14
van mening dat men hier snel doorheen moet kunnen. Het voorstel van Groen-
Links gaat het verst en dat wil zij straks eerst in stemming brengen. Wordt
dit amendement aangenomen, dan komt het andere, van C.D.A., P.v.d.A. en
Gemeentebelangen, niet meer in stemming.
Gelet op het feit, dat de financiële lasten van het voorstel van het
C.D.A., P.v.d.A. en Gemeentebelangen beter te overzien zijn, dan de finan
ciële risico's van GroenLinks, heeft het eerste voorstel de sympathie van
het college. Het college waarschuwt echter voor de financiële gevolgen.
Zij zegt dat de heer Van de Merbel een aantal tekstuele onjuistheden ont
dekt heeft en deze bij brief aan het college heeft meegedeeld; zij dankt
hem daarvoor en leest daarna de betreffende errata voor. De wijzigingen
zullen worden doorgevoerd.
De heer Van den Baard deelt mede, dat de verordening op zich accoord is.
Hij zou punt 2 van het voorstel van de heer Van de Merbel graag zien toe
gevoegd; dit gaat over het binnen 7 jaar verhuizen naar een andere aan
gepaste woning. Ook punt 5 van het voorstel van de heer Van de Merbel,
betreffende de vergoeding van de vervoerskosten mag ziens inziens worden
toegevoegd. Met betrekking tot het financiële besluit merkt hij op hiermee
ook te kunnen instemmen, doch hij mist in artikel 7 de vervoersvoorziening.
Er is een brief uit aan de betrokkenen, dat er een korting komt van 50%
op het vervoersbedrag van f 1.670, Voorts deelt hij mede, de ingangsda
tum naar voren te willen halen. Er wordt wel meegedeeld, dat dit extra
kosten met zich mee brengt, doch er wordt niet gezegd dat het technisch
onmogelijk is. Daarnaast zou hij bij punt d. van het collevoorstel graag
zien, dat het amendement van C.D.A., P.v.d.A. en zijn eigen fractie wordt
aangenomen.
Mevrouw Moerman zegt dat, omdat het voorbereidende werk al door twee com
missies is gedaan, haar fractie zich zal beperken tot enkele hoofdlijnen.
Haar fractie vindt het jammer te moeten constateren, dat de commissie
O.C.S.W. onvoldoende gegevens heeft gekregen, waarop een gedegen advies
aan het college gebaseerd moet zijn. De gegevens, zoals die nu in het
raadsvoorstel staan, hadden bij de behandeling van dit onderwerp in de
commissie O.C.S.W. niet mogen ontbreken. Dat wil niet zeggen, nu er nieuwe
gegevens boven water zijn, dat haar fractie het uitgebrachte advies van
de commissie O.C.S.W. naast zich neer legt. Integendeel. Haar fractie
ondersteunt het advies dat de kosten van het opzetten van een KAPs niet
door de W.V.G.-gerechtigden betaalt behoeft te worden, omdat een draagvlak,
alleen door de W.V.G.-gerechtigden, wel een hele smalle basis is voor een
KAPs. Als voorbeeld noemt zij de deeltaxi, die nu activiteiten gaat vermin
deren, of zelfs in bepaalde gebieden moet stoppen of al stopgezet is. Dit
kan haars inziens ook na enige tijd het KAPs overkomen en als het dan wordt
afgeblazen, dan zijn deze mensen wel mooi hun centjes kwijt. Haar fractie
vindt het KAPs wel een prima idee voor wat betreft aanvulling op het
openbaar vervoer of het ontbreken hiervan. Als men zoiets stevig op poten
wil zetten zodat er velen van zullen kunnen profiteren, dan zal het draag
vlak ook ondersteund moeten worden door de zogenaamde 'sterken' in de
samenleving. Als voorbeeld noemt zij bedrijven, die milieuvriendelijk
denken en hun werknemers stimuleren om van het KAPs gebruik te maken,
hiervoor de nodige financiële middelen te laten ophoesten. De bewoners
langs dijken en wegen zullen de bedrijven dankbaar zijn, wanneer de ver
keersintensiteit van en naar het industrieterrein afneemt. Dit is misschien
wel een erg niet-politieke, kromme brainwave van haar fractie, maar men
heeft er wel over nagedacht. Zij deelt voorts mede, dat haar fractie het
amendement van GroenLinks zal ondersteunen, ook voor wat betreft de finan
ciering van het KAPs. De reden hiervan is dat de W.V.G.-gerechtigden over
beide jaren, 1996 èn 1997, dan zekerheid hebben dat er bij hen niet aan