19
aanvankelijke tekort bij het Streekgewest van een dikke 6 tot 7 ton is
teruggebracht tot 5 ton. Het tekort is dus wat minder groot dan
aanvankelijk werd gesteld.
Zij houdt als termijn toch waarschijnlijk maart aan omdat zij niet zeker
weet waar definitief de stukken binnen zullen komen. Zij kan namelijk
niet inschatten of zij tijdig over alle zaken kan beschikken; het college
streeft daar echter wel naar.
Mevrouw Moerman vraagt of binnen de cluster medestanders gevonden kunnen
worden. Als de voorzitter nagaat hoe Willemstad en Steenbergen staan
tegenover deze overschrijdingen dan zal het zeker lukken om medestanders
te vinden.
Vervolgens wordt overeenkomstig het voorstel van het college besloten om
bezwaar aan te tekenen tegen de Kadernota 1995 en de daarbij behorende
eerste begrotingswijzigingen en er zal verduidelijking worden gevraagd
ten aanzien van het verbrandingscontract met Heeren Vuilverbranding
Roosendaal
12Voorstel tot het beschikbaar stellen van een krediet ten behoeve van
onderzoek maatregelen verbetering verkeersveiligheid op weeen in het
buitengebied.
7e wijziging gemeentebegroting 1995.
De heer Van de Merbel vindt dit een prima voorstel in het belang van de
verkeersveiligheid in de gemeente. Hij denkt dat op dit specifieke
onderdeel, het nemen van verkeersveiligheidsmaateregelen, wel enige
kennis in huis te hebben, maar niet voldoende tijd omdat helemaal uit te
diepen. Reden waarom te rechtvaardigen is dat dit werk zal worden
uitbesteed. Hij stemt dan ook graag met dit voorstel in.
De heer J. de Vos merkt op dat dit wederom een voorstel is waarin de
Vrije Lijst zich geheel kan vinden. Zoals bekend ijvert ook zijn fractie
voor verkeersveiligheid op de wegen in het Buitengebied. Eindelijk is het
dan zover en worden de eerste stappen gezet om het intensieve verkeer op
de dijken en wegen te gaan regelen. Jammer was het echter weer te moeten
constateren dat het college de noordelijke doorgaande routes vergeten is
op te nemen in de te onderzoeken knelpunten. Toch is het college al
herhaaldelijk gewezen op deze knelpunten met name door de
verkeerscommissie van de buurtvereniging Oudemolen. Ook zij wezen het
college erop dat de overlast niet ophoudt aan het eind van de
Oudemolensedijk bij de splitsing van de Stadsedijk maar doorgaat op de
Drogedijk en de Zwingelspaansedijk, een route die bekend staat als een
sluiproute vanaf het viaduct bij de Oudemolen tot aan Klundert. De
fractie van de Vrije Lijst verzoekt het college ook vriendelijk alsnog
de twee dijken in het onderzoek mee te nemen, dan is het klokje rond en
heeft het college een totaal beeld van de verkeersstromen binnen de
gemeente.
De heer Van der Spek merkt op dat hetgeen hij wil zeggen over dit
onderwerp waarschijnlijk niet zo leuk zal klinken. In deze raad is al
vaker gesproken over de verkeersveiligheid op de buitenwegen en hij dacht
dat de raad al meerdere malen tot de conclusie gekomen was dat er weinig
aan te doen is omdat die buitenwegen voor allerlei soorten verkeer
toegankelijk moeten blijven, zoals bijvoorbeeld landbouwverkeerVerder
is er ruimtelijk bezien weinig ruimte om dingen naast die wegen te doen.
Zijn fractie ziet niet dat er veel aan te doen zal zijn en gezien de
offerte die ter inzage lag denkt hij dat het projectbureau ook niet met
veel nieuws zal komen. Daarom vindt zijn fractie f. 20.000,= voor dit
onderzoek weggegooid geld. Die paar maatregelen die mogelijk zijn, kunnen
we ook zelf wel bedenken en daar hebben we niet zo'n bureau voor nodig.