24 fractie Vrije Lijst constateren dat de geschiedenis zich gedeeltelijk enigszins aan het herhalen is. Gedeeltelijk omdat verbeteringen van de waterstaatkundige situatie wel perspectief bieden voor de toekomst. De aanpak voor wat betreft de verkeersveiligheid is aan de zuinige kant. Want bij de uitvoering van het constructieplan zoals dat het college nu aangeeft schiet men naar het idee van de Vrije Lijst tekort in de voorwaardenscheppende taak om duurzame verkeersveilige voorzieningen voor alle verkeersdeelnemers te treffen. Eigenlijk ontstaan er door de uitvoering van dit plan weer nieuwe verkeersonveilige situaties en met name voor het langzame en fietsverkeerDeze gedachte van de fractie is gerechtvaardigd als men bedenkt dat in de toekomst langs deze weg het bedrijventerrein gepland wordt. Het goederenvervoer af en naar dit terrein zal echt niet per bakfiets geschieden. De fractie is van mening dat de visie van het college met dit reconstructieplan zich beperkt tot de korte termijn. Een visie op de lange termijn ontbreekt. Terecht merkt het college op dat expliciet begeleiding van het fietsverkeer op de weg duurder is. De fractie ziet veel meer in een oplossing die duurder is dan dat menselijk leed ontstaat dat voorkomen had kunnen worden toen dit kon en aan de orde was. De fractie is er zich van bewust dat aan de bestaande situatie een einde moet komen alleen willen zij niet kiezen voor halve maatregelen die geen toekomstperspectief bieden voor de verkeersvei ligheid. Tot slot de opmerking dat er al een advertentie is geplaatst in het weekblad Het Midden die aangeeft dat vanaf 22 februari het plan reconstructie Eerste Kruisweg ter inzage ligt. Welk plan is dat, want naar het idee van de fractie Vrije Lijst is nog helemaal niet bekend hoe het zal gaan worden. De voorzitter schorst vervolgens de vergadering voor enkele ogenblikken voor onderling beraad met het college. Na heropening door de voorzitter merkt zij op dat uit het overleg met de fracties naar voren is gekomen dat er uiteindelijk gekozen wordt door het college om het alternatieve plan wat ter visie lag om dat ter uitvoering voor te stellen. Daarmee neemt het college een stukje van het voorstel zoals dat er lag terug. De reden waarom in eerste instantie het voorstel was gedaan zoals dat is gedaan was dat het college voor 100% veiligheid gekozen had. Het college realiseert zich dat niet de maximale veiligheid gekozen wordt, dus geen 100%. Het is echter wel een redelijke oplossing om tegemoet te komen aan de veiligheid. Kortom het is niet optimaal maar het is next best. Met betrekking tot het commissieverslag R.O. en Openbare Werken merkt zij op dat de heer van Agtmaal door zijn snelle werken en mede gezien het feit dat het een korte vergadering was zijn verslag af had. De gecombineerde vergadering daar is wat meer tijd voor nodig en dat was naast de voorbereiding voor dit agendapunt niet mogelijk. Getracht zal worden om dat verslag zo vlug mogelijk toe te sturen. Het was de voorzitter niet bekend dat de publikatie waar mevrouw Moerman over sprak al de deur uit was; zij was in de veronderstelling dat pas aanstaande week gepubliceerd zou worden. Mevrouw Moerman merkt op dat mevrouw Aangenendt de advertentie bij zich heeft dus als de voorzitter dat wenst kan zij zich daarvan overtuigen. De voorzitter zegt dat graag te willen doen maar gaat er vanuit dat de datum van tervisielegging naar alle waarschijnlijkheid toch aanstaande maandag 27 februari is. Zij zal dit echter nagaan. Wat ter visie heeft gelegen is de uitgangsschets zoals die gemaakt is. Niet alle stukken vallen namelijk buiten het bestemmingsplan. Die stukjes die daar wel buiten vallen zijn in de tekening zoals die intern gemaakt is, verdisconteerd. Wethouder Nijhoff wil allereerst op een aantal technische details ingaan zoals bijvoorbeeld het bouwverkeer. Het is zo dat de weg voor zwaar

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1995 | | pagina 34