het voorstel. De heer Van de Merbel is uiteraard zeer tevreden met het nadere voorstel wat het college nu doet. Het sluit bijzonder goed aan bij hetgeen in de commissies vorige week is geopperd. Hij is blij dat dit succes op rekening van de fractie GroenLinks kan komen. Hij is vooral blij dat het gezonde verstand is doorgebroken en dat het nu bij het nieuwe werk wordt gedaan en niet straks tot de conclusie gaan komen dat we iets hebben laten liggen. Hij heeft nog een enkele suggestie wat betreft het profiel. Er is nu een voetpad gedacht in de variant van 1.80 m. breed en er zijn twee fietsstroken van 1,05 m. breed elk. Hij heeft zich dus afgevraagd of dat nog bekeken moet worden of die verhoudingen goed liggen. 1.05m. Is misschien wat aan de smalle kant en 1.80 m. is misschien wat aan de brede kant. Als er wat ruimte over te hevelen is heeft het college daarin van de fractie GroenLinks de vrije hand. Hij geeft daar dwingend advies in want passerende mensen zoals misschien rolstoelgebruikers hebben die ruimte wel nodig. Is dit punt ook door de verkeersdeskundigen reeds bekeken. De voorzitter kan daar wel een antwoord opgeven. Die 1.80 m. komt voort uit het feit dat in de commissie door diverse fracties gevraagd werd om naast het voetpad van 1.50 een tegel erbij te leggen en een tegel is 0, 3Om. De heer Van de Merbel zegt dat het een keer uit de lengte of uit de breedte moet komen. En willen we niet helemaal direct in de sloot belanden kunnen we aan die 1.05m. ook niet veel doen of het moet van de breedte van de rijweg komen. Wethouder Nijhoff zegt een vergelijk te hebben gemaakt tussen het eerste en het tweede plan en heeft nu het maximale haalbare bereikt. Om nu een stukje van het voetpad af te halen is niet juist. Het voetpad is juist verbreed omdat rolstoelen ruim moeten kunnen passeren. Het blijft schipperen. Met de 7.30 m. blijf je zitten. De heer Van de Merbel zegt wanneer de ruimte er niet is akkoord te zullen gaan met hetgeen nu voorligt. Mevrouw Moerman zegt dat haar fractie opteert voor gescheiden fietspaden. Een gescheiden fietspad zou ook aardig geweest. Zij heeft echter begrepen dat dat niet kan. In de commissie Openbare Werken en Ruimtelijke Ordening en Milieu heeft men ook aangegeven dat fietspaden aangegeven konden worden middels iets dat in Roosendaal ook gebruikt is in de Stationsstraat. Daar laat jet het als automobilist echt wel uit je hoofd om over die dingen heen te komen. Dan is het min of meer toch een gescheiden fietspad. Fietssuggestiestroken maken het de automobilist makkelijk erover heen te rijden. Is het idee nog verder uitgewerkt om verkeersgeleidingsblokken (red.) tussen fietspad en rijbaan aan te brengen. De heer Bienefelt denkt dat de breedte van de weg ten opzichte van het eerste plan beter wordt benut. Het CDA is dan ook tevreden met het feit dat de input vanuit de commissies vorige week op deze manier is verwerkt. Het CDA is voor het voorstel zoals dat nu wordt aangeboden. Wethouder Nijhoff is nog een antwoord schuldig aan de heer G. de Vos. Hij is misschien niet helemaal duidelijk geweest over de Vermeerstraat en het plateau aan de Leeuwerikstraat. In de commissie Openbare Werken is daarover gesproken. Het college dacht dat voor de periode waarvoor die weg wordt aangelegd ondertussen de bouw van drie of vier huizen door moet kunnen gaan. In die periode kan de Vermeerstraat dan even gebruik worden. Zo gauw dat achter de rug is dan kan dat werk doorgaan. Daarna wordt de constructie weer hersteld zoals die nu is. Mevrouw Moerman pleit nog voor gescheiden fietspaden middels "varkensruggen" De heer G. de Vos zegt dat dat "bisschopsmutsen" zijn. 26

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1995 | | pagina 36