9j
-4- -'O:'
9. VOORSTEL TOT INSTELLING VAN EEN Z.G. -DOORSTROHINGSFOMDS EM TOT VAST
STELLING VAN EEN VERORDENING TER BEOORDELING VAM DE DOORSTROMING
Het lid van de Kreeke merkt op dat deze verordening reeds eerder aan
de orde is geweest- Hij merkt op dat de vorige keer oolc een vdTgoeding
van 500»-- werd gegeven als tegemoetkoming in de verhuiskosten. Deze
vergoeding is nu uit de verordening gehaald. De maximale vergoeding
is hiermee aanmerkelijk verlaagd.
De voorzitter antwoordt dat de gemeente vrij is in het opsteller! van
de verordening. Er kan een tegemoetkoming worden verleend. Hoe die
wordt verleend dat laat men aan de gemeente over. De vorige keer was
dit een tegemoetkoming van 500,- in de verhuiskosten plus 24 maal
het verschil in de huurprijs. Hiermee kwam men aan een totaal maximum
bedrag van 1.700,-. Op verzoek van de raad is er nu een nieuwe
categorie bijgekomen. Het geld moet echter ergens vandaan komen.
Het college heeft eens bekeken hoeveel gegadigden er zouden zijn voor
een uitkering en om de regeling, volgens de wensen van de raad, zo
soepel mogelijk te kunnen hanteren is het college van mening dat men
niet hoger kan gaan dan de voorgestelde bedragen.
Wethouder van de Watering licht toe dat men het beter eerst eens met
deze verordening kan proberen. Het is beter om wat geld over te houden
en straks dan de bedragen te verhogen dan nu mensen te moeten af
wijzen omdat de pot leeg is.
Het lid van de Kreeke vraagt of er niet meer uitgekeerd wordt als de
pot leeg is en er toch nog een of meer gegadigden zijn.
De voorzitter zegt dat het college kan gaan tot het bedrag genoemd
in artikel 8. Zou dit geld op zijn terwijl er toch nog gegadigden
zijn dan zal de raad hierin gekend moeten worden met de vraag of er geld
van de gemeente in dé pot bijgestort moet worden.
Het lid Moerbeek is van mening dat de verordening een belangrijke
verruiming kent in vergelijking met het vorige ontwerp. Toch heeft
hij nog wel enkele bezwaren. De verordening geldt alleen voor mensen
die binnen de gemeente verhuizen. Het is echter denkbaar dat iemand
naar een andere gemeente verhuist en toch nog economische banden
blijft houden met onze gemeente. Bijvoorbeeld iemand die net even
over de grens verhuist. Deze persoon komt niet in aanmerking volgens
de verordening. Aangezien het hier kapitaal van het rijk betreft is
hij van mening dat men hier ruimer moet denken door bijvoorbeeld in
bepaalde gevallen, naar het oordeel van burgemeester en wethouders,
deze vergoeding wel toe te kennen. Een ander punt is dat iemand die
een particuliere huurwoning verlaat alleen dan voor vergoeding in aan
merking komt indien burgemeester en wethouders de nieuwe bewoner voor
het verlaten pand kunnen aanwijzen. Spreker had gedacht dat het vol
doende moest zijn voor een uitkering indien de verlaten woning iwerd
bewoond door iemand die geplaatst was op de lijst van woningzoekenden.
Het is de bedoeling van het fonds om te stimuleren dat goedkopere
huurwoningen vrij komen. Het waarom en hoe is eigenlijk bijzaak.
Daarom dacht hij dat plaatsing op de lijst van woningzoekenden genoeg
moest zijn.
De voorzitter kan wel meevoelen met het lid Lloerbeek. Ilen zou een
bepaling kunnen opnemen dat in bijzondere gevallen burgemeester er
wethouders kunnen afwijken, doch men kan moeilijk zo een bepaling op
nemen en toch een vaste koers volgen.
Wethouder van de Watering voelt wel waar de schoen wringt. Hij dacht
echter dat men de verordening moest nemen zoals hij er nu ligt en
de uitvoering zo soepel mogelijk moet laten verlopen. Het is de be
doeling om tot een doelmatige verdeling van de woonruimte te komen.