26
gendeel, zijn fractie heeft er vooralsnog overwegende bezwaren tegen.
Mevrouw Moerman zegt voor wat dit punt betreft, dat haar fractie de
beleidsuitgangspunten van het college voor de periode 1994/1998 er maar
eens heeft bijgepakt. Hierin staat en zij citeert: "Nu in het bestemmings
plan Westkreek de 30-km-zöne is gerealiseerd, verdient het aanbeveling
om het fietspad langs de Parallelweg door te trekken tot de Van Heemstra
laan". Duidelijke taal en een uitgangspunt, waar haar fractie wel oren
naar heeft, zegt zij. Doortrekking van het fietspad is naar haar mening
een betere scheiding tussen het snelverkeer en het fietsverkeer, dan de
nu door het college voorgestelde aanvullende maatregelen bij de verkeers
remmer om de verkeersveiligheid van de fietsers te verhogen. Maar voorals
nog is dit doortrekken van het fietspad nog niet aan de orde en is het
noodzaak om tot een veilige oplossing te komen voor wat betreft de over
steek van fietsers. Het voorstel geeft aan, hoe men hieraan kan voldoen.
Omdat haar fractie inziet dat er toch iets gebeuren moet, wil zij hier
eigenlijk aarzelend mee instemmen. Zij zou tot slot nog graag vernemen,
wanneer de raad een evaluatierapport omtrent de genomen verkeersmaatregelen
op de Parallelweg om tot vermindering van verkeerslawaai te komen kan tege-
moetzien.
De heer Van den Baard deelt mede dat zijn fractie in grote lijnen kan in
stemmen met het voorstel en hij hoopt dat daarmee voor de fietsers een
beetje veiligere situatie qua oversteek wordt gecreëerd. Het zal nog een
aantal maanden duren alvorens dit alles gerealiseerd is en deze periode,
met donkerte en mist, is zeer gevaarlijk. Hij vraagt zich af of er tijde
lijke markering bij aangebracht kan worden, want de bestaande 2 paaltjes
zijn slecht te onderscheiden.
De heer Bienefelt zegt, dat zoals het eind juni, begin juli op de Parallel
weg in elkaar gezet is, men nooit anders heeft kunnen doen dan toch een
behoorlijk dikke onvoldoende neerleggen. Vooral omdat volgens zijn fractie
het gevaar niet afnam, maar eerder toenam. Hij denkt wel dat de snelheid
beïnvloed wordt door deze constructie en dat speelt in een aantal zaken
een positieve rol. Er is in diverse discussies ook aangegeven het doortrek
ken van het fietspad. Mevrouw Moerman was zo vriendelijk om een stukje
beleid te citeren. Hem is niet precies bekend waarom dit niet uitgevoerd
kan worden; er is wel een paar keer een technische uitleg voor gegeven
de zaak niet tot de Van Heemstralaan door te trekken en men moet wel in
ogenschouw nemen, dat men eventueel ook nog verder moet dan de Van
Heemstralaan. Dan is er evenzo goed nog een oversteekpunt als men bijvoor
beeld van Autopalace komt en de Van Heemstralaan in wil. Het was ter
plaatse een slechte start en nu wordt er een stukje verbetering aange
bracht. Dat is op zich positief, maar hij is van mening, dat er voor
gezorgd moet worden dat er knipperbollen op komen, want helemaal gerust
is hij er nog niet op. Hij moet er wel bij zeggen dat de Parallelweg al
sinds mensenheugenis als een soort gevaarlijke weg voor fietsers bekend
staat. Met wat reserves zegt hij dat hier wat expertise aan toegevoegd
is en het maakt het waarschijnlijk een stuk beter, jammer dat dat niet
in één keer is gebeurd, want het kost weer extra. Hij hoopt, dat de
Parallelweg vanaf het begin verlicht zal zijn en dat zal dan waarschijnlijk
ook een ander licht op de zaak doen schijnen.
De Voorzitter zegt dat het inderdaad een ander licht op de zaak zal doen
schijnen; er zal meer verlichting komen en het college denkt er zelfs aan
witte lampen in het eerste stuk van de Parallelweg aan te brengen. In
antwoord op de vraag van de heer Van de Merbel wie de deskundige is, zegt
zij dat dat de verkeersveiligheidsinspecteur van de Provincie is.
De heer Van de Merbel vraagt of hij dan niet mag weten wie dat is, waarop
wethouder Niihoff zegt dat het niet uitmaakt wie het plan maakt, als men