16
de financiering van de KAPs gedaan wordt in de komende twee jaar. Het
amendement van het C.D.A., Gemeentebelangen en P.v.d.A. gaat er alleen
van uit, dat de zaak voor 1996 geregeld wordt en men verschuift de beslis
sing voor het daaropvolgende jaar naar eind 1996. Hij zou zich in dit
amendement kunnen vinden, ware het niet dat vorige maand is besloten voor
twéé jaar deel te nemen in het KAPs. Hij is van mening, dat vanavond dan
ook duidelijkheid verschaft moet worden voor wat betreft de financiering
van dit KAPs voor twee jaar, anders heeft men voor 1997 nog steeds een
ongedekte cheque. Vorige maand is wel besloten voor 1997 63 x f 624,
uit te geven, maar er is nog steeds geen besluit uit welke middelen dat
moet worden betaald. Hij kan daar echt niet in mee gaan.
Bij het voorstel zegt hij vervolgens de concept-begrotingswijziging te
missen, zoals bij te financieren zaken te doen gebruikelijk is. Hij wijst
erop dat de gemeente een zorgplicht heeft - om te allen tijde te zorgen
voor de nodige voorzieningen - en die is niet gekoppeld aan de stand van
de reserve W.V.G.
Het zou zijns inziens ook nog denkbaar zijn, dat het als KAPs concur
rentievervalsend wordt beschouwd, omdat daar subsidie in gestopt wordt
door de gemeente. In dit verband zou Europese regelgeving nog een rol
kunnen spelen, wanneer plaatselijke of regionale taxibedrijven zich tegen
dit besluit zouden keren. Het zou per slot van rekening weieens kunnen
dat plaatselijke of regionale taxibedrijven de dupe worden van de invoering
van het KAPs
Wanneer het amendement van GroenLinks wordt gevolgd en het hele gebeuren
uit de pot algemene middelen wordt gefinancierd, betekent dat, dat er meer
geld overblijft voor de W.V.G.-reserve en dan is ook het probleem van het
college opgelost, omdat die vindt dat de W.V.G.-reserve onder druk staat
omdat er nog een aantal woonvoorzieningen aan zit te komen. In dit verband
wijst hij erop, dat in 1994 al ruim f 66.000,uit die W.V.G.-reserve
is gehaald voor zaken, waar die reserve eigenlijk niet voor bedoeld is,
namelijk personeelskosten, computerprogramma's etcetera. Als men het KAPs
nu alsnog uit de algemene middelen financiert, is dat niet meer dan een
correctie op eerdere, foutieve uitnames. Hij wil het college erop wijzen,
dat het college in het voorstel vergeten is aan te geven dat er nog een
behoorlijke reserve is. Het college geeft wel bedragen aan, die nog
uitgegeven moeten worden, maar verzuimt op te noemen dat er over 1994
f 223.000,is overgebleven. Als daar de rente, die aan elke reserve wordt
toegevoegd, wordt bijgeteld, dan heeft men op dit moment f 240.000,over
van 1994. Er is dus helemaal geen druk op de W.V.G.-reserve. Het college
heeft ten aanzien van het KAPs en de financiering daarvan helemaal geen
gelegenheid geboden voor inspraak, hetgeen voor een dergelijk ingrijpend
iets voor de hand zou liggen. De informatie, in het voorstel genoemd, over
de financiering door andere gemeenten, is, zo zegt hij, niet compleet.
Niet alleen in Halsteren, Wouw en Oud Gastel behoeven de gehandicapten
zelf niets in te leveren over de jaren 1996 en 1997, maar dat geldt ook
voor de gemeenten Oudenbosch, Hoeven en Dinteloord en mogelijk ook voor
de zuidwesthoekgemeenten, omdat men daar de ontwikkelingen elders volgt
en men tot de conclusie is gekomen dat een besluit van de gemeente
Woensdrecht nou niet zo'n gelukkig besluit geweest is. Het is dus zelfs
mogelijk dat straks een meerderheid binnen het Streekgewest kiest voor
de optie dat zowel over de jaren 1996 als 1997 de gehandicapten zelf in
ieder geval niet worden aangesproken. Hij meent hiermee zijn standpunt
ten aanzien van het collegevoorstel voldoende duidelijk te hebben weerge
geven. Hij dankt de heer Van den Baard, die aan enkele onderdelen van zijn
amendement steun wil geven. Hij had meer steun verwacht, omdat van het
college was vernomen, dat het primaat uit de verordening gehaald zou wor-