7 Voor de mensen richting Fijnaart naar Oudemolen zou de al ter plaatse aanwezige fietssuggestiestrook aan een kant over de volle lengte totaan het viaduct doorgetrokken kunnen worden. Het is dan weliswaar niet zo ideaal als het vrij liggende fietspad, genoemd door zijn collega van de V.V.D., maar dat is wel vrij kostbaar. Hij weet voorts niet of die gelden van het fietspad Appelaarseweg wel beschikbaar komen en wil er ook niet op vooruit lopen. Hij wenst voor te stellen de coating aan te brengen en het betreft zijns inziens voor een gedeelte van nog zo'n 800 meter; met zo'n f 35.000,a f 40.000,redt men het wel en dat is het wat zijn fractie betreft alleszins waard. Andere fracties hebben deze suggestie ook weieens genoemd, met name zijn collega's van de Vrije Lijst en spreker hoopt dat deze kwestie in de commissie Ruimtelijke Ordening en Milieu zal worden meegenomen. Spreker zegt nogmaals er moeite mee te hebben een bedrag van f 25.000, beschikbaar te moeten stellen voor verplaatsing van deze remmer. Men moet niet vergeten dat hierbij eigenlijk ook nog de kosten geteld moeten worden van het verplaatsen van de plattegrondkast. Hij zegt blij te zijn met de toezegging van de voorzitter dat men het nu anders wil aanpakken. Dit moet men als amateurs niet zomaar ter hand nemen; in dit geval moet men er deskundigen bij betrekken. De heer Evers merkt op dat er veel verkeersremmende en verkeersveilige maatregelen genomen kunnen worden en men kan daar een hoop geld in steken, maar één ding wordt zijns inziens erg vaak vergeten: de verant woordelijkheid van het individu op de weg! Hij wijst met name op het geringe aantal wielrijders dat 's avonds met verlichting op rijdt. Als centrale en als lagere overheid dient men daar veel meer aandacht aan te besteden. De heer Bienefelt merkt op dat bij dit soort onderwerpen iedereen wel voor een gedeelte gelijk heeft. De suggestie van de heer Van de Merbel aangaande de fietsoversteekplaatsen retourneert hij met dezelfde aanwij zing: dat moet men niet aan amateurs overlaten en in feite is men dat hier gewoon. Hierop zegt de heer Van de Merbel dat hij tot twee keer toe geopperd heeft er deskundigen bij te betrekken. De voorzitter merkt met betrekking tot de suggestie van de heer Van de Merbel om aan de noordkant nog suggestiestroken aan te leggen, op, dat de Parallelweg zo is ingericht, dat er enerzijds een verplicht fietspad is en anderzijds sprake is van een fietssuggestiestrook. In de praktijk is het zijns inziens heel moeilijk om aan de mensen duidelijk te maken, dat op het ene gedeelte - het verplichte fietspad - de brommer moet wor den geweerd, terwijl op het andere gedeelte - de suggestiestrook - de brommer zich weer tussen de fietsers moet begeven. Dit noopt zijns in ziens zeer zeker tot tussenkomst van deskundigen. Op de opmerking van mevrouw Moerman met betrekking tot wijziging van de onderbroken in een doorgetrokken streep zegt hij dat het juist de bedoeling van een suggestiestrook is dat niet alleen fietsers van deze strook gebruik mogen maken, maar ook andere weggebruikers. Moet men parkeren, dan moet dat bij een doorgetrokken streep eigenlijk midden op de rijbaan. Voorts deelt hij mede, dat het voorstel wordt teruggenomen, teneinde eerst te worden besproken in de commissie Ruimtelijke Ordening en Milieu.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1995 | | pagina 264