25
voor het doen aanbrengen van geluidwerende voorzieningen ter hoogte van
de bebouwde kom van Heijningen en trouwens ook voor alle andere nabij die
weg gelegen woonhuizen. Die voorzieningen zijn ook zeker nu al nodig en
zijn fractie vindt het absurd dat de gemeente nu eerst gaat pleiten voor
nog meer geluidsoverlast om zodoende eerder voor geluidwerende voor
zieningen in aanmerking te komen. Naar zijn mening is de meest zekere
geluidwerende voorziening dus het niet doortrekken van de A4.
De heer J. de Vos zegt dat in de commissievergadering Ruimtelijke
ordening en milieu van 16 maart jongstleden, waarin naar de mening van
de Vrije Lijst op voortreffelijke wijze werd vergaderd, wat eigenlijk zou
moeten reflecteren op de raadsvergaderingen, het college zelf al aangeeft
dat Heijningen niet de dupe mag worden van het vervolgtraject A4.Dat
geeft de burger moed en vooral die in Heijningen natuurlijk. Temeer daar
het college beloofd om samen met de provincie en de regionale inspectie
milieuhygiëne te trachten het merkwaardige standpunt van de wegbeheerder
omgebogen te krijgen waarin gesteld wordt wettelijk niet verplicht te
zijn om bij Heijningen geluidbeperkende maatregelen te nemen. Hij wil er
namens de fractie Vrije Lijst op wijzen dat er gekeken wordt naar de
omstandigheden achter aan de Kraaiendijk. Zij wensen het college daarbij
alle succes toe.
Verder wil hij namens de fractie van Vrije Lijst mededelen dat zijn
partij kant en klare formulieren heeft voor inspraak over deze A4 voor
diegenen die bezwaren willen maken tegen de nu opgevoerde geluidwerende
voorzieningen in de concept-nota A4/A16. De overige drie punten uit het
voorstel van het college onderschrijft de fractie van de Vrije Lijst van
harte en zij zal dan ook dit voorstel geen strobreedte in de weg leggen.
De voorzitter zegt dat als zij zo kijkt naar de opmerkingen dat zij
begrijpt dat men kan instemmen behalve fractie van de GroenLinks, met de
reactie zoals die het college heeft voorgelegd. Er is al eerder gezegd
dat het sluipverkeer over de dijken dat men daar een felle tegenstander
van is. Reeds eerder heeft in een raadsvergadering de heer Breure van de
fractie van de V.V.D. gevraagd te kijken naar de bebording van
Dintelmond. Zij kan de raad geruststellen. Gisteravond toen zij thuis
was, na de commissie, kreeg zij een telefoontje dat men de bebording en
de bewegwijzering op het punt bij kapper Rombouts aan gaat passen wat een
nieuwe insteek geeft op de zaak.
Daarmee hoopt het college een stuk van het zware verkeer van de Oude
Heijningsedijk te halen.
Neemt niet weg dat het college toch pleit voor een rechtstreekse
aansluiting van Dintelmond. Je kunt het vrachtverkeer niet verbieden
ergens over heen te rijden, ook al ga je bebording aanpassen, dan zijn
ze nog vrij in die dingen, Dan is het zo dat op dit moment volgens de
berekeningen van de gemeente momenteel per etmaal nog 250 vrachtauto's
door de kom van Dinteloord rijden. Dinteloord heeft ons ook al een keer
in het kader van de verkeersveiligheid hierop gewezen en toen is er een
gezamenlijke brief gestuurd naar de provincie om te zorgen dat de zaken
worden aangepast want 250 zware vrachtauto's door de kern van Dinteloord
is te gek om los te lopen.
Zij kan zich best indenken dat de heer Van de Merbel zegt, ja, maar, dan
is er een gerede kans dat er een uitbreiding komt tot een grootschalig
industrieterrein (zij zegt daar overigens vandaag geen ja of neen tegen,
want dat ligt in de toekomst verborgen) maar we moeten wel weten dat die
rechtstreekse aansluiting van Dintelmond op de rijksweg een enorme
ontlasting betekent niet alleen van ons verkeer op de Oude Heijningsedijk
maar ook door de kom van Dinteloord.
Zij denkt dat iedereen het er goed met elkaar over eens is dat het zo is