7
Voor de mensen richting Fijnaart naar Oudemolen zou de al ter plaatse
aanwezige fietssuggestiestrook aan een kant over de volle lengte totaan
het viaduct doorgetrokken kunnen worden. Het is dan weliswaar niet zo
ideaal als het vrij liggende fietspad, genoemd door zijn collega van de
V.V.D., maar dat is wel vrij kostbaar. Hij weet voorts niet of die gelden
van het fietspad Appelaarseweg wel beschikbaar komen en wil er ook niet
op vooruit lopen. Hij wenst voor te stellen de coating aan te brengen en
het betreft zijns inziens voor een gedeelte van nog zo'n 800 meter; met
zo'n f 35.000,a f 40.000,redt men het wel en dat is het wat zijn
fractie betreft alleszins waard. Andere fracties hebben deze suggestie
ook weieens genoemd, met name zijn collega's van de Vrije Lijst en
spreker hoopt dat deze kwestie in de commissie Ruimtelijke Ordening en
Milieu zal worden meegenomen.
Spreker zegt nogmaals er moeite mee te hebben een bedrag van f 25.000,
beschikbaar te moeten stellen voor verplaatsing van deze remmer. Men moet
niet vergeten dat hierbij eigenlijk ook nog de kosten geteld moeten
worden van het verplaatsen van de plattegrondkast.
Hij zegt blij te zijn met de toezegging van de voorzitter dat men het nu
anders wil aanpakken. Dit moet men als amateurs niet zomaar ter hand
nemen; in dit geval moet men er deskundigen bij betrekken.
De heer Evers merkt op dat er veel verkeersremmende en verkeersveilige
maatregelen genomen kunnen worden en men kan daar een hoop geld in
steken, maar één ding wordt zijns inziens erg vaak vergeten: de verant
woordelijkheid van het individu op de weg! Hij wijst met name op het
geringe aantal wielrijders dat 's avonds met verlichting op rijdt. Als
centrale en als lagere overheid dient men daar veel meer aandacht aan te
besteden.
De heer Bienefelt merkt op dat bij dit soort onderwerpen iedereen wel
voor een gedeelte gelijk heeft. De suggestie van de heer Van de Merbel
aangaande de fietsoversteekplaatsen retourneert hij met dezelfde aanwij
zing: dat moet men niet aan amateurs overlaten en in feite is men dat
hier gewoon.
Hierop zegt de heer Van de Merbel dat hij tot twee keer toe geopperd
heeft er deskundigen bij te betrekken.
De voorzitter merkt met betrekking tot de suggestie van de heer Van de
Merbel om aan de noordkant nog suggestiestroken aan te leggen, op, dat
de Parallelweg zo is ingericht, dat er enerzijds een verplicht fietspad
is en anderzijds sprake is van een fietssuggestiestrook. In de praktijk
is het zijns inziens heel moeilijk om aan de mensen duidelijk te maken,
dat op het ene gedeelte - het verplichte fietspad - de brommer moet wor
den geweerd, terwijl op het andere gedeelte - de suggestiestrook - de
brommer zich weer tussen de fietsers moet begeven. Dit noopt zijns in
ziens zeer zeker tot tussenkomst van deskundigen.
Op de opmerking van mevrouw Moerman met betrekking tot wijziging van de
onderbroken in een doorgetrokken streep zegt hij dat het juist de
bedoeling van een suggestiestrook is dat niet alleen fietsers van deze
strook gebruik mogen maken, maar ook andere weggebruikers. Moet men
parkeren, dan moet dat bij een doorgetrokken streep eigenlijk midden op
de rijbaan.
Voorts deelt hij mede, dat het voorstel wordt teruggenomen, teneinde
eerst te worden besproken in de commissie Ruimtelijke Ordening en Milieu.