25
verkeer wordt aangelegd. Heijmans garandeert de weg voor 15 jaar. Aan de
andere kant komt het bedrijventerrein te liggen en vandaar dat er ook
gekozen is voor de aanleg van een weg voor zwaarder verkeer. Als je
straks de Leeuwerikstraat inbuigt ligt daar een stuk bouwstraat en dat
blijft voorlopig ook zo. De Koolmees enzovoorts wordt nu aangelegd in
verband met de afronding van het hele plan en dat blijft bereikbaar. In
Oost III kan je na ongeveer 200 meter bij de Leeuwerikstraat weer linksaf
en daar kan de uitbreiding plaatsvinden en dus hoeft er ook niet door de
kom gereden te worden. Misschien dat er voor een paar huizen die aan de
Leeuwerikstraat gebouwd worden het noodzakelijk om door de Vermeerstraat
te rijden. Daar is een plan voor in voorbereiding om die te
reconstrueren. Daarna wordt dat stukje Vermeerstraat en het plateau wat
in de planning zit aangelegd. Daarom wordt gewacht met de Vermeerstraat
om niet alle mogelijkheden uit te sluiten. Het college denkt dat door
aanleg van de weg volgens het nieuwe plan het maximale te kunnen doen wat
in de commissies is gevraagd. Onder meer voldoende breedte creëren, een
voetpad erlangs en voldoende ruimte voor de fietsers. Een en ander in
vergelijking met het plan zoals dat er eerst lag. Het kost dan wel wat
meer maar naar het oordeel van het college is het dat wel waard. De
verkeerssituatie bij Autopalace zal overigens niet zo zeer veranderen of
nou gekozen wordt voor plan 1 of 2. Er moet in ieder geval een goede
aansluiting komen of het verkeer dat vanuit de Eerste Kruisweg gestopt
wordt voordat er doorgegaan kan worden de Langeweg in of de Parallelweg
op.
Er is een aantal zaken genoemd. De heer Van de Merbel heeft onder andere
nog genoemd geen gemengd verkeer. Daar valt niet geheel aan te ontkomen.
Er is al het mogelijke gedaan om de fietsers toch de ruimte te geven door
die stroken te creëren. Hij heeft ook nog verwezen naar de aansluitingen
eventueel op de parallelweg doordat die stroken gemaakt worden zou het
kunnen dat in de toekomst nog plannen komen om verder te gaan richting
van Heemstralaan. Hij denkt daar op niet al te lange termijn op terug te
kunnen komen. Waarschijnlijk zal dat in maart zijn in een
commissievergadering.
De voorzitter zegt met betrekking tot de vraag van de heer Van der Spek
waarom het bedrijventerrein niet meteen wordt meegenomen het volgende.
Wat meegenomen kan worden wordt meegenomen en dat is namelijk de
insteekweg. Daar geldt dan ook de artikel 19-procedure voor. Aan die weg
is niets gewijzigd. Voor de duidelijkheid merkt zij op dat er nog een
ontwerp-bestemmingsplan voor gemaakt moet worden. Als je nu al alles in
werking zou stellen alles bouwrijp zou maken, nog voor een
bestemmingsplan is ingestuurd voor het wettelijk voorgeschreven
vooroverleg, dan zou je te hard lopen en van en koude kermis thuis kunnen
komen. Die insteekweg wordt wel meegenomen omdat daar ook een zware
leiding voor de elektriciteit verlegd moet worden. Dat wordt allemaal in
een keer meegenomen. Kortom de insteekweg wel maar het verdere
bouwrijpmaken niet omdat het bestemmingsplan nog niet gereed is.
Als de heer G. de Vos het goed begrijpt zegt de wethouder dat het plateau
aan de Reigerstraat/Leeuwerikstraat nu gepland is verderop in de tijd.
Juist in verband met het omleiden van het bouwverkeer richting
Vermeerstraat vindt de heer De Vos dit belangrijk. De Vermeerstraat is
nog wel niet opgeknapt maar een stukje verderop wel. In die tijd is ook
het portaal ter hoogte van dhr. Kruis gezet juist om te voorkomen dat het
bouwverkeer over die nieuwe straten ging. Dat hoort hij dan dadelijk wel
hoe dat precies gaat.
Over de sterkte van de weg moet maar een en ander worden genomen richting
Heijmans. Als hij de tekeningen gaat maken wordt het misschien allemaal
wat duidelijker omdat nu op de tekeningen niet alle sloten en toestanden
getekend zijn. Het zou zonde zijn als straks scheuren in het asfalt komen
omdat de sloot het begeeft. Voor de rest kan de P.v.d.A. instemmen met