Voor wat de uitbreiding van Lepelstraat betreft stond men in 's-Hertogenbosch steeds Op het standpunt dat Lepelstraat een kleine agrarische kern moest blijven» -Nij zijn er altijd voor geweest om Lepelstraat te laten uitgroeien tot een leefbare gemeenschap. In dit plan is een uitbreiding in zuide lijke richting opgenomen. Als dit vast ligt zal waarschijnlijk de goedkeuring voor het plan Bloemendaal gemakkelijker verleend worden. Op de nota gaat de voorzitter niet verder in. Dit betreft slechts een globaal programma. De kaart houdt niet in dat een weg precies daar en daar komt, doch geeft slechts de grove lijnen aan. De preciese uitwerking komt straks in een bestemmingsplan. Het lid Moerbeek zegt dat het plan een grote gedaanteverwisseling behelst voor de gehele streek. Hij heeft op bladzijde 7 van het rapport gelezen dat 2000 tot 4000 ha grond nodig is voor uitbreiding van woongelegenheid terwijl alle gemeenten volgens de gegevens op bladzijde 11 slechts aan 25oo ha komen» De voorzitter antwoordt dat de prognose van 2000 tot 4000 ha een heel globale raming is van Prof,Thijssen voor het jaar '2000.' De werkprognose is vermeld op bladzijde 11 en niet op bladzijde 7» Het lid Moerbeek acht het plan op zich heel belangrijk. Hij vraagt zich echter af wat voor Halsteren de consequenties zijn met betrekking tot dit plan. Zijn er afspraken of bindingen? Kunnen wij onze bestemmingen zelf vastleggen? Is de zelfstandigheid in het geding gebracht? De voorzitter antwoordt dat men omtrent de zelfstandigheid niets kan voorspellen» Hieromtrent is geen prognose te maken. Er zijn - randgemeenten welke opgeslokt worden door de centrale gemeente. Ook zijn er vele rand gemeenten zoals b.v. Rijswijk en Voorburg die zelfstandig vlak naast de centrale gemeente blijven voortbestaan. Het lid Moerbeek vraagt zich af of gezien deze toekomstige stormachtige ontwikkeling het niet van belang is een grotere bestuurseenheid in het leven te roepen en of de toekomstige structuur van de gemeente Halsteren gericht is op een groot bestuurlijk orgaan? De voorzitter antwoordt dat in dit stadium de bestuursvorm niet ter sprake is gekomen. Momenteel is bekeken wat, zonder aanzien van de gemeentegrenzen, voor' de streekontwïkkeling het meest wenselijk zou zijn. De bestuursvorm komt later aan de orde. Mogelijk zal men zoeken naar een tussenvorm. In vakkringen is men blij geweest met de instelling van de Rijnmondraad. Nu blijkt dit ook weer tegen te vallen. Halsteren heeft gedacht--aan-de--regeling die is getroffen tussen Roosendaal en Rucphen. Rucphen heeft zich daarbij verplicht om al datgene te doep wat bestuur lijk nodig is cn Roosendaal heeft zich verplicht om dat alles te betalen. Dit is een zeer eenvoudige regeling die bij ons wel niet zo gemakkelijk zal zijn te verwezenlijken omdat het bij ons niet alleen industrie betreft en er tevens meer dan twee gemeenten bij betrokken zijn. Over deze zaken en de financiële regelingen zal straks gesproken gaan worden. Om een voorbeeld te noemens betaalt Bergen op Zoom de vervuiling alleen of betalen wij mee. Nu echter is uitsluitend de ideale ruimtelijke ontwikkeling aan de orde. Onze verplichting is om een structuurplan vast te stellen en volgens de wet moet je dan overleg plegen met de buur gemeenten. Dit is van belang voor het vaststellen van onze toekomstige bestemmingsplannen. Het lid Moerbeek informeert of Halsteren, door het aannemen van dit plan, vast ligt aan ruimtelijke consequenties. De voorzitter bevestigt dit en zegt dat men door het aannemen van dit plan bijvoorbeeld aanvaardt de vestiging van industrie en de wegen zoals die in grove trekken zijn gepland. Het industriegebied Theodorushaven ligt voor een groot gedeelte op halsters grondgebied.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1967 | | pagina 11