5 intentie heeft. Het college wil adhesie betuigen, dat is iets anders dan een pleidooi houden voor de lastenverlichting.Het college vindt samen met de gemeente Wymbritseradiel dat de rijksmaatregelen in het kader van de deregulering met die kortingen de gemeenten dwingen de belastingen en heffingen te verhogen en daarover is men verontrust. Daarom wenst men adhesie te betuigen aan de motie van Wymbritseradiel. Het is niet zozeer dat men voorstaat het beleid te gaan veranderen. Hij is het met de heer Bienefelt eens dat het best een goede zaak zou zijn om dat sociale beleid in een aparte vergadering nog eens op een rij te zetten, zolang de gemeente in deze samenstelling nog bestaat. Over ingekomen stuk nummer 9 - brief van de heer C. Verschuuren inzake verkeersveiligheid Vermeerstraat - merkt de heer Van de Merbel op dat de veiligheid van het verkeer in de Vermeerstraat al door GroenLinks in augustus ter sprake is gebracht. Destijds is gezegd, dat als men die straat zou gaan veranderen, men er rekening mee moest houden dat het geen racebaan moest worden. Toen men met het herstraten en de reconstructie van deze straat bezig was, heeft hij er in de raadsvergadering nogeens op gewezen dat daar mogelijkerwijs nog iets extra's gedaan kon worden om de snelheid uit het verkeer te halen. Nu komt meneer Verschuuren ermee. Hij denkt dat het een stuk plagiaat is, hetgeen politiek gezien niet ongebruikelijk is en in dit geval alleen maar welkom als ondersteuning van hetgeen eerder naar voren is gebracht. De Vermeerstraat is niet alleen herstraat, maar opnieuw ingericht, in wezen gereconstrueerd. Die reconstructie heeft plaatsgehad zonder overleg met aanwonenden en dat zijn niet alleen de bewoners van de Vermeerstraat, maar ook de bewoners van de Pieter de Hoogh- straat, waarvan er velen hun uitpad op de Vermeerstraat hebben. Dit is een tekortkoming in de procedure, meent hij. Hij denkt dat het college op dit moment wat goed te maken heeft en hij stelt voor dat het college de mening van de buurtbewoners alsnog peilt en dat de inrichting van de Vermeerstraat op de agenda wordt geplaatst van de eerstvolgende vergadering van de commissie Openbare Werken. Die heeft dan ondertussen ook iets meer tijd gehad om te zien hoe het verkeer zich aldaar ontwikkelt. Hij is er onlangs getuige van geweest dat er behoorlijk hard werd gereden. Als men bedenkt dat vanachter die garages kinderen zo de straat op kunnen, vindt hij dit een zaak, die zeker aandacht verdient. De waarnemend voorzitter merkt op dat in de vergadering van de commissie Openbare Werken dit punt aan de orde is geweest. Hij zegt toen duidelijk te hebben gemaakt, dat tussen de garages die aan de Vermeerstraat grenzen auto's worden geparkeerd. Hij komt zelf dagelijks door de Vermeerstraat. De huidige verkeersintensiteit en de hoeveelheid voetgangers en kinderen is zijns inziens heel laag. Hij zegt dat de straat goed te overzien is en in ieder opzicht beter is geworden dan hij was. Voor wat betreft het hard rijden, denkt hij dat geen enkele straat superveilig te maken is. De Vermeerstraat is zijns inziens niet onveilig. Dat er geen inspraak is geweest van bewoners is iets waarvan het college vindt dat dat niet hoefde, omdat het een herinrichting betrof en de constructie van de straat op zich niet gewijzigd is. Op de hoek, waar wel gevaar dreigde, is op een goede manier een plateau aangelegd. Aan het eind is het trottoir doorgetrokken, hetgeen ook een verbetering is geweest van de straat. De heer Van de Merbel vraagt zich af waarom bij de Kadedijk wel inspraak is gegeven en hier in de Vermeerstraat niet. Wat hier nou gebeurd is, is niet consequent. Het is - zoals de waarnemend voorzitter al zei - een her inrichting geweest van de straat en in zo'n geval moet men zijns inziens de mensen betrekken. Het college onderschat in deze waarschijnlijk toch de risico's die daar gelopen worden en hij hoopt dat het college gelijk heeft, maar hij wil voor de situatie aldaar als raadslid niet de volle

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1995 | | pagina 297