14 van mening dat men hier snel doorheen moet kunnen. Het voorstel van Groen- Links gaat het verst en dat wil zij straks eerst in stemming brengen. Wordt dit amendement aangenomen, dan komt het andere, van C.D.A., P.v.d.A. en Gemeentebelangen, niet meer in stemming. Gelet op het feit, dat de financiële lasten van het voorstel van het C.D.A., P.v.d.A. en Gemeentebelangen beter te overzien zijn, dan de finan ciële risico's van GroenLinks, heeft het eerste voorstel de sympathie van het college. Het college waarschuwt echter voor de financiële gevolgen. Zij zegt dat de heer Van de Merbel een aantal tekstuele onjuistheden ont dekt heeft en deze bij brief aan het college heeft meegedeeld; zij dankt hem daarvoor en leest daarna de betreffende errata voor. De wijzigingen zullen worden doorgevoerd. De heer Van den Baard deelt mede, dat de verordening op zich accoord is. Hij zou punt 2 van het voorstel van de heer Van de Merbel graag zien toe gevoegd; dit gaat over het binnen 7 jaar verhuizen naar een andere aan gepaste woning. Ook punt 5 van het voorstel van de heer Van de Merbel, betreffende de vergoeding van de vervoerskosten mag ziens inziens worden toegevoegd. Met betrekking tot het financiële besluit merkt hij op hiermee ook te kunnen instemmen, doch hij mist in artikel 7 de vervoersvoorziening. Er is een brief uit aan de betrokkenen, dat er een korting komt van 50% op het vervoersbedrag van f 1.670, Voorts deelt hij mede, de ingangsda tum naar voren te willen halen. Er wordt wel meegedeeld, dat dit extra kosten met zich mee brengt, doch er wordt niet gezegd dat het technisch onmogelijk is. Daarnaast zou hij bij punt d. van het collevoorstel graag zien, dat het amendement van C.D.A., P.v.d.A. en zijn eigen fractie wordt aangenomen. Mevrouw Moerman zegt dat, omdat het voorbereidende werk al door twee com missies is gedaan, haar fractie zich zal beperken tot enkele hoofdlijnen. Haar fractie vindt het jammer te moeten constateren, dat de commissie O.C.S.W. onvoldoende gegevens heeft gekregen, waarop een gedegen advies aan het college gebaseerd moet zijn. De gegevens, zoals die nu in het raadsvoorstel staan, hadden bij de behandeling van dit onderwerp in de commissie O.C.S.W. niet mogen ontbreken. Dat wil niet zeggen, nu er nieuwe gegevens boven water zijn, dat haar fractie het uitgebrachte advies van de commissie O.C.S.W. naast zich neer legt. Integendeel. Haar fractie ondersteunt het advies dat de kosten van het opzetten van een KAPs niet door de W.V.G.-gerechtigden betaalt behoeft te worden, omdat een draagvlak, alleen door de W.V.G.-gerechtigden, wel een hele smalle basis is voor een KAPs. Als voorbeeld noemt zij de deeltaxi, die nu activiteiten gaat vermin deren, of zelfs in bepaalde gebieden moet stoppen of al stopgezet is. Dit kan haars inziens ook na enige tijd het KAPs overkomen en als het dan wordt afgeblazen, dan zijn deze mensen wel mooi hun centjes kwijt. Haar fractie vindt het KAPs wel een prima idee voor wat betreft aanvulling op het openbaar vervoer of het ontbreken hiervan. Als men zoiets stevig op poten wil zetten zodat er velen van zullen kunnen profiteren, dan zal het draag vlak ook ondersteund moeten worden door de zogenaamde 'sterken' in de samenleving. Als voorbeeld noemt zij bedrijven, die milieuvriendelijk denken en hun werknemers stimuleren om van het KAPs gebruik te maken, hiervoor de nodige financiële middelen te laten ophoesten. De bewoners langs dijken en wegen zullen de bedrijven dankbaar zijn, wanneer de ver keersintensiteit van en naar het industrieterrein afneemt. Dit is misschien wel een erg niet-politieke, kromme brainwave van haar fractie, maar men heeft er wel over nagedacht. Zij deelt voorts mede, dat haar fractie het amendement van GroenLinks zal ondersteunen, ook voor wat betreft de finan ciering van het KAPs. De reden hiervan is dat de W.V.G.-gerechtigden over beide jaren, 1996 èn 1997, dan zekerheid hebben dat er bij hen niet aan

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1995 | | pagina 306