5
intentie heeft. Het college wil adhesie betuigen, dat is iets anders dan
een pleidooi houden voor de lastenverlichting.Het college vindt samen met
de gemeente Wymbritseradiel dat de rijksmaatregelen in het kader van de
deregulering met die kortingen de gemeenten dwingen de belastingen en
heffingen te verhogen en daarover is men verontrust. Daarom wenst men
adhesie te betuigen aan de motie van Wymbritseradiel. Het is niet zozeer
dat men voorstaat het beleid te gaan veranderen. Hij is het met de heer
Bienefelt eens dat het best een goede zaak zou zijn om dat sociale beleid
in een aparte vergadering nog eens op een rij te zetten, zolang de gemeente
in deze samenstelling nog bestaat.
Over ingekomen stuk nummer 9 - brief van de heer C. Verschuuren inzake
verkeersveiligheid Vermeerstraat - merkt de heer Van de Merbel op dat de
veiligheid van het verkeer in de Vermeerstraat al door GroenLinks in
augustus ter sprake is gebracht. Destijds is gezegd, dat als men die straat
zou gaan veranderen, men er rekening mee moest houden dat het geen racebaan
moest worden. Toen men met het herstraten en de reconstructie van deze
straat bezig was, heeft hij er in de raadsvergadering nogeens op gewezen
dat daar mogelijkerwijs nog iets extra's gedaan kon worden om de snelheid
uit het verkeer te halen. Nu komt meneer Verschuuren ermee. Hij denkt dat
het een stuk plagiaat is, hetgeen politiek gezien niet ongebruikelijk is
en in dit geval alleen maar welkom als ondersteuning van hetgeen eerder
naar voren is gebracht. De Vermeerstraat is niet alleen herstraat, maar
opnieuw ingericht, in wezen gereconstrueerd. Die reconstructie heeft
plaatsgehad zonder overleg met aanwonenden en dat zijn niet alleen de
bewoners van de Vermeerstraat, maar ook de bewoners van de Pieter de Hoogh-
straat, waarvan er velen hun uitpad op de Vermeerstraat hebben. Dit is
een tekortkoming in de procedure, meent hij. Hij denkt dat het college
op dit moment wat goed te maken heeft en hij stelt voor dat het college
de mening van de buurtbewoners alsnog peilt en dat de inrichting van de
Vermeerstraat op de agenda wordt geplaatst van de eerstvolgende vergadering
van de commissie Openbare Werken. Die heeft dan ondertussen ook iets meer
tijd gehad om te zien hoe het verkeer zich aldaar ontwikkelt. Hij is er
onlangs getuige van geweest dat er behoorlijk hard werd gereden. Als men
bedenkt dat vanachter die garages kinderen zo de straat op kunnen, vindt
hij dit een zaak, die zeker aandacht verdient.
De waarnemend voorzitter merkt op dat in de vergadering van de commissie
Openbare Werken dit punt aan de orde is geweest. Hij zegt toen duidelijk
te hebben gemaakt, dat tussen de garages die aan de Vermeerstraat grenzen
auto's worden geparkeerd. Hij komt zelf dagelijks door de Vermeerstraat.
De huidige verkeersintensiteit en de hoeveelheid voetgangers en kinderen
is zijns inziens heel laag. Hij zegt dat de straat goed te overzien is
en in ieder opzicht beter is geworden dan hij was. Voor wat betreft het
hard rijden, denkt hij dat geen enkele straat superveilig te maken is.
De Vermeerstraat is zijns inziens niet onveilig. Dat er geen inspraak is
geweest van bewoners is iets waarvan het college vindt dat dat niet hoefde,
omdat het een herinrichting betrof en de constructie van de straat op zich
niet gewijzigd is. Op de hoek, waar wel gevaar dreigde, is op een goede
manier een plateau aangelegd. Aan het eind is het trottoir doorgetrokken,
hetgeen ook een verbetering is geweest van de straat.
De heer Van de Merbel vraagt zich af waarom bij de Kadedijk wel inspraak
is gegeven en hier in de Vermeerstraat niet. Wat hier nou gebeurd is, is
niet consequent. Het is - zoals de waarnemend voorzitter al zei - een her
inrichting geweest van de straat en in zo'n geval moet men zijns inziens
de mensen betrekken. Het college onderschat in deze waarschijnlijk toch
de risico's die daar gelopen worden en hij hoopt dat het college gelijk
heeft, maar hij wil voor de situatie aldaar als raadslid niet de volle