13
Hij denkt dat het KAPs inderdaad een stukje maatwerk zal gaan bieden.
Er zijn in deze gemeente 63 personen die een vervoersvergoeding ont
vangen. Het zal zo zijn dat er een aantal kilometers door die mensen
afgelegd kunnen worden. Hoe dit er precies uit zal gaan zien is nog
niet bekend. In het programma van eisen wat meegestuurd is richting de
bedrijven die een offerte willen gaan doen is onderandere ook gespro
ken over het feit dat de gemeente een vervoersbudget verstrekt en
middels een elektronische registratiekaart de mensen ritten kunnen
maken. Het is vervoer van deur tot deur. Dat gaat van maandag tot en
met zondag van 09.00 uur tot 23.00 uur. Het is op afroep. Tot 01.00
uur kan men telefonisch een rit reserveren. Het is dus een betere
voorzieningen dan de nu bestaande belbus. Het is niet zo dat wanneer
het aantal kilometers op is men niet meer mag reizen, het tarief
wordt dan iets hoger. Als na twee jaar blijkt dat dit systeem goed
werkt zal waarschijnlijk dit systeem wat opener worden met meer deel
nemers. Dit betekent ook per definitie dat de ritprijzen dan lager
zullen worden. Om toch de solidariteit van de gemeente te ondersteunen
heeft het college gemeend om toch in te haken bij dit KAPs en geduren
de die twee jaar een KAPs op te zetten voor de WVG-gerechtigden en dan
na twee jaar te kijken of het systeem wat opener kan worden. Het is
bekend dat er binnen de gemeente ook een proef loopt met betrekking
tot het bejaardenvervoerBinnen het college is er ook al gesproken
over het leerlingenvervoer. Er zijn toch een aantal zaken waar het
vervoer erg belangrijk is. Hij proeft ook een beetje dat men nog
steeds bij de financiële onderbouwing vraagtekens zet. Hij hoopt daar
echter bij de commissie O.C.S.W. verder met de mensen te spreken en de
adviezen te ontvangen zodat het college een voorstel kan maken om in
ieder geval de financiële afwikkeling in de raad van december te doen
plaatsvinden.
De heer Bienefelt merkt op dat zijn fractie accoord gaat met punt 2
van het besluit; het gefaseerd in voeren van 01-01-1996 tot 01-01-
1998; Wat betreft punt 3 zegt hij dat het bedrag een basis is om het
systeem op te zetten en als zodanig heeft zijn fractie hier geen pro
blemen mee. Betreffende punt 4 zegt hij dat het de mening van de CDA-
fractie is om de WVG-gerechtigden te vrijwaren. Zijn fractie denkt
niet dat het goed is om solidariteit te verwachten in dat opzicht ten
opzichte van andere gemeenten. Zijn fractie denkt dat men dus een
beetje behoedzaam moet manoeuvreren wanneer het gaat over de centen
van de mensen die op de een of andere manier toch minder mogelijkheden
hebben dan anderen. Zijn fractie wil dus de mensen die de voorkeur
geven aan hun eigen vervoer ook vrijwaren. Ze moeten niets verplicht
worden. Met punt 5 is zijn fractie ook accoord.
De heer Van de Merbel merkt op dat hij zich in de eerste termijn heeft
beperkt tot de hoofdzaken omdat het belangrijkste punt voor hem het
verzoek was om het voorstel terug te nemen. Hij vindt dat de tijd
gewoonweg niet rijp is voor besluitvorming. Hij heeft nog geen reactie
gehad op zijn opmerking dat er geen inspraak is geweest. Hij begrijpt
hieruit dat het college dit beaamt. Hij wil er in dit verband op wij
zen dat het gebruik maken van spreekrecht in een commissie niet het
zelfde is als het houden van inspraak. Inspraak geldt voor iedere
burger die geïnformeerd wordt en op die manier dan individueel zijn
zienswijze aan het gemeentebestuur kenbaar kan maken overeenkomstig de
geldende inspraak verordening. Spreekrecht is op een andere wijze
geregeld. Hij heeft dus uiteraard vanavond op zijn raadstafel een
verslag aangetroffen van de commissie Ruimtelijke Ordening. Hij heeft
hier omdat men voor de vergadering andere zaken heeft moeten bespre-