19 Geen overeenkomsten op europees gebied maar men gaat het wel invoeren op regionaal gebied. Waarom? Er komt een compensatieregeling maar men weet nog niet op welke wijze de terugsluizing zal plaatsvinden. Volgens de landelijk pers is het niet verstandig grote werken op te zetten wanneer de burger de lasten moet betalen. Zijn fractie vraagt zich af waar het einde is van deze lastenverzwaring voor de burgers. De fractie vraagt zich af of alle bestuurders binnen de regio wel voldoende kennis van zaken hebben over het milieubeleid. Graag zou de fractie Gemeentebelangen zien wat het milieu thans per hoofd van de bevolking in deze regio kost en of dan ook rekening wordt gehouden met de minst draagkrachtigen binnen de gemeenschap. In deze kunnen zij dan ook het voorstel van het college steunen. Laat de R.M.D. zelf maar voor een afdoende oplossing zorgen zodat het hun ook duidelijk wordt dat een tekort niet zonder meer wordt afgewimpeld naar de lagere overheden. De voorzitter merkt op dat er in de commissie al lang bij stil is gestaan namelijk zo'n anderhalf uur. De argumenten die we allemaal hebben zijn uitgewisseld. Het college vindt dit een betreurenswaardige zaak. Afgelopen week is er een commissievergadering milieu geweest bij het StreekgewestDaar koos men voor een opslag van het uurtarief. En in plaats van dat over 5 jaar uit te smeren moest het dan maar gedurende 1 jaar in de urenberekening worden opgenomen. In feite komt het dan toch nog neer op een bedrag per inwoner. In het portefeuillehoudersoverleg milieu is deze zaak ook aan de orde geweest. Daar is vrij lang over gesproken. Die portefeuillehouders milieu zijn niet dezelfde als die mensen die in de commissie zitten. Dan kom je tot de conclusie dat men akkoord gaat met de afboeking in een keer met een bedrag per inwoner. Zij heeft in de raad weieens geluiden gehoord als zou men zich als Fijnaart en Heijningen niet Don Quichot-achtig moeten gedragen in de gewestraad. Zij is blij te horen dat de raad zijn instemming geeft als de vertegenwoordigers aanstaande maandag in de gwestraad kritische geluiden laten horen. De heer Osterlok heeft gisteren nog een fax gestuurd aan de portefuillehouders milieu waarin hij oproept om te kiezen voor een bedrag als opslag op het tarief per uur. Daar bleek gisteren geen meerderheid voor te behalen. Maar Rucphen is daar behoorlijk voor. Er worden allerlei argumenten gewisseld en dat gaat in een sfeer die lang niet altijd bijzonder prettig is. Maar het komt er op neer dat Bergen op Zoom en Roosendaal voor het gemak zeggen dat een gedeelte van deze kosten en een gedeelte van deze afboeking van het bedrag per inwoner veroorzaakt wordt door het feit dat ze 1,6 miljoen aan dekking hadden waarvan 8 ton betaald werd aan Bergen op Zoom en 8 ton aan Roosendaal en waarbij nu volmondig erkend wordt dat wanneer we toen de zaken per inwoner of per gemeente berekend had de milieudienst mischien later tot stand zou zijn gekomen. Ere wie ere toekomt. Van de Merbel heeft een aantal raadsvergaderingen terug gevraagd om bezwaar te maken tegen het feit dat er meubilair aangeschaft was en daarmee begrotingsposten overschreden waren. De aanschaf van het meubilair is ook een van de oorzaken dat er tekorten ontstaan waren want daar was geen dekking voor. Achteraf heeft men nog wat zaken rechtgetrokken. De heer Van de Merbel merkt bij interruptie op dat dat niet zozeer ging over het meubilair maar over het pand aan de Burgerhoutsestraat. De voorzitter zegt dat alles bij elkaar de tekorten toch stegen. Wanneer gesproken wordt over de regionale handhaving is het zo dat de afgelopen jaren een toeslag van f. 2,zat op het tarief per ton huisvuil en dat

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1995 | | pagina 58