17
den. Wordt de verordening op dit moment geaccepteerd zoals die nu voorligt,
dan zit er dat primaat nog steeds in. In die zin had hij graag ook van
de kant van Gemeentebelangen daarover een andere opvatting vernomen.
De heer Bienefelt zegt voor de zomer voor de eerste keer als C.D.A.-fractie
een mening te hebben gegeven hoe het vervoer van W.V.G.-ers naar haar
gevoel moest plaatsvinden. Na de zomer heeft men nogmaals een aantal keren
de gelegenheid gehad om dat in commissieverband of tijdens een raadsverga
dering onder de aandacht te brengen. Om daar nu een algemene indruk naar
het college uit te destilleren, moet hij concluderen, dat het college daar
slecht naar geluisterd heeft, want de opstelling van het college is nog
dezelfde als een aantal discussies geleden. Het college kan daar best goede
redenen voor hebben en moet uiteindelijk op de knip passen, maar men moet
proberen om de consequenties van activiteiten in het juiste daglicht te
beschouwen. Het verschil tussen het collegevoorstel en hetgeen nagenoeg
de hele raad wil, is f 19.656,Hij zegt voorts niet erg gelukkig te
zijn met de opmerkingen van de heer Van de Merbel. Nou noemt deze dat zelf
gelukkig voor het grootste gedeelte 'losse opmerkingen', maar het is
natuurlijk niet juist om een aantal opmerkingen, ook niet uit andere
gemeenten, op te pakken om daarmee hier een eigen stuk betoog op te bouwen.
Als er in Hoeven over diefstal wordt gesproken, moet men wel oppassen dat
soort termen hier te gebruiken, meent hij. Hij vindt het niet terecht;
er is geen reden voor en hij ziet het meer als een soort neiging om toch
altijd iets bijzonders op tafel te leggen. In een van de vorige raadsverga
deringen heeft hij gezegd, dat volgens zijn fractie de gehele raad in staat
is om een goed W.V.G.-beleid neer te zetten en hij meent dat men daar nu
ook mee bezig is. Het college heeft er echter te weinig naar geluisterd.
Hij hoopt dat dat in het volgende jaar beter gepractizeerd zal worden.
Hij denkt, dat in de verordening, zoals die voorligt, een aantal pluspunten
zit, omdat de regering daartoe heeft besloten. Er zit een goede inzet in
voor 1996. Als het puur gaat om de financiering van het KAPs heeft hij
de vorige keer gezegd, dat het niet juist is om valide mensen of invalide
mensen te verplichten om met een bepaald systeem mee te doen, zeker niet
als niet gevraagd is naar hun gewoonten op dat gebied. Het kan zijns in
ziens niet zo zijn dat iemand een aantal kilometers kan maken met het KAPs
maar op voorhand daarvan al weet er geen gebruik van te zullen maken, omdat
hij andere middelen heeft. Dat is een kernpunt, om in het eerste jaar in
ieder geval de financiële consequenties aan de gemeente te houden en niet
bij de 63 W.V.G.-ers. Dat betekent dat er wel een optimaal startgebruik
van de KAPs kan beginnen en dat betekent ook dat men in de loop van het
jaar op diverse punten zal kunnen zien hoe het werkt en of het genoeg is.
Men weet niet hoeveel kilometers de W.V.G.-ers willen gaan gebruiken. Dus
als Van de Merbel zegt dat men weieens slecht uit kan komen in 1997 als
het niet over 2 jaar beslist wordt, meent hij dat volgend jaar meer geld
uitgetrokken moet worden voor de KAPs, omdat die 300 km bij een aantal
gevallen wel erg snel op zullen kunnen zijn en dat men aansluitend duurdere
kilometers moet gaan maken. Hij denkt dat er niets mis is als nu gezegd
wordt om nu te besluiten voor 1996 de KAPs om niet ter beschikking te
stellen van de 63 W.V.G.-ers en dan aansluitend volgend jaar oktober of
november te kijken wat rechtvaardig en daarnaast ook verantwoord aan
beslissingen te nemen valt voor het jaar 1997. Hij denkt ook niet dat het
verstandig is het KAPs te financieren uit de algemene reserve. Als er één
onderwerp is dat voor W.V.G.-financiering in aanmerking komt, is dit
natuurlijk wel het KAPs, dat gebruikt wordt voor de W.V.G.-ers!
De Voorzitter zegt dat zij zich zeer voelt aangesproken door de heer Van
de Merbel, omdat die in de commissie Bestuurlijke Aangelegenheden niet
wilde praten over het daar aan de orde gestelde voorstel. Commissievergade-