10
die dus buiten de kommen plaatsvinden maar wel op bijvoorbeeld de
dijken tussen de gemeenten in. Zijn fractie denkt dat dit een duide
lijk onderdeel zou kunnen zijn wat in deze SVVP een rol kan spelen.
Zijn fractie is er dus voor te vinden en denkt dat men in die tijd die
men als overgang heeft bedoeld tussen hetgeen men beschreven heeft en
de definitieve provinciale verkeers- en vervoersplannen aardig uit de
voeten kan.
De voorzitter merkt op dat zij bij alle drie de fracties, de fractie
GroenLinks, de Vrije Lijst en het CDA, bemerkt, dat men instemt met
het voorstel zoals het door het college gepresenteerd is waarbij ook
een aantal zaken die men als college op de laatste pagina van het
voorstel opgenomen heeft, overgenomen worden. Daarnaast is het zo dat
de heer Van de Merbel er nog eens een keer op wijst, en dit staat ook
nog ergens in het voorstel, dat de gemeente toch autonoom moet blijven
en het college kan zich ook vinden in hetgeen de heer Van de Merbel
gezegd heeft namelijk dat de mobiliteitstoets uitgevoerd zou moeten
worden door de gemeente. Verder zegt zij dat het college het ook be
treurt dat de KAPs en het SVVP in één adem genoemd worden. Het college
heeft geprobeerd dit een beetje uit elkaar te halen door met twee
voorstellen te komen en door in dat ene voorstel te zeggen dat daar in
een commissievergadering met wethouder de Jong als voorzitter nog een
keer op terug gekomen wordt. De keuze is ook niet de keuze van het
college maar men wordt er mee geconfronteerd. Wat betreft de ambtelij
ke nota waar de heer Bienefelt min of meer om verzoekt zegt zij dat de
hoofdpunten van de 3 tot 4 boekwerken die er in het verleden geweest
zijn, zijn neergelegd in een brief voor het gewest waar naderhand ook
weer een brief overheen is gekomen van de VNG en waarbij men 3 a 4
keer aan het vergaderen geslagen is om weer bijstellingen te maken op
dat SVVP. Het college is van mening dat het een redelijke zaak is om
nu deel te nemen aan het SVVP en daarbij de projecten van deze gemeen
te in te brengen bij het gewest. Het college verwacht wanneer deze
zaken straks bij de provincie komen te liggen en er provinciale, regi
onale en gemeentelijke vervoersplannen komen de gemeente dan toch met
deze zaken uit de voeten kan. Ten aanzien van de verkeersveiligheid
buiten de kommen op de dijken merkt zij op dat dat volgens haar niet
direct iets is wat in een structuurschema verkeer en vervoer thuis
hoort. De gemeente heeft hier zelf ook het nodige aan gedaan. Het
college komt hier nog wel een keer op terug omdat men sedert korte
tijd ook beschikt over het verkeersveiligheidrapport van de gemeente
Willemstad. Dit heeft ook impact op hetgeen er in Heijningen en Oude
molen allemaal gaat gebeuren.
De raad besluit zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voor
stel van burgemeester en wethouders in hoofdlijnen in te stemmen met
het concept SVVP en het bijbehorende concept-Bijlagenrapport SVVP en
de hierin opgenomen doelstellingen en strategische keuzen en de sub 7
genoemde projecten bij het gewest aan te melden onder gelijktijdige
mededeling dat deze instemming geldt met uitzondering van de zogenaam
de mobiliteitstoets voor RO-plannen.