26 gendeel, zijn fractie heeft er vooralsnog overwegende bezwaren tegen. Mevrouw Moerman zegt voor wat dit punt betreft, dat haar fractie de beleidsuitgangspunten van het college voor de periode 1994/1998 er maar eens heeft bijgepakt. Hierin staat en zij citeert: "Nu in het bestemmings plan Westkreek de 30-km-zöne is gerealiseerd, verdient het aanbeveling om het fietspad langs de Parallelweg door te trekken tot de Van Heemstra laan". Duidelijke taal en een uitgangspunt, waar haar fractie wel oren naar heeft, zegt zij. Doortrekking van het fietspad is naar haar mening een betere scheiding tussen het snelverkeer en het fietsverkeer, dan de nu door het college voorgestelde aanvullende maatregelen bij de verkeers remmer om de verkeersveiligheid van de fietsers te verhogen. Maar voorals nog is dit doortrekken van het fietspad nog niet aan de orde en is het noodzaak om tot een veilige oplossing te komen voor wat betreft de over steek van fietsers. Het voorstel geeft aan, hoe men hieraan kan voldoen. Omdat haar fractie inziet dat er toch iets gebeuren moet, wil zij hier eigenlijk aarzelend mee instemmen. Zij zou tot slot nog graag vernemen, wanneer de raad een evaluatierapport omtrent de genomen verkeersmaatregelen op de Parallelweg om tot vermindering van verkeerslawaai te komen kan tege- moetzien. De heer Van den Baard deelt mede dat zijn fractie in grote lijnen kan in stemmen met het voorstel en hij hoopt dat daarmee voor de fietsers een beetje veiligere situatie qua oversteek wordt gecreëerd. Het zal nog een aantal maanden duren alvorens dit alles gerealiseerd is en deze periode, met donkerte en mist, is zeer gevaarlijk. Hij vraagt zich af of er tijde lijke markering bij aangebracht kan worden, want de bestaande 2 paaltjes zijn slecht te onderscheiden. De heer Bienefelt zegt, dat zoals het eind juni, begin juli op de Parallel weg in elkaar gezet is, men nooit anders heeft kunnen doen dan toch een behoorlijk dikke onvoldoende neerleggen. Vooral omdat volgens zijn fractie het gevaar niet afnam, maar eerder toenam. Hij denkt wel dat de snelheid beïnvloed wordt door deze constructie en dat speelt in een aantal zaken een positieve rol. Er is in diverse discussies ook aangegeven het doortrek ken van het fietspad. Mevrouw Moerman was zo vriendelijk om een stukje beleid te citeren. Hem is niet precies bekend waarom dit niet uitgevoerd kan worden; er is wel een paar keer een technische uitleg voor gegeven de zaak niet tot de Van Heemstralaan door te trekken en men moet wel in ogenschouw nemen, dat men eventueel ook nog verder moet dan de Van Heemstralaan. Dan is er evenzo goed nog een oversteekpunt als men bijvoor beeld van Autopalace komt en de Van Heemstralaan in wil. Het was ter plaatse een slechte start en nu wordt er een stukje verbetering aange bracht. Dat is op zich positief, maar hij is van mening, dat er voor gezorgd moet worden dat er knipperbollen op komen, want helemaal gerust is hij er nog niet op. Hij moet er wel bij zeggen dat de Parallelweg al sinds mensenheugenis als een soort gevaarlijke weg voor fietsers bekend staat. Met wat reserves zegt hij dat hier wat expertise aan toegevoegd is en het maakt het waarschijnlijk een stuk beter, jammer dat dat niet in één keer is gebeurd, want het kost weer extra. Hij hoopt, dat de Parallelweg vanaf het begin verlicht zal zijn en dat zal dan waarschijnlijk ook een ander licht op de zaak doen schijnen. De Voorzitter zegt dat het inderdaad een ander licht op de zaak zal doen schijnen; er zal meer verlichting komen en het college denkt er zelfs aan witte lampen in het eerste stuk van de Parallelweg aan te brengen. In antwoord op de vraag van de heer Van de Merbel wie de deskundige is, zegt zij dat dat de verkeersveiligheidsinspecteur van de Provincie is. De heer Van de Merbel vraagt of hij dan niet mag weten wie dat is, waarop wethouder Niihoff zegt dat het niet uitmaakt wie het plan maakt, als men

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1995 | | pagina 318