26
dat wij vinden dat Heijningen niet het kind van de rekening mag worden
wanneer het gaat over die geluidsoverlast. De beste geluidspreventie is
dan dat ontbrekende stuk van de A4 niet aan te leggen zegt de heer Van
de Merbel, maar u zult begrijpen dat dat niet het standpunt van het
college is en ook niet van alle fracties binnen de raad. Het college zal
er in ieder geval alles aan doen en ook op de inspraak zal het college
zeggen dat die geluidwerende voorzieningen voor de kern Heijningen er
moeten komen.
Of we dat zullen redden is een tweede maar we gaan er wel samen voor
knokken
Met betrekking tot de formulieren van de Vrije Lijst zegt zij dank en zij
wil er ook graag een hebben dan kan de gemeente er ook een invullen.
Dan is er nog gevraagd door de fractie van de Vrije Lijst om te kijken
naar de geluidsbelasting in de kern van Heijningen. Wat staat aangegeven
klopt inderdaad. Wat is er namelijk aan de hand?
De lijnen waaruit de fractie afleidde dat de geluidsbelasting boven de
55 dBA zitten lopen niet door tot het dorp Heijningen. Voor Heijningen
stopt de kaart dat is niet meer doorgetrokken omdat dat een bestaand stuk
is. We kunnen het alleen maar veronderstellen dat even voor de
duidelijkheid en ook rechtdoende aan hetgeen is gezegd in de
commissievergadering.
De heer Bienefelt zegt dat getalsmatig kan worden opgemaakt dat dat zo
is omdat het dezelfde situatie is als bij Halsteren en Bergen op Zoom en
daar komt het toch vandaan.
De voorzitter merkt op dat niet verwezen kon worden naar een plaats.
De heer Bienefelt zegt vervolgens dat als er dezelfde aantallen
voertuigen langs komen het aantal dBA's niet minder zal zijn.
De voorzitter wil nog nagaan of er voor de inspraak nog een goed kaartje
te maken is waaruit duidelijk blijkt dat bij doortrekking de
geluidsbelasting voor Heijningen zoveel zal zijn.
De heer G. de Vos zegt dat niet ieder situatie identiek is want juist
groenvoorzieningen, bebouwingen etc. hebben nogal wat invloed op het
geluidsniveau.
De voorzitter vraagt of de heer de Vos als onbezoldigd adviseur in deze
het college kan bijstaan.
De heer de Vos zegt niet echt zo goed op de hoogte te zijn. Wat hij
echter wel weet is dat het geluidsniveau wel degelijk wordt beïnvloed.
De voorzitter merkt op dat er toch eigenlijk wel een constante factor in
zit als je naar het kaartje in het rapport kijkt. Maar misschien dat de
heer de Vos na afloop van de vergadering even wil meekijken.
Mevrouw Moerman merkt op dat zij de lijn heeft doorgetrokken en dan komt
het verkeer zowat door het slaapkamerraam.
De heer Breure merkt op toch wel een beetje geschrokken te zijn van die
verkeersoverlast in Dinteloord. Misschien is het wel raadzaam om voor wat
betreft de ontsluiting van Dintelmond samen te werken met Dinteloord. Die
zijn er nog meer bij betrokken dan Fijnaart. Misschien dat er dan een
beetje druk op de ketel komt om zodoende bij de provincie er op aan te
dringen een goede ontsluiting tot stand te brengen van Dintelmond.
De heer Bienefelt zegt dat twijfelaars omtrent de Zoomweg maar een dagje
Halsteren moeten doen en goed lezen wat er in de Trajectnota staat en dan
kunnen zij zo gewaar worden wat overlast is. De heer Van de Merbel zegt
dat er wel geluidwerende zaken moeten worden gerealiseerd maar dat er
niet moet worden gestreefd naar afronding van de A4. Dat betekent
namelijk wel dat je voorzieningen wil aanbrengen maar dat je de oorzaak
buiten boord houdt. Dat is toch wat navrant. Als we in Fijnaart de
welvaart willen garanderen en de voorzieningen op peil moeten houden dan