11
10. Voorstel tot accordering van de invoering van een Kleinschalig Aanvul
lend Personenvervoersvsteem voor Westelijk Noord-Brabant. Volenr. 95-
XII-127.
De voorzitter merkt op dat de financiën, wie nu wat gaat betalen,
apart aan de orde wordt gebracht in de vergadering van december omdat
wethouder De Jong dat nog bespreekt in de commissie O.C.S.W.
De heer Bienefelt merkt op dat dit onderwerp in principe niet echt
ingewikkeld is. Hij denkt wel dat het niet zo gemakkelijk is om de
elementen die in eventuele andere commissies of de raad van december
nog aangeboden worden, allemaal aan elkaar te hangen. Verder vraagt
hij aan de desbetreffende wethouder hoeveel WVG-ers er zijn met een
vervoersforfait in deze gemeente. De CDA-fractie is er een voorstander
van dat er gestreefd wordt naar maatwerk in het openbaar vervoer. Zijn
fractie vindt het een goede zaak dat daar initiatieven in genomen
worden om verbetering te brengen en een tamelijk grote verscheidenheid
van mogelijkheden en middelen sluit daar bij aan. Wat zijn fractie
enigszins tegen de borst stuit is dat men aan de ene kant zegt dat de
KAPs een open systeem is en uiteindelijk zal iedereen daarin deel
kunnen nemen. Als dat zo is dan denkt zijn fractie dat men ook in de
aanloop daar een algemene insteek in moet nemen. Zijn fractie kan dan
nog meegaan in het feit dat er gesteld wordt dat er om te beginnen dus
WVG-gerechtigden een gebruik daarvan zullen maken. Als echter het doel
van de hele regeling een behoorlijk stuk breder ligt dan de WVG-ge-
rechtigden denkt zijn fractie dat men ook in de aanpak en in de basis
startfinanciering daarmee rekening zou moeten houden. Stel dat de
gemiddelde burger in december dringend wordt aanbevolen om bijvoor
beeld 100 strippenkaarten te kopen. Iemand van de gemeente komt bij
iemand aan huis en zegt: de gemeenteraad heeft besloten dat iedereen
100 strippenkaarten koopt en dan betekent dat op den duur het openbaar
vervoer beter gebruikt gaat worden en dus ook goedkoper kan worden. De
mensen die dan voor zichzelf hebben uitgemaakt dat ze het op zich wel
een aardig idee vinden maar de voorkeur eraan geven om met eigen mid
delen van punt A naar B te gaan zullen zeggen wat moet ik met die
strippenkaarten. Zijn fractie stelt dus dat ook bij de WVG-ers een
aantal mensen zijn die voor hun eigen vervoersmiddelen hebben gekozen.
Zijn fractie denkt dat het goede zaak zal zijn om in de commissie OCSW
en in de raad van december te spreken over de vraagstukken rondom de
primaten. Hij denkt wel dat het verstandig is om vanuit de kant van de
raadsleden aan te geven dat het naar hun gevoel niet past om de basis
financiering van het systeem bij de WVG-ers weg te halen. Dit betekent
dus dat men dat op een andere manier zou moeten financieren. Wellicht
dat men middels het antwoord van de portefeuillehouder een beetje
inzicht krijgt in de getallen.
De heer Van de Merbel merkt op dat de fractie van GroenLinks graag zou
willen zien dat het college dit voorstel terugneemt. GroenLinks is het
met het college eens dat het openbaar vervoer ernstig tekort schiet en
dat er daarom nagedacht wordt over een aanvullende vervoersysteem voor
de burgers. Het is alleen jammer dat het college voornemens is om die
invoering van zo'n systeem te betalen door aanwending van gelden die
bestemd zijn voor uitvoering van de Wet Voorzieningen Gehandicapten.
Het tekort aan openbaar vervoer is toch immers niet te wijten aan de
WVG-gerechtigden. Daarnaast is zijn fractie van mening dat het voor
stel niet voldoende is voorbereid en zodoende nog niet rijp is voor
behandeling in deze raad en wel om de volgende redenen: