De voorzitter antwoordt dat men dan wel erg gaat afwijken van datgene
wat landelijk zal gaan gelden en dat er bovendien geen redenen zijn
om daarvan af te wijken juist nu in deze wijziging is opgenomen dat
iemand die vijftien jaar in dienst is van de gemeente en gedurende
zes jaar op zijn maximum staat bij goede dienstvervulling aanspraak
op bevordering maakt. De traditie dat iemand van 65 jaar automatisch
wordt bevorderd is reeds gebroken door het niet bevorderen van
werknemer Aarden. Bovendien is het ergens niet juist om het rijk op
te laten draaien voor de gevolgen van deze bevordering n.l, het hoger
pensioen.
Het lid Moerbeek veronderstelt dat het met Aarden mogelijk alsnog te
proberen is.
Het lid van der Weegen merkt op dat hij in 1962 de betreffende oommissie
al om deze bevordering heeft gevraagd en dat hij er nooit meer iets
van heeft gehoord.
Het lid de Keijzer zegt dat men deze bevordering jaren van te voren
moet doen en men deze bevordering zou kunnen argumenteren mot het feit dat
betrokkene practisch onmisbaar is.
De voorzitter zegt dat van bovenaf normen worden gesteld waaraan men
zich maar heeft te houden. Als iemand tengevolge van zijn werk is
ingedeeld in loongroep J> dan bestaat©i«t de mogelijkheid dat hij tengevolge
van de aard van zijn werkzaamheden tot loongroep vier bevorderd
kan worden. Naar de mening van dagvoorzitter, is 'deze gang van zaken niet
altijd helemaal juist, dooh men heeft dit zonder meer te aanvaarden.
Het lid de Keijzer zegt dat op deze manier de ambitie wordt afgeremd.
Het lid van der Kreeke zag gaarne dat in artikel tien betreffende de
zware of vuile arbeid tevens werd opgenomen! "gehoord diegenen die over
de man kunnen oordelen,
De voorzitter zegt dat het in de praktijk meestal niet mogelijk blijkt
dat burgemeester en wethouders beslissingen nemen zonder advies.
Het lid van der Kreeke is het tevens opgevallen dat de lagere schalen gelijk
zyn aan de rykenorm'en terwijl de hogero ambtenaren bij de gemeente ver
uitsteken boven de gelijke rangen van het rijm. Hij zag liever dat het
voordelig verschil zat bij de lagere schalen.
De voorzitter antwoordt dat dit niets nieuws is.Het salaris voor de
hogere ambtenaren wordt afgeleid van het salaris van de burgemeester
en de secretaris, terwijl daar nog bij komt dat een technisch ambtenaar
bij de gemeente niet alleen zomaar een rang is, doch dit tevens ook
DE technische man is. Dit' is zonder meer niet met het rijk te vergelijken.
Hierna wordt zonder hoofdelijke stemming oonform het voorstel van
burgemeester en wethouders besloten.
10.VOORSTEL TOT HET VERLENEN VAN MEDEWERKING AAN HET BESTUUR VAN DE RK
JONGENSSCHOOL LEPELSTRAAT EN VOTERING KREDIET 58E WIJZIGING).
Zonder hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel van burgemeester
en wethouders besloten.
11.VOORSTEL TOT HET VERLENEN VAN MEDEWERKING AAN HET BESTUUR VAN DE
STICHTING KATHOLIEKE SCHOLEN HALSTEREN I.V.M. DE VERBOUWING EN
UITBREIDING VAN DE HADRIANUS SCHOOL EN BESCHIKBAARSTELLING KREDIET
(52E WIJZIGING)
Zonder hoogdelijke stemming wordt conform het voorstel van burge
meester en wethouders besloten.