verordening reeds eerder aan de orde is geweest- Hij merkt op dat de vorige keer oolc een vdTgoeding van 500»-- werd gegeven als tegemoetkoming in de verhuiskosten. Deze vergoeding is nu uit de verordening gehaald. De maximale vergoeding is hiermee aanmerkelijk verlaagd. De voorzitter antwoordt dat de gemeente vrij is in het opsteller! van de verordening. Er kan een tegemoetkoming worden verleend. Hoe die wordt verleend dat laat men aan de gemeente over. De vorige keer was dit een tegemoetkoming van 500,- in de verhuiskosten plus 24 maal het verschil in de huurprijs. Hiermee kwam men aan een totaal maximum bedrag van 1.700,-. Op verzoek van de raad is er nu een nieuwe categorie bijgekomen. Het geld moet echter ergens vandaan komen. Het college heeft eens bekeken hoeveel gegadigden er zouden zijn voor een uitkering en om de regeling, volgens de wensen van de raad, zo soepel mogelijk te kunnen hanteren is het college van mening dat men niet hoger kan gaan dan de voorgestelde bedragen. Wethouder van de Watering licht toe dat men het beter eerst eens met deze verordening kan proberen. Het is beter om wat geld over te houden en straks dan de bedragen te verhogen dan nu mensen te moeten af wijzen omdat de pot leeg is. Het lid van de Kreeke vraagt of er niet meer uitgekeerd wordt als de pot leeg is en er toch nog een of meer gegadigden zijn. De voorzitter zegt dat het college kan gaan tot het bedrag genoemd in artikel 8. Zou dit geld op zijn terwijl er toch nog gegadigden zijn dan zal de raad hierin gekend moeten worden met de vraag of er geld van de gemeente in dé pot bijgestort moet worden. Het lid Moerbeek is van mening dat de verordening een belangrijke verruiming kent in vergelijking met het vorige ontwerp. Toch heeft hij nog wel enkele bezwaren. De verordening geldt alleen voor mensen die binnen de gemeente verhuizen. Het is echter denkbaar dat iemand naar een andere gemeente verhuist en toch nog economische banden blijft houden met onze gemeente. Bijvoorbeeld iemand die net even over de grens verhuist. Deze persoon komt niet in aanmerking volgens de verordening. Aangezien het hier kapitaal van het rijk betreft is hij van mening dat men hier ruimer moet denken door bijvoorbeeld in bepaalde gevallen, naar het oordeel van burgemeester en wethouders, deze vergoeding wel toe te kennen. Een ander punt is dat iemand die een particuliere huurwoning verlaat alleen dan voor vergoeding in aan merking komt indien burgemeester en wethouders de nieuwe bewoner voor het verlaten pand kunnen aanwijzen. Spreker had gedacht dat het vol doende moest zijn voor een uitkering indien de verlaten woning iwerd bewoond door iemand die geplaatst was op de lijst van woningzoekenden. Het is de bedoeling van het fonds om te stimuleren dat goedkopere huurwoningen vrij komen. Het waarom en hoe is eigenlijk bijzaak. Daarom dacht hij dat plaatsing op de lijst van woningzoekenden genoeg moest zijn. De voorzitter kan wel meevoelen met het lid Lloerbeek. Ilen zou een bepaling kunnen opnemen dat in bijzondere gevallen burgemeester er wethouders kunnen afwijken, doch men kan moeilijk zo een bepaling op nemen en toch een vaste koers volgen. Wethouder van de Watering voelt wel waar de schoen wringt. Hij dacht echter dat men de verordening moest nemen zoals hij er nu ligt en de uitvoering zo soepel mogelijk moet laten verlopen. Het is de be doeling om tot een doelmatige verdeling van de woonruimte te komen.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1967 | | pagina 20