13 Hij denkt dat het KAPs inderdaad een stukje maatwerk zal gaan bieden. Er zijn in deze gemeente 63 personen die een vervoersvergoeding ont vangen. Het zal zo zijn dat er een aantal kilometers door die mensen afgelegd kunnen worden. Hoe dit er precies uit zal gaan zien is nog niet bekend. In het programma van eisen wat meegestuurd is richting de bedrijven die een offerte willen gaan doen is onderandere ook gespro ken over het feit dat de gemeente een vervoersbudget verstrekt en middels een elektronische registratiekaart de mensen ritten kunnen maken. Het is vervoer van deur tot deur. Dat gaat van maandag tot en met zondag van 09.00 uur tot 23.00 uur. Het is op afroep. Tot 01.00 uur kan men telefonisch een rit reserveren. Het is dus een betere voorzieningen dan de nu bestaande belbus. Het is niet zo dat wanneer het aantal kilometers op is men niet meer mag reizen, het tarief wordt dan iets hoger. Als na twee jaar blijkt dat dit systeem goed werkt zal waarschijnlijk dit systeem wat opener worden met meer deel nemers. Dit betekent ook per definitie dat de ritprijzen dan lager zullen worden. Om toch de solidariteit van de gemeente te ondersteunen heeft het college gemeend om toch in te haken bij dit KAPs en geduren de die twee jaar een KAPs op te zetten voor de WVG-gerechtigden en dan na twee jaar te kijken of het systeem wat opener kan worden. Het is bekend dat er binnen de gemeente ook een proef loopt met betrekking tot het bejaardenvervoerBinnen het college is er ook al gesproken over het leerlingenvervoer. Er zijn toch een aantal zaken waar het vervoer erg belangrijk is. Hij proeft ook een beetje dat men nog steeds bij de financiële onderbouwing vraagtekens zet. Hij hoopt daar echter bij de commissie O.C.S.W. verder met de mensen te spreken en de adviezen te ontvangen zodat het college een voorstel kan maken om in ieder geval de financiële afwikkeling in de raad van december te doen plaatsvinden. De heer Bienefelt merkt op dat zijn fractie accoord gaat met punt 2 van het besluit; het gefaseerd in voeren van 01-01-1996 tot 01-01- 1998; Wat betreft punt 3 zegt hij dat het bedrag een basis is om het systeem op te zetten en als zodanig heeft zijn fractie hier geen pro blemen mee. Betreffende punt 4 zegt hij dat het de mening van de CDA- fractie is om de WVG-gerechtigden te vrijwaren. Zijn fractie denkt niet dat het goed is om solidariteit te verwachten in dat opzicht ten opzichte van andere gemeenten. Zijn fractie denkt dat men dus een beetje behoedzaam moet manoeuvreren wanneer het gaat over de centen van de mensen die op de een of andere manier toch minder mogelijkheden hebben dan anderen. Zijn fractie wil dus de mensen die de voorkeur geven aan hun eigen vervoer ook vrijwaren. Ze moeten niets verplicht worden. Met punt 5 is zijn fractie ook accoord. De heer Van de Merbel merkt op dat hij zich in de eerste termijn heeft beperkt tot de hoofdzaken omdat het belangrijkste punt voor hem het verzoek was om het voorstel terug te nemen. Hij vindt dat de tijd gewoonweg niet rijp is voor besluitvorming. Hij heeft nog geen reactie gehad op zijn opmerking dat er geen inspraak is geweest. Hij begrijpt hieruit dat het college dit beaamt. Hij wil er in dit verband op wij zen dat het gebruik maken van spreekrecht in een commissie niet het zelfde is als het houden van inspraak. Inspraak geldt voor iedere burger die geïnformeerd wordt en op die manier dan individueel zijn zienswijze aan het gemeentebestuur kenbaar kan maken overeenkomstig de geldende inspraak verordening. Spreekrecht is op een andere wijze geregeld. Hij heeft dus uiteraard vanavond op zijn raadstafel een verslag aangetroffen van de commissie Ruimtelijke Ordening. Hij heeft hier omdat men voor de vergadering andere zaken heeft moeten bespre-

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1995 | | pagina 282