16 de financiering van de KAPs gedaan wordt in de komende twee jaar. Het amendement van het C.D.A., Gemeentebelangen en P.v.d.A. gaat er alleen van uit, dat de zaak voor 1996 geregeld wordt en men verschuift de beslis sing voor het daaropvolgende jaar naar eind 1996. Hij zou zich in dit amendement kunnen vinden, ware het niet dat vorige maand is besloten voor twéé jaar deel te nemen in het KAPs. Hij is van mening, dat vanavond dan ook duidelijkheid verschaft moet worden voor wat betreft de financiering van dit KAPs voor twee jaar, anders heeft men voor 1997 nog steeds een ongedekte cheque. Vorige maand is wel besloten voor 1997 63 x f 624, uit te geven, maar er is nog steeds geen besluit uit welke middelen dat moet worden betaald. Hij kan daar echt niet in mee gaan. Bij het voorstel zegt hij vervolgens de concept-begrotingswijziging te missen, zoals bij te financieren zaken te doen gebruikelijk is. Hij wijst erop dat de gemeente een zorgplicht heeft - om te allen tijde te zorgen voor de nodige voorzieningen - en die is niet gekoppeld aan de stand van de reserve W.V.G. Het zou zijns inziens ook nog denkbaar zijn, dat het als KAPs concur rentievervalsend wordt beschouwd, omdat daar subsidie in gestopt wordt door de gemeente. In dit verband zou Europese regelgeving nog een rol kunnen spelen, wanneer plaatselijke of regionale taxibedrijven zich tegen dit besluit zouden keren. Het zou per slot van rekening weieens kunnen dat plaatselijke of regionale taxibedrijven de dupe worden van de invoering van het KAPs Wanneer het amendement van GroenLinks wordt gevolgd en het hele gebeuren uit de pot algemene middelen wordt gefinancierd, betekent dat, dat er meer geld overblijft voor de W.V.G.-reserve en dan is ook het probleem van het college opgelost, omdat die vindt dat de W.V.G.-reserve onder druk staat omdat er nog een aantal woonvoorzieningen aan zit te komen. In dit verband wijst hij erop, dat in 1994 al ruim f 66.000,uit die W.V.G.-reserve is gehaald voor zaken, waar die reserve eigenlijk niet voor bedoeld is, namelijk personeelskosten, computerprogramma's etcetera. Als men het KAPs nu alsnog uit de algemene middelen financiert, is dat niet meer dan een correctie op eerdere, foutieve uitnames. Hij wil het college erop wijzen, dat het college in het voorstel vergeten is aan te geven dat er nog een behoorlijke reserve is. Het college geeft wel bedragen aan, die nog uitgegeven moeten worden, maar verzuimt op te noemen dat er over 1994 f 223.000,is overgebleven. Als daar de rente, die aan elke reserve wordt toegevoegd, wordt bijgeteld, dan heeft men op dit moment f 240.000,over van 1994. Er is dus helemaal geen druk op de W.V.G.-reserve. Het college heeft ten aanzien van het KAPs en de financiering daarvan helemaal geen gelegenheid geboden voor inspraak, hetgeen voor een dergelijk ingrijpend iets voor de hand zou liggen. De informatie, in het voorstel genoemd, over de financiering door andere gemeenten, is, zo zegt hij, niet compleet. Niet alleen in Halsteren, Wouw en Oud Gastel behoeven de gehandicapten zelf niets in te leveren over de jaren 1996 en 1997, maar dat geldt ook voor de gemeenten Oudenbosch, Hoeven en Dinteloord en mogelijk ook voor de zuidwesthoekgemeenten, omdat men daar de ontwikkelingen elders volgt en men tot de conclusie is gekomen dat een besluit van de gemeente Woensdrecht nou niet zo'n gelukkig besluit geweest is. Het is dus zelfs mogelijk dat straks een meerderheid binnen het Streekgewest kiest voor de optie dat zowel over de jaren 1996 als 1997 de gehandicapten zelf in ieder geval niet worden aangesproken. Hij meent hiermee zijn standpunt ten aanzien van het collegevoorstel voldoende duidelijk te hebben weerge geven. Hij dankt de heer Van den Baard, die aan enkele onderdelen van zijn amendement steun wil geven. Hij had meer steun verwacht, omdat van het college was vernomen, dat het primaat uit de verordening gehaald zou wor-

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1995 | | pagina 308