22 dit toch te gemakkelijk aan het Hoogheemraadschap overlaat. Wat dat betreft wil het CDA deze discussie even afsluiten maar toch een beroep doen om die prioriteiten te verbeteren waardoor een oplossing op korte termijn tegemoet gezien kan worden. De voorzitter merkt op dat de macht van de grote getallen wat het college betreft niet meespeelt. Een beetje onvoorzien is nooit weg en het geld dat niet wordt uitgegeven komt terug in de gemeenterekening. Er zal echt op de kleintjes worden gelet. Met betrekking tot de opmerking van de heer Bienefelt denkt zij dat het college vindt dat het probleem door het HWB opgelost moet worden. Het college zal er alles aan trachten te doen om te zorgen dat dit probleem bij het HWB zo hoog mogelijk op de prioriteitenlijst komt. Zij hebben ook een investeringsschema waarin dit voor 1995/1996 is opgenomen. Getracht zal worden dat te beïnvloeden. Het college blijft van mening, en kan dit staven met gegevens, dat dit moet worden opgelost door het HWB. In ieder geval zal daar de nodige druk achter gezet worden. Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt vervolgens overeenkomstig het collegevoorstel besloten een krediet van f. 100.000,beschikbaar te stellen ten behoeve van diverse onderzoeken in het kader van het op te stellen gemeentelijke rioleringsplan. De begroting 1995 wordt hiermede in overeenstemming gebracht. 14Voorstel tot het beschikbaar stellen van een krediet voor de reconstructie van de Eerste Kruisweg (gedeeltelijk^ met bijkomende werken. De heer G. de Vos merkt op dat er in commissieverband al het nodige over gezegd is. Hem rest uiteindelijk nog een vraag en een opmerking. Nu wordt de Eerste Kruisweg opgeknapt tot en met de Leeuwerikstraat maar daar ligt nog een hele pluk bouwgrond. Daar moet dus nog bouwverkeer naar toe. Op dit moment staan er mooie borden dat het bouwverkeer langs de Eerste Kruisweg gaat om te voorkomen dat de Vermeerstraat etc. worden kapotgereden. Dat moet straks ook worden voorkomen. Dat betekent dat het bouwverkeer toch weer over de Eerste Kruisweg moet. De andere kant op richting Boerendijk gaat ook niet want dan komt al het bouwverkeer in de bebouwde kom van de gemeente wat ook niet wenselijk is. Hij heeft nergens kunnen ontdekken hoe dat in de plannenmakerij is opgelost. Hij is min of meer geschrokken van de tekening met de fietsstroken want als het bouwverkeer daar langs moet rijden zoals is aangegeven, dan is hij toch bang voor het talud van de sloot. Naast het asfalt namelijk blijft er iets meer dan een halve meter over aan berm. Als daar het bouwverkeer elkaar moet passeren dan krijg je hetzelfde als deze week op de Stadsedijk. Het is uiteraard niet de bedoeling nu bergen geld uit te geven en straks na voltooiing van Oost III weer opnieuw te beginnen. Wat de fietsstrook betreft vraagt hij zich af of het voorstel technisch haalbaar is en of het met het meerwerk wel te betalen is. De heer Van der Spek zegt dat zijn fractie zich heel goed kan vinden voor wat betreft de keuze van de aannemer die het werk gaat uitvoeren. Het was een uitstekende offerte. In de map met tekeningen zit een tekening waar het kleine bedrijventerreintje op staat. Dan rijst de vraag waarom niet meteen het bedrijventerrein wordt aangepakt. Er blijken nog steeds gegadigden voor dat bedrijventerrein te zijn en dan slaan we twee vliegen in een klap. De heer Bienefelt zegt dat de vragen van het CDA overeenkomen met de vragen van de vorige twee fracties dus hij wil het daar maar even bij laten.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1995 | | pagina 32