28
gekomen is. Hij begrijpt niet wat daar nou voor geheims aan zou moeten
zijn. Hij komt tot een beoordeling van het voorliggend voorstel en hij
zegt dat zijn fractie de voorgestelde wijziging geen structurele verbete
ring van de huidige situatie vindt. Er zitten wel verbeteringen in, maar
het blijft te gebrekkig en hij denkt dat het voor fietsers en voor
automobilisten die met fietsers te maken hebben een voortdurende bron van
spanning zal blijven opleveren. Hij heeft vervolgens weieens meer gezegd,
dat degenen die voor de huidige situatie verantwoordelijk zijn, maar moeten
betalen voor de oplossing. Zijn fractie heeft daar geen verantwoording
voor genomen en er zelfs voor gewaarschuwd. De raad heeft anders besloten,
laat de raad het maar oplossen. Een extra investering van bijna f 20.000,
en daar zijn de extra kosten niet eens bij gerekend, vindt zijn fractie
niet acceptabel, omdat dat een bedrag is, benodigd om fouten van het
college in deze goed te maken. Daar heeft zijn fractie het grootste bezwaar
tegen en hij zal dus tegen het voorstel stemmen.
Fietsers moeten overal in de gehele gemeente oversteken, zegt mevrouw
Moerman, en ook op wegen en dijken, waar soms wel 80 km per uur of soms
wel harder wordt gereden. De Parallelweg blijft een gevaarlijke weg. Het
aanleggen van een fietspad ook aan de noordzijde - en dan is zij het eens
met de V.V.D. - heeft voor haar fractie meer prioriteit dan het aanleggen
van een fietspad langs de Appelaarseweg. Uit de woorden van wethouder
Nijhoff kan zij opmaken dat doortrekking van het fietspad tot de Van
Heemstralaan ooit aan de orde was en toen niet doorging, maar nog niet
geheel van de baan is. Dan meent zij dat het maar gelijk aangepakt moet
worden, want een gescheiden fietspad is altijd veiliger dan geen fietspad.
De heer Breure zegt de woorden van mevrouw Moerman geheel te kunnen onder
schrijven. Er is inderdaad niets veiliger dan een gescheiden fietspad,
als het maar goed aangelegd is.
De heer Van de Merbel merkt op het ook met de heer Breure en mevrouw
Moerman eens te zijn, maar daarstraks kwam het erop neer, dat dan het
fietspad aan de Appelaarseweg maar niet moest doorgaan en daar heeft hij
moeite mee.
De heer Breure merkt op dat wanneer er financiële problemen zijn hij wel
een oplossing weet. De V.V.D.-fractie is tegen het voorstel, omdat op deze
manier de veiligheid van de fietsers niet of nauwelijks verbeterd wordt.
Wethouder Nijhoff geeft de heer Van de Merbel toe, in de raad van oktober
inderdaad te hebben gezegd, dat dit onderwerp in de commissie Ruimtelijke
Ordening van 31 oktober aan de orde zou komen.
Voorts constateert hij dat de fractie van GroenLinks tegen het voorstel
is
Richting mevrouw Moerman over het gescheiden fietspad merkt hij op, dat
in zijn optiek een fietspad aan de noordzijde een pad wordt dat toch direct
aan de weg ligt. Technisch gezien en zonder veel kosten is het niet moge
lijk daar een vrij liggend fietspad te maken. Er zal een sloot gedempt
moeten worden en dergelijke. Qua kosten zal dat duurder worden dan nu wordt
voorgesteld, doch dat zal de Vrije Lijst en GroenLinks niet vóór doen zijn.
Mevrouw Moerman zegt hierop in eerste instantie al te hebben aangegeven
dat de oplossing nu al een stuk veiliger is voor de fietsers dan eerder
voorgesteld en dat haar fractie met het voorstel meegaat. De Vrije Lijst
blijft voor een gescheiden fietspad aan de noordzijde opteren.
De heer Breure wenst de aantekening, dat zijn fractie tegen dit voorstel
is en de heer Van de Merbel wenst dezelfde aantekening.
Het voorstel tot het beschikbaar stellen van een krediet ten behoeve van
aanpassing omgeving verkeersremmer Parallelweg wordt zonder hoofdelijke
stemming aangenomen en de begroting wordt dienovereenkomstig gewijzigd.