9
in 1994 naar voren werd gebracht. Ook nu is zijn fractie voorstander
van de regionale samenwerking op het gebied van verkeer en vervoer.
Daarom heeft zijn fractie met instemming gelezen dat het college nu
ook zelf aan de raad voorstelt om in hoofdlijnen in te stemmen met het
concept van het Streekgewest inzake een strategisch verkeers- en ver
voersplan en met het concept-bij lagenrapportZijn fractie wil dit
voorstel steunen. Het voorbehoud van het college ten aanzien van de
mobiliteitstoets bij plannen op het gebied van de ruimtelijke ordening
is voor zijn fractie ook acceptabel, mits deze gemeente de toets zelf
op een adequate wijze zal uitvoeren.
Mevrouw Moerman merkt op dat haar fractie bij het lezen van dit verga
derstuk de sterke indruk krijgt dat er vooral veel gepraat is en nog
zal gaan worden over verkeers- en vervoerproblemen voordat men over
gaat tot een concreet maatregelenpakket dat voorziet in de behoeften
van de burger. Haar fractie wil nog eens benadrukken dat de leefbaar
heid en de bereikbaarheid van een kleine gemeente op het platte land
extra aandacht moet krijgen wanneer men ook daar het autogebruik terug
wil dringen. Goed openbaar vervoer en vraag-afhankelijk vervoer als
alternatief kunnen hiertoe bijdragen. Als hieraan niet zal worden
voldaan dan blijft men in de auto stappen en dat druist in tegen het
verkeers- en vervoersbeleid. De invoering van kleinschalig aanvullend
persoonlijk vervoerssysteem wordt in dit SVVP genoemd als een strate
gische keuze en haar fractie denkt dat de invoering hiervan een goed
alternatief kan zijn maar dan wel op basis van gemeentelijke vrijwil
ligheid en dus niet van bovenaf opgelegd. Wel kan men de intentie
uitspreken dat men zal streven naar afstemming tussen openbaar vervoer
en het doelgroepenvervoerDe relatie van SWP, KAPS en WVG is niet de
keuze van haar fractie. De KAPS is oké maar haar fractie ziet het
liever los van de WVG. Ook al heeft haar fractie dan op een onderdeel
een afwijkende mening wil dit niet zeggen dat haar fractie afwijzend
staat ten opzichte van de uitgangspunten van het SVVP. Haar fractie
kan dan ook, instemmen, met het concept-SVVP en het hierbij behorende
bijlagenrapport
De heer Bienefelt merkt op dat het voorstel met daarbij het bestudeer-
stuk vanuit het Streekgewest bij elkaar, volgens zijn fractie, een
reden is om in dat soort gevallen een ambtelijke nota te creëren,
waarbij men dan met name de impact van zo'n voornemen voor onze ge
meente er een beetje uitlicht. Tevens heeft men dan het voordeel dat
men de hoofdpunten van het hele verhaal verkort op een rijtje heeft en
dat maakt het in kaart brengen van de meningen een beetje makkelijker.
Het SVVP heeft als bedoeling om knelpunten op het gebied van verkeer
en vervoer te signaleren en op te lossen en dan met name in de regio
nale sfeer. Zijn fractie heeft ook kunnen waarnemen dat de functie van
het Streekgewest in deze min of meer van tijdelijke aard is. Zijn
fractie heeft kunnen constateren dat deze kwestie in de toekomst gere
geld moet gaat worden door enerzijds de provincie en anderzijds door
de gemeente. Omdat de gemeente in deze overgangsfase zich niet kan
veroorloven daar niet in deel te nemen denkt zijn fractie dat het goed
is om deel te nemen in hetgeen wat in dit plan wordt voorgesteld. De
CDA-fractie heeft in de commissie Ruimtelijke Ordening met name een
paar duidelijke punten voor Fijnaart aangegeven die een rol kunnen
spelen en dat is de bereikbaarheid van Dintelmond b.v. als het gaat
over het openbaar vervoer. Het verbeteren van de mogelijkheden rich
ting Rotterdam-Zuid door bijvoorbeeld te bewerkstelligen dat de RTM-
bus ook de carpoolplaats in Fijnaart bezoekt. Wat zijn fractie betreft
zou daaraan toegevoegd kunnen worden de verkeersveiligheidsonderwerpen