10 die dus buiten de kommen plaatsvinden maar wel op bijvoorbeeld de dijken tussen de gemeenten in. Zijn fractie denkt dat dit een duide lijk onderdeel zou kunnen zijn wat in deze SVVP een rol kan spelen. Zijn fractie is er dus voor te vinden en denkt dat men in die tijd die men als overgang heeft bedoeld tussen hetgeen men beschreven heeft en de definitieve provinciale verkeers- en vervoersplannen aardig uit de voeten kan. De voorzitter merkt op dat zij bij alle drie de fracties, de fractie GroenLinks, de Vrije Lijst en het CDA, bemerkt, dat men instemt met het voorstel zoals het door het college gepresenteerd is waarbij ook een aantal zaken die men als college op de laatste pagina van het voorstel opgenomen heeft, overgenomen worden. Daarnaast is het zo dat de heer Van de Merbel er nog eens een keer op wijst, en dit staat ook nog ergens in het voorstel, dat de gemeente toch autonoom moet blijven en het college kan zich ook vinden in hetgeen de heer Van de Merbel gezegd heeft namelijk dat de mobiliteitstoets uitgevoerd zou moeten worden door de gemeente. Verder zegt zij dat het college het ook be treurt dat de KAPs en het SVVP in één adem genoemd worden. Het college heeft geprobeerd dit een beetje uit elkaar te halen door met twee voorstellen te komen en door in dat ene voorstel te zeggen dat daar in een commissievergadering met wethouder de Jong als voorzitter nog een keer op terug gekomen wordt. De keuze is ook niet de keuze van het college maar men wordt er mee geconfronteerd. Wat betreft de ambtelij ke nota waar de heer Bienefelt min of meer om verzoekt zegt zij dat de hoofdpunten van de 3 tot 4 boekwerken die er in het verleden geweest zijn, zijn neergelegd in een brief voor het gewest waar naderhand ook weer een brief overheen is gekomen van de VNG en waarbij men 3 a 4 keer aan het vergaderen geslagen is om weer bijstellingen te maken op dat SVVP. Het college is van mening dat het een redelijke zaak is om nu deel te nemen aan het SVVP en daarbij de projecten van deze gemeen te in te brengen bij het gewest. Het college verwacht wanneer deze zaken straks bij de provincie komen te liggen en er provinciale, regi onale en gemeentelijke vervoersplannen komen de gemeente dan toch met deze zaken uit de voeten kan. Ten aanzien van de verkeersveiligheid buiten de kommen op de dijken merkt zij op dat dat volgens haar niet direct iets is wat in een structuurschema verkeer en vervoer thuis hoort. De gemeente heeft hier zelf ook het nodige aan gedaan. Het college komt hier nog wel een keer op terug omdat men sedert korte tijd ook beschikt over het verkeersveiligheidrapport van de gemeente Willemstad. Dit heeft ook impact op hetgeen er in Heijningen en Oude molen allemaal gaat gebeuren. De raad besluit zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voor stel van burgemeester en wethouders in hoofdlijnen in te stemmen met het concept SVVP en het bijbehorende concept-Bijlagenrapport SVVP en de hierin opgenomen doelstellingen en strategische keuzen en de sub 7 genoemde projecten bij het gewest aan te melden onder gelijktijdige mededeling dat deze instemming geldt met uitzondering van de zogenaam de mobiliteitstoets voor RO-plannen.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1995 | | pagina 279