11 10. Voorstel tot accordering van de invoering van een Kleinschalig Aanvul lend Personenvervoersvsteem voor Westelijk Noord-Brabant. Volenr. 95- XII-127. De voorzitter merkt op dat de financiën, wie nu wat gaat betalen, apart aan de orde wordt gebracht in de vergadering van december omdat wethouder De Jong dat nog bespreekt in de commissie O.C.S.W. De heer Bienefelt merkt op dat dit onderwerp in principe niet echt ingewikkeld is. Hij denkt wel dat het niet zo gemakkelijk is om de elementen die in eventuele andere commissies of de raad van december nog aangeboden worden, allemaal aan elkaar te hangen. Verder vraagt hij aan de desbetreffende wethouder hoeveel WVG-ers er zijn met een vervoersforfait in deze gemeente. De CDA-fractie is er een voorstander van dat er gestreefd wordt naar maatwerk in het openbaar vervoer. Zijn fractie vindt het een goede zaak dat daar initiatieven in genomen worden om verbetering te brengen en een tamelijk grote verscheidenheid van mogelijkheden en middelen sluit daar bij aan. Wat zijn fractie enigszins tegen de borst stuit is dat men aan de ene kant zegt dat de KAPs een open systeem is en uiteindelijk zal iedereen daarin deel kunnen nemen. Als dat zo is dan denkt zijn fractie dat men ook in de aanloop daar een algemene insteek in moet nemen. Zijn fractie kan dan nog meegaan in het feit dat er gesteld wordt dat er om te beginnen dus WVG-gerechtigden een gebruik daarvan zullen maken. Als echter het doel van de hele regeling een behoorlijk stuk breder ligt dan de WVG-ge- rechtigden denkt zijn fractie dat men ook in de aanpak en in de basis startfinanciering daarmee rekening zou moeten houden. Stel dat de gemiddelde burger in december dringend wordt aanbevolen om bijvoor beeld 100 strippenkaarten te kopen. Iemand van de gemeente komt bij iemand aan huis en zegt: de gemeenteraad heeft besloten dat iedereen 100 strippenkaarten koopt en dan betekent dat op den duur het openbaar vervoer beter gebruikt gaat worden en dus ook goedkoper kan worden. De mensen die dan voor zichzelf hebben uitgemaakt dat ze het op zich wel een aardig idee vinden maar de voorkeur eraan geven om met eigen mid delen van punt A naar B te gaan zullen zeggen wat moet ik met die strippenkaarten. Zijn fractie stelt dus dat ook bij de WVG-ers een aantal mensen zijn die voor hun eigen vervoersmiddelen hebben gekozen. Zijn fractie denkt dat het goede zaak zal zijn om in de commissie OCSW en in de raad van december te spreken over de vraagstukken rondom de primaten. Hij denkt wel dat het verstandig is om vanuit de kant van de raadsleden aan te geven dat het naar hun gevoel niet past om de basis financiering van het systeem bij de WVG-ers weg te halen. Dit betekent dus dat men dat op een andere manier zou moeten financieren. Wellicht dat men middels het antwoord van de portefeuillehouder een beetje inzicht krijgt in de getallen. De heer Van de Merbel merkt op dat de fractie van GroenLinks graag zou willen zien dat het college dit voorstel terugneemt. GroenLinks is het met het college eens dat het openbaar vervoer ernstig tekort schiet en dat er daarom nagedacht wordt over een aanvullende vervoersysteem voor de burgers. Het is alleen jammer dat het college voornemens is om die invoering van zo'n systeem te betalen door aanwending van gelden die bestemd zijn voor uitvoering van de Wet Voorzieningen Gehandicapten. Het tekort aan openbaar vervoer is toch immers niet te wijten aan de WVG-gerechtigden. Daarnaast is zijn fractie van mening dat het voor stel niet voldoende is voorbereid en zodoende nog niet rijp is voor behandeling in deze raad en wel om de volgende redenen:

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1995 | | pagina 280