4 vindt het overigens wel grootspraak wanneer enkel en alleen door het ver plaatsen van een verkeersremmer het college denkt de verkeersveiligheid aan de Parallelweg te optimaliseren. Naar zijn mening is daar echt nog wel wat meer voor nodig, want ook met het opschuiven van de bestaande verkeersremmer blijven er met name voor fietsers nog twee levensgevaar lijke situaties aanwezig, namelijk daar waar men de weg moet oversteken. Hij wenst hierop later nog terug te komen. Hij merkt voorts op dat de fractie van GroenLinks zich totaal niet verantwoordelijk voelt voor de foute aanleg van de verkeersremmer op de huidige plaats. In de vergade ring van de commissie Ruimtelijke Ordening en Milieu van 10 april jl. werd namens zijn fractie gewezen op het feit dat een verkeersremmer zeker niet moest komen vlakbij het punt waar de fietsers oversteken. In de raadsvergadering van 20 april jl. heeft zijn fractie zich vervolgens uitgesproken tegen het voorstel van het college vooral omdat er niet duidelijk uit bleek op welke plek het college de verkeersremmer feitelijk wilde aanbrengen. De situatietekening lag toen niet ter inzage. Ook om die reden voelt zijn fractie er nu niets voor om uit de gemeentekas opnieuw ruim f 24.000,beschikbaar te stellen om daarmee de eerder gemaakte fouten te verbeteren. De bestaande situatie kan natuurlijk niet worden gehandhaafd, maar de extra uitgaven die nu gemoeid zijn met het verplaatsen van de verkeersremmer moeten maar gedekt worden uit bijdragen van degenen die verantwoordelijk zijn voor deze blunder. Overigens wil hij nog opmerken dat het voorstel blijkbaar alleen gebaseerd is op een tekening van de aannemer, Heijmans. Uit de stukken blijkt niet wat de verkeersdeskundigen van het bureau B.R.O. van deze nieuwe situatie vinden. Dat vindt hij een voorbeeld van een opnieuw niet gedegen voorbe reiding van een raadsvoorstel. Hij zegt eerder in deze vergadering te hebben gewezen op het feit dat de verkeersveiligheid op de Parallelweg niet optimaal verbeterd wordt door alleen de bestaande verkeersremmer 25 meter op te schuiven. Ook dan blijft men nog steeds zitten met een tweetal zeer gevaarlijke oversteek plaatsen voor fietsers, namelijk die ter hoogte van de Beukenlaan en die ter hoogte van het viaduct Oudemolen. Zijn fractie geeft het college nu opnieuw in overweging om de rode fietsstrook langs de noordzijde van de Parallelweg door te trekken totaan het viaduct. De fietsers vanuit de richting Fijnaart behoeven dan niet meer tweemaal de Parallelweg over te steken. Deze oplossing heeft uiteraard wel gevolgen voor de technische uitvoering van de verkeersremmer. Er zal met name gezorgd moeten worden voor een vrije doorgang van de fietsers. Zijn fractie adviseert het col lege om deze oplossing te laten beoordelen door verkeersdeskundigen van onder andere de fietsersbond E.N.F.B. en dan vervolgens nog dit jaar een goed voorstel te doen aan de raad. Wellicht kan dan ook al bekeken worden of het aantal verkeersremmers - nu nog één - kan worden uitgebreid. Wel iswaar is afgesproken dat begin 1996 een evaluatie hierover zou plaats vinden, maar hij is bang dat men na deze discussie in een toestand ge raakt, waarin die evaluatie misschien wat langer op zich zal laten wach ten. Het is zijns inziens wellicht verstandig om één en ander te com bineren. Dat laatste wenst hij als een bijkomend aspect naar voren te brengen. Mevrouw Moerman zegt dat de eerste reactie van haar fractie op dit voor stel was, dat het beter was geweest om de evaluatie van de genomen maat regelen voor verbetering van de verkeersveiligheid van de Parallelweg in de commissie Ruimtelijke Ordening en Milieu te bespreken. Dat is niet gebeurd en dat heeft tot gevolg dat er nu in deze raadsvergadering uitvoerig over gesproken kan en mag worden. Haar fractie had een evalua tie verwacht met gegevens of de aangebrachte verkeersmaatregelen ook

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1995 | | pagina 261