19 aanvankelijke tekort bij het Streekgewest van een dikke 6 tot 7 ton is teruggebracht tot 5 ton. Het tekort is dus wat minder groot dan aanvankelijk werd gesteld. Zij houdt als termijn toch waarschijnlijk maart aan omdat zij niet zeker weet waar definitief de stukken binnen zullen komen. Zij kan namelijk niet inschatten of zij tijdig over alle zaken kan beschikken; het college streeft daar echter wel naar. Mevrouw Moerman vraagt of binnen de cluster medestanders gevonden kunnen worden. Als de voorzitter nagaat hoe Willemstad en Steenbergen staan tegenover deze overschrijdingen dan zal het zeker lukken om medestanders te vinden. Vervolgens wordt overeenkomstig het voorstel van het college besloten om bezwaar aan te tekenen tegen de Kadernota 1995 en de daarbij behorende eerste begrotingswijzigingen en er zal verduidelijking worden gevraagd ten aanzien van het verbrandingscontract met Heeren Vuilverbranding Roosendaal 12Voorstel tot het beschikbaar stellen van een krediet ten behoeve van onderzoek maatregelen verbetering verkeersveiligheid op weeen in het buitengebied. 7e wijziging gemeentebegroting 1995. De heer Van de Merbel vindt dit een prima voorstel in het belang van de verkeersveiligheid in de gemeente. Hij denkt dat op dit specifieke onderdeel, het nemen van verkeersveiligheidsmaateregelen, wel enige kennis in huis te hebben, maar niet voldoende tijd omdat helemaal uit te diepen. Reden waarom te rechtvaardigen is dat dit werk zal worden uitbesteed. Hij stemt dan ook graag met dit voorstel in. De heer J. de Vos merkt op dat dit wederom een voorstel is waarin de Vrije Lijst zich geheel kan vinden. Zoals bekend ijvert ook zijn fractie voor verkeersveiligheid op de wegen in het Buitengebied. Eindelijk is het dan zover en worden de eerste stappen gezet om het intensieve verkeer op de dijken en wegen te gaan regelen. Jammer was het echter weer te moeten constateren dat het college de noordelijke doorgaande routes vergeten is op te nemen in de te onderzoeken knelpunten. Toch is het college al herhaaldelijk gewezen op deze knelpunten met name door de verkeerscommissie van de buurtvereniging Oudemolen. Ook zij wezen het college erop dat de overlast niet ophoudt aan het eind van de Oudemolensedijk bij de splitsing van de Stadsedijk maar doorgaat op de Drogedijk en de Zwingelspaansedijk, een route die bekend staat als een sluiproute vanaf het viaduct bij de Oudemolen tot aan Klundert. De fractie van de Vrije Lijst verzoekt het college ook vriendelijk alsnog de twee dijken in het onderzoek mee te nemen, dan is het klokje rond en heeft het college een totaal beeld van de verkeersstromen binnen de gemeente. De heer Van der Spek merkt op dat hetgeen hij wil zeggen over dit onderwerp waarschijnlijk niet zo leuk zal klinken. In deze raad is al vaker gesproken over de verkeersveiligheid op de buitenwegen en hij dacht dat de raad al meerdere malen tot de conclusie gekomen was dat er weinig aan te doen is omdat die buitenwegen voor allerlei soorten verkeer toegankelijk moeten blijven, zoals bijvoorbeeld landbouwverkeerVerder is er ruimtelijk bezien weinig ruimte om dingen naast die wegen te doen. Zijn fractie ziet niet dat er veel aan te doen zal zijn en gezien de offerte die ter inzage lag denkt hij dat het projectbureau ook niet met veel nieuws zal komen. Daarom vindt zijn fractie f. 20.000,= voor dit onderzoek weggegooid geld. Die paar maatregelen die mogelijk zijn, kunnen we ook zelf wel bedenken en daar hebben we niet zo'n bureau voor nodig.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1995 | | pagina 29