19
Geen overeenkomsten op europees gebied maar men gaat het wel invoeren op
regionaal gebied. Waarom?
Er komt een compensatieregeling maar men weet nog niet op welke wijze de
terugsluizing zal plaatsvinden. Volgens de landelijk pers is het niet
verstandig grote werken op te zetten wanneer de burger de lasten moet
betalen. Zijn fractie vraagt zich af waar het einde is van deze
lastenverzwaring voor de burgers. De fractie vraagt zich af of alle
bestuurders binnen de regio wel voldoende kennis van zaken hebben over
het milieubeleid. Graag zou de fractie Gemeentebelangen zien wat het
milieu thans per hoofd van de bevolking in deze regio kost en of dan ook
rekening wordt gehouden met de minst draagkrachtigen binnen de
gemeenschap.
In deze kunnen zij dan ook het voorstel van het college steunen. Laat de
R.M.D. zelf maar voor een afdoende oplossing zorgen zodat het hun ook
duidelijk wordt dat een tekort niet zonder meer wordt afgewimpeld naar
de lagere overheden.
De voorzitter merkt op dat er in de commissie al lang bij stil is gestaan
namelijk zo'n anderhalf uur. De argumenten die we allemaal hebben zijn
uitgewisseld. Het college vindt dit een betreurenswaardige zaak.
Afgelopen week is er een commissievergadering milieu geweest bij het
StreekgewestDaar koos men voor een opslag van het uurtarief. En in
plaats van dat over 5 jaar uit te smeren moest het dan maar gedurende 1
jaar in de urenberekening worden opgenomen. In feite komt het dan toch
nog neer op een bedrag per inwoner.
In het portefeuillehoudersoverleg milieu is deze zaak ook aan de orde
geweest. Daar is vrij lang over gesproken. Die portefeuillehouders milieu
zijn niet dezelfde als die mensen die in de commissie zitten. Dan kom je
tot de conclusie dat men akkoord gaat met de afboeking in een keer met
een bedrag per inwoner. Zij heeft in de raad weieens geluiden gehoord als
zou men zich als Fijnaart en Heijningen niet Don Quichot-achtig moeten
gedragen in de gewestraad. Zij is blij te horen dat de raad zijn
instemming geeft als de vertegenwoordigers aanstaande maandag in de
gwestraad kritische geluiden laten horen.
De heer Osterlok heeft gisteren nog een fax gestuurd aan de
portefuillehouders milieu waarin hij oproept om te kiezen voor een bedrag
als opslag op het tarief per uur. Daar bleek gisteren geen meerderheid
voor te behalen. Maar Rucphen is daar behoorlijk voor. Er worden allerlei
argumenten gewisseld en dat gaat in een sfeer die lang niet altijd
bijzonder prettig is. Maar het komt er op neer dat Bergen op Zoom en
Roosendaal voor het gemak zeggen dat een gedeelte van deze kosten en een
gedeelte van deze afboeking van het bedrag per inwoner veroorzaakt wordt
door het feit dat ze 1,6 miljoen aan dekking hadden waarvan 8 ton betaald
werd aan Bergen op Zoom en 8 ton aan Roosendaal en waarbij nu volmondig
erkend wordt dat wanneer we toen de zaken per inwoner of per gemeente
berekend had de milieudienst mischien later tot stand zou zijn gekomen.
Ere wie ere toekomt. Van de Merbel heeft een aantal raadsvergaderingen
terug gevraagd om bezwaar te maken tegen het feit dat er meubilair
aangeschaft was en daarmee begrotingsposten overschreden waren. De
aanschaf van het meubilair is ook een van de oorzaken dat er tekorten
ontstaan waren want daar was geen dekking voor. Achteraf heeft men nog
wat zaken rechtgetrokken.
De heer Van de Merbel merkt bij interruptie op dat dat niet zozeer ging
over het meubilair maar over het pand aan de Burgerhoutsestraat.
De voorzitter zegt dat alles bij elkaar de tekorten toch stegen. Wanneer
gesproken wordt over de regionale handhaving is het zo dat de afgelopen
jaren een toeslag van f. 2,zat op het tarief per ton huisvuil en dat