20 geld men verwachtte dat die handhavingstaken meer zouden kosten dan het dat van de provincie daarvoor beschikbaar werd gesteld. Men heeft daar een reserve van gevormd en die reserve staat nu in de begroting van R.M.D. Maar daar valt tegenwoordig ook de afvalpoot onder. Diensten menen dan op grond daarvan onderlinge tekorten te kunnen verrekenen. De heer Van de Merbel noemt dat een boekhoudkundige truc maar het blijft allemaal binnen dezelfde dienst. Als er tekorten zijn wordt dat verrekend met overschotten en als er dan nog wat overblijft komt dat pas naar gemeenten terug. Overigens is het wel zo, dat ter geruststelling, dat die opslag op het uurtarief eerst in 1993 en in 1994 in het tarief voor huisvuil heeft gezeten. In 1995 is het uit het tarief van het huisvuil gehaald. Dan komt zij bij de opmerking van de heer Evers met een parallel naar de nationale zaken met betrekking tot energieheffing zoals milieubelasting daarop. Het is zo dat nu op het afval ca. f. 27.moet worden betaald aan milieubelasting. Kortom het milieu is redelijk duur. Aan de andere kant wil zij zeggen dat ondanks alle kritiek, die zij uiteraard ook heeft op de regionale milieudienst, dat zij er vertrouwen in heeft dat de nieuwe directeur de heer Groot, de zaak behoorlijk op poten zal krijgen. Gisteren is heel nadrukkelijk gevraagd of dat de bestuurders van het gewest zicht hadden op de tekorten van het gewest die al vanaf 1 januari 1994 gecreëerd zijn. Men kwam daar pas in mei 1994 achter. Je kunt dan over en weer naar elkaar gaan wijzen. Feit is dat de zaken gelopen zijn zoals zij gelopen zijn. Zij moet tot eenieders teleurstelling toch nog even het volgende melden. Er is een gemeenschappelijke regeling en op het moment dat er geld tekort gekomen wordt dan is het ineens een regeling van ons allemaal en dan moeten wij ons daar heel zwaar bij betrokken voelen. We voelen ons daarbij betrokken want er is meegedacht in creatieve zin door die lening te adviseren. Zij heeft daar noch in de commissie noch in het portefeuillehoudersoverleg handen voor op elkaar gekregen. Zij zegt dat maar in alle eerlijkheid zodat ook de heer Van der Spek aanstaande maandagavond volledig op de hoogte is. Nogmaals, zij heeft er vertrouwen in dat men de zaak nu meer in de hand gaat houden. Maar het kost ons wel per definitie f. 53.000, Als aanstaande maandagavond de meerderheid van de gewestraad beslist om het te dekken via het bedrag per inwoner dan kost het dus het eerder genoemde bedrag. Dat is het gevaar van gemeenschappelijke regelingen en het alsmaar meer creëren van gemeenschappelijke regelingen. Je kunt er geen nee tegen zeggen. Als straks de meerderheid beslist krijg je toch de rekening gepresenteerd. De heer Van der Spek vraagt of de voorzitter verwacht dat zij morgenavond bij het clusteroverleg nog wat handen op elkaar kan krijgen? De voorzitter zegt dat het bij het clusteroverleg waarschijnlijk zo zal zijn dat de wethouder van Steenbergen zal zeggen voor een opslag op het uurtarief te zijn. Zij zijn niet voor het leningmodel. Willemstad had al een beslissing genomen in de raad en daar waren zij aan gebonden en die dachten misschien ook nog aan een opslag op het uurtarief maar die waren er nog niet uit. De portefuillehouder milieu moest nog een en ander kortsluiten met de vertegenwoordigster in het gewest. Dinteloord was gisteren vanwege ziekte van de burgemeester niet vertegenwoodigd dus op dit moment is niet duidelijk hoe Dinteloord daarover denkt. De heer Van der Spek merkt op dat dit cluster in de gewestraad toch niet sterk genoeg is maar het zou een signaalfunctie kunnen hebben. De voorzitter zegt dat dit financiële debacle wel aangeeft waar je mee geconfronteerd kunt worden als je straks bij de fusie van de gewesten tot een grote milieudienst komt. Wie weet wat voor financiële

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1995 | | pagina 59