22
dit toch te gemakkelijk aan het Hoogheemraadschap overlaat. Wat dat
betreft wil het CDA deze discussie even afsluiten maar toch een beroep
doen om die prioriteiten te verbeteren waardoor een oplossing op korte
termijn tegemoet gezien kan worden.
De voorzitter merkt op dat de macht van de grote getallen wat het college
betreft niet meespeelt. Een beetje onvoorzien is nooit weg en het geld
dat niet wordt uitgegeven komt terug in de gemeenterekening. Er zal echt
op de kleintjes worden gelet. Met betrekking tot de opmerking van de heer
Bienefelt denkt zij dat het college vindt dat het probleem door het HWB
opgelost moet worden. Het college zal er alles aan trachten te doen om
te zorgen dat dit probleem bij het HWB zo hoog mogelijk op de
prioriteitenlijst komt. Zij hebben ook een investeringsschema waarin dit
voor 1995/1996 is opgenomen. Getracht zal worden dat te beïnvloeden. Het
college blijft van mening, en kan dit staven met gegevens, dat dit moet
worden opgelost door het HWB.
In ieder geval zal daar de nodige druk achter gezet worden.
Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt
vervolgens overeenkomstig het collegevoorstel besloten een krediet van
f. 100.000,beschikbaar te stellen ten behoeve van diverse onderzoeken
in het kader van het op te stellen gemeentelijke rioleringsplan. De
begroting 1995 wordt hiermede in overeenstemming gebracht.
14Voorstel tot het beschikbaar stellen van een krediet voor de
reconstructie van de Eerste Kruisweg (gedeeltelijk^ met bijkomende
werken.
De heer G. de Vos merkt op dat er in commissieverband al het nodige over
gezegd is. Hem rest uiteindelijk nog een vraag en een opmerking. Nu wordt
de Eerste Kruisweg opgeknapt tot en met de Leeuwerikstraat maar daar ligt
nog een hele pluk bouwgrond. Daar moet dus nog bouwverkeer naar toe. Op
dit moment staan er mooie borden dat het bouwverkeer langs de Eerste
Kruisweg gaat om te voorkomen dat de Vermeerstraat etc. worden
kapotgereden. Dat moet straks ook worden voorkomen. Dat betekent dat het
bouwverkeer toch weer over de Eerste Kruisweg moet. De andere kant op
richting Boerendijk gaat ook niet want dan komt al het bouwverkeer in de
bebouwde kom van de gemeente wat ook niet wenselijk is.
Hij heeft nergens kunnen ontdekken hoe dat in de plannenmakerij is
opgelost.
Hij is min of meer geschrokken van de tekening met de fietsstroken want
als het bouwverkeer daar langs moet rijden zoals is aangegeven, dan is
hij toch bang voor het talud van de sloot. Naast het asfalt namelijk
blijft er iets meer dan een halve meter over aan berm. Als daar het
bouwverkeer elkaar moet passeren dan krijg je hetzelfde als deze week op
de Stadsedijk.
Het is uiteraard niet de bedoeling nu bergen geld uit te geven en straks
na voltooiing van Oost III weer opnieuw te beginnen.
Wat de fietsstrook betreft vraagt hij zich af of het voorstel technisch
haalbaar is en of het met het meerwerk wel te betalen is.
De heer Van der Spek zegt dat zijn fractie zich heel goed kan vinden voor
wat betreft de keuze van de aannemer die het werk gaat uitvoeren. Het was
een uitstekende offerte.
In de map met tekeningen zit een tekening waar het kleine
bedrijventerreintje op staat. Dan rijst de vraag waarom niet meteen het
bedrijventerrein wordt aangepakt. Er blijken nog steeds gegadigden voor
dat bedrijventerrein te zijn en dan slaan we twee vliegen in een klap.
De heer Bienefelt zegt dat de vragen van het CDA overeenkomen met de
vragen van de vorige twee fracties dus hij wil het daar maar even bij
laten.