5 inderdaad een verbetering van de verkeersveiligheid zijn. Gegevens met betrekking tot die evaluatie lagen niet bij de stukken en dat vindt haar fractie een gemis. Haar fractie was er juist erg benieuwd naar, omdat het aanbrengen van snelheidsbeperkende maatregelen ook op andere wegen of dijken zal gaan plaatsvinden. Uit de genomen verkeersmaatregelen op de Parallelweg kan lering worden getrokken en haar fractie vindt dat de te nemen maatregelen op andere lokaties voor wat betreft vorm in één keer moeten voldoen aan de eis om de snelheid van het verkeer te beperken. In de raadsvergadering van 20 april jl. antwoordt het college enige tijd nodig te hebben om de benodigde studie te verrichten om een antwoord te kunnen geven op de door de diverse fracties gedane opmerkingen en sugges ties. Het antwoord is tot op heden uitgebleven en haar fractie wenst graag van het college te vernemen wat de uitkomst van deze studie is. Zij herhaalt nogmaals het standpunt van haar fractie, dat één geleider op het stuk Parallelweg binnen de bebouwde kom volstrekt onvoldoende is om de snelheid van het verkeer terug te dringen. Haar fractie acht een aanvul lende maatregel, dan wel aanvullende maatregelen zeer noodzakelijk. Ook zegt zij te hebben gezien dat er langs de fietsstrook een onderbroken witte streep getrokken is. Zij vraagt waarom dit geen doorgetrokken witte streep, met of zonder ribbeltjes, geworden is, of dat geluidmetingen soms hebben uitgewezen dat het aanbrengen van ribbelstrookjes inderdaad meer geluidsoverlast voor de buurtbewoners zal veroorzaken. Haar fractie kan het één niet los zien van het ander en het verplaatsen van de aangebrach te verkeersremmer is voor haar fractie niet meer dan een onderdeel van maatregelen die nodig zijn om de snelheid van het autoverkeer binnen de bebouwde kom drastisch omlaag te kunnen brengen; dat was en is nog steeds het doel waarnaar gestreefd wordt. Daarom acht haar fractie het onderha vige voorstel op dit moment zeer onvolledig en kan hieraan geen steun verlenen. De heer Van der Spek merkt op dat zijn fractie zich kan vinden in hetgeen de heer Van de Merbel heeft gezegd. Er is zijns inziens natuurlijk nog een betere oplossing en dat is een compleet fietspad aanleggen, maar dat kost wat geld. Wellicht is de suggestie op z'n plaats om hier het geld voor te gebruiken dat niet wordt besteed aan het fietspad langs de Appe- laarseweg. Overigens zal zijn fractie het op prijs stellen wanneer het college toezegt in de toekomst beter op te letten, zodat daarmee voorko men kan worden dat er dubbel werk wordt verricht. Deze misser kost de gemeenschap f 21.000,- de heer Van de Merbel zei zelfs f 24.000,- en dat is eigenlijk iets om zich voor te schamen. De heer Bienefelt merkt voor wat betreft de remmers in het algemeen op, dat het op zich vervelend is dat zoveel tijd wordt besteed aan dat rem mende verschijnsel. In augustus heeft zijn fractie reeds opgemerkt dat er aan de verkeersremmer op de Parallelweg wat negatieve kenmerken zaten. Het eerste kenmerk was dat de remmer geheel niet leek op hetgeen voorge steld was in de commissie Ruimtelijk Ordening en Milieu en waartoe in de raadsvergadering was besloten. Het tweede negatieve kenmerk was dat de remmer nog wat nazorg behoefde. Het is een gemakkelijke opmerking te zeg gen, dat na verloop van tijd geëvalueerd zal worden. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat na die evaluatie dat ding op een karretje gezet kan worden en dan 20 meter verderop geplaatst wordt. Hij merkt op dat het jammer is dat de verantwoordelijke portefeuillehouder vanavond niet aan wezig is. Hij vraagt zich af of de besluitvorming om te komen tot de juiste lokatie en exacte invulling terdege getoetst is zodat men met een gerust hart aan de volgende remmers kan beginnen. Hij zegt deze kwestie in de eerstvolgende commissievergadering van Ruimtelijke Ordening en Milieu op 31 oktober aanstaande te zullen aankaarten. Hij vraagt zich

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1995 | | pagina 262