Voor wat de uitbreiding van Lepelstraat betreft stond men in 's-Hertogenbosch
steeds Op het standpunt dat Lepelstraat een kleine agrarische kern moest
blijven» -Nij zijn er altijd voor geweest om Lepelstraat te laten uitgroeien
tot een leefbare gemeenschap. In dit plan is een uitbreiding in zuide
lijke richting opgenomen. Als dit vast ligt zal waarschijnlijk de goedkeuring
voor het plan Bloemendaal gemakkelijker verleend worden. Op de nota gaat
de voorzitter niet verder in. Dit betreft slechts een globaal programma.
De kaart houdt niet in dat een weg precies daar en daar komt, doch
geeft slechts de grove lijnen aan. De preciese uitwerking komt straks
in een bestemmingsplan.
Het lid Moerbeek zegt dat het plan een grote gedaanteverwisseling behelst
voor de gehele streek. Hij heeft op bladzijde 7 van het rapport gelezen
dat 2000 tot 4000 ha grond nodig is voor uitbreiding van woongelegenheid
terwijl alle gemeenten volgens de gegevens op bladzijde 11 slechts aan
25oo ha komen»
De voorzitter antwoordt dat de prognose van 2000 tot 4000 ha een heel
globale raming is van Prof,Thijssen voor het jaar '2000.' De werkprognose
is vermeld op bladzijde 11 en niet op bladzijde 7»
Het lid Moerbeek acht het plan op zich heel belangrijk. Hij vraagt zich
echter af wat voor Halsteren de consequenties zijn met betrekking tot dit
plan. Zijn er afspraken of bindingen? Kunnen wij onze bestemmingen zelf
vastleggen? Is de zelfstandigheid in het geding gebracht?
De voorzitter antwoordt dat men omtrent de zelfstandigheid niets kan
voorspellen» Hieromtrent is geen prognose te maken. Er zijn - randgemeenten
welke opgeslokt worden door de centrale gemeente. Ook zijn er vele rand
gemeenten zoals b.v. Rijswijk en Voorburg die zelfstandig vlak naast
de centrale gemeente blijven voortbestaan.
Het lid Moerbeek vraagt zich af of gezien deze toekomstige stormachtige
ontwikkeling het niet van belang is een grotere bestuurseenheid in het
leven te roepen en of de toekomstige structuur van de gemeente Halsteren
gericht is op een groot bestuurlijk orgaan?
De voorzitter antwoordt dat in dit stadium de bestuursvorm niet ter
sprake is gekomen. Momenteel is bekeken wat, zonder aanzien van de
gemeentegrenzen, voor' de streekontwïkkeling het meest wenselijk zou zijn.
De bestuursvorm komt later aan de orde. Mogelijk zal men zoeken naar een
tussenvorm. In vakkringen is men blij geweest met de instelling van de
Rijnmondraad. Nu blijkt dit ook weer tegen te vallen. Halsteren heeft
gedacht--aan-de--regeling die is getroffen tussen Roosendaal en Rucphen.
Rucphen heeft zich daarbij verplicht om al datgene te doep wat bestuur
lijk nodig is cn Roosendaal heeft zich verplicht om dat alles te
betalen. Dit is een zeer eenvoudige regeling die bij ons wel niet zo
gemakkelijk zal zijn te verwezenlijken omdat het bij ons niet alleen
industrie betreft en er tevens meer dan twee gemeenten bij betrokken zijn.
Over deze zaken en de financiële regelingen zal straks gesproken gaan
worden. Om een voorbeeld te noemens betaalt Bergen op Zoom de vervuiling
alleen of betalen wij mee. Nu echter is uitsluitend de ideale ruimtelijke
ontwikkeling aan de orde. Onze verplichting is om een structuurplan vast
te stellen en volgens de wet moet je dan overleg plegen met de buur
gemeenten. Dit is van belang voor het vaststellen van onze toekomstige
bestemmingsplannen.
Het lid Moerbeek informeert of Halsteren, door het aannemen van dit
plan, vast ligt aan ruimtelijke consequenties.
De voorzitter bevestigt dit en zegt dat men door het aannemen van
dit plan bijvoorbeeld aanvaardt de vestiging van industrie en de
wegen zoals die in grove trekken zijn gepland. Het industriegebied
Theodorushaven ligt voor een groot gedeelte op halsters grondgebied.