9 in 1994 naar voren werd gebracht. Ook nu is zijn fractie voorstander van de regionale samenwerking op het gebied van verkeer en vervoer. Daarom heeft zijn fractie met instemming gelezen dat het college nu ook zelf aan de raad voorstelt om in hoofdlijnen in te stemmen met het concept van het Streekgewest inzake een strategisch verkeers- en ver voersplan en met het concept-bij lagenrapportZijn fractie wil dit voorstel steunen. Het voorbehoud van het college ten aanzien van de mobiliteitstoets bij plannen op het gebied van de ruimtelijke ordening is voor zijn fractie ook acceptabel, mits deze gemeente de toets zelf op een adequate wijze zal uitvoeren. Mevrouw Moerman merkt op dat haar fractie bij het lezen van dit verga derstuk de sterke indruk krijgt dat er vooral veel gepraat is en nog zal gaan worden over verkeers- en vervoerproblemen voordat men over gaat tot een concreet maatregelenpakket dat voorziet in de behoeften van de burger. Haar fractie wil nog eens benadrukken dat de leefbaar heid en de bereikbaarheid van een kleine gemeente op het platte land extra aandacht moet krijgen wanneer men ook daar het autogebruik terug wil dringen. Goed openbaar vervoer en vraag-afhankelijk vervoer als alternatief kunnen hiertoe bijdragen. Als hieraan niet zal worden voldaan dan blijft men in de auto stappen en dat druist in tegen het verkeers- en vervoersbeleid. De invoering van kleinschalig aanvullend persoonlijk vervoerssysteem wordt in dit SVVP genoemd als een strate gische keuze en haar fractie denkt dat de invoering hiervan een goed alternatief kan zijn maar dan wel op basis van gemeentelijke vrijwil ligheid en dus niet van bovenaf opgelegd. Wel kan men de intentie uitspreken dat men zal streven naar afstemming tussen openbaar vervoer en het doelgroepenvervoerDe relatie van SWP, KAPS en WVG is niet de keuze van haar fractie. De KAPS is oké maar haar fractie ziet het liever los van de WVG. Ook al heeft haar fractie dan op een onderdeel een afwijkende mening wil dit niet zeggen dat haar fractie afwijzend staat ten opzichte van de uitgangspunten van het SVVP. Haar fractie kan dan ook, instemmen, met het concept-SVVP en het hierbij behorende bijlagenrapport De heer Bienefelt merkt op dat het voorstel met daarbij het bestudeer- stuk vanuit het Streekgewest bij elkaar, volgens zijn fractie, een reden is om in dat soort gevallen een ambtelijke nota te creëren, waarbij men dan met name de impact van zo'n voornemen voor onze ge meente er een beetje uitlicht. Tevens heeft men dan het voordeel dat men de hoofdpunten van het hele verhaal verkort op een rijtje heeft en dat maakt het in kaart brengen van de meningen een beetje makkelijker. Het SVVP heeft als bedoeling om knelpunten op het gebied van verkeer en vervoer te signaleren en op te lossen en dan met name in de regio nale sfeer. Zijn fractie heeft ook kunnen waarnemen dat de functie van het Streekgewest in deze min of meer van tijdelijke aard is. Zijn fractie heeft kunnen constateren dat deze kwestie in de toekomst gere geld moet gaat worden door enerzijds de provincie en anderzijds door de gemeente. Omdat de gemeente in deze overgangsfase zich niet kan veroorloven daar niet in deel te nemen denkt zijn fractie dat het goed is om deel te nemen in hetgeen wat in dit plan wordt voorgesteld. De CDA-fractie heeft in de commissie Ruimtelijke Ordening met name een paar duidelijke punten voor Fijnaart aangegeven die een rol kunnen spelen en dat is de bereikbaarheid van Dintelmond b.v. als het gaat over het openbaar vervoer. Het verbeteren van de mogelijkheden rich ting Rotterdam-Zuid door bijvoorbeeld te bewerkstelligen dat de RTM- bus ook de carpoolplaats in Fijnaart bezoekt. Wat zijn fractie betreft zou daaraan toegevoegd kunnen worden de verkeersveiligheidsonderwerpen

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1995 | | pagina 278