12
Wij zijn er wel voorstander van om het plan, architectonisch gezien,
een eenheid te maken. Wij willen er echter voor waarschuwen dat dit
niet betekent dat het een eenheidsworst moet worden.
Onze fractie is er voorstander van om de plaatselijke aannemers,
indien mogelijk, te laten deelnemen aan de selectieprocedures. Wel
zijn wij er tegenstander van om voor de plaatselijke aannemers een
uitzonderingspositie te creëren. Wij zien dan ook geen reden voor
de laatste zin van punt 3 in de selectieprocedure. Ook plaatselijke
aannemers moeten zich presenteren, zoals omschreven in punt 2. Wij
kregen nu de indruk dat dit niet behoeft.
Kort samengevat kunnen wij instemmen met uw voorstel, waarbij wij wel een
duidelijke koppeling in de tijd willen zien tussen de uitwerking van
bestemmingsplan Vrouwe Jacobstraat en de uitwerking van plan Oost III."
De heer J. de Vos zegt dat dit nu eens een voorstel is om in te lijsten.
Vier bestemmingsplannen op een voorstel getuigt van durf om zulks zoveel
omvattende projecten gelijktijdig aan te pakken. In het bijzonder is de
fractie Vrije Lijst ingenomen met het gegeven dat in het voorstel ook
bestemmingsplan Heijningen is opgenomen. Het spreekt nog wel van harde
belangstelling maar dat mogen de Heijningers zelf hard maken naar hij
aanneemt. Ook de Vrije Lijst zal hier de nodige aandacht aan schenken.
Voor bestemmingsplan Vrouwe Jacobstraat heeft zijn fractie
vanzelfsprekend waardering met name voor de projectmatige aanpak waar
zijn fractie bij de algemene beschouwingen afgelopen jaar al naar heeft
verwezen. In de stukken echter kon hij niet terugvinden de garantie dat
met deze projectmatige aanpak de gemeente gevrijwaard blijft van claims
in de voor- of nazorg of tijdens de ontwikkeling. Tijdens de ontwikkeling
opgelopen schades van welke aard dan ook. Graag hadden zij deze garantie
zien opgenomen dit in het licht van de vele verordeningen in het
bouwbesluit. Met name dient dan gedacht te worden aan het milieu-aspect
en de Arbo-voorschriften.
De heer Van der Spek zegt vervolgens dat de VVD zich geheel kan vinden
in dit plan van aanpak, vooral ook het stuk van BRO waarin zij duidelijk
maken hoe dat zou moeten gebeuren. Hij denkt dat er dan twee processen
zullen zijn. Het eerste proces is het kiezen van een projectontwikkelaar
volgens de norm zoals BRO aangeeft. Het tweede proces is natuurlijk de
uitwerking van het plan Vrouwe Jacobstraat. Bij de keuze van de
projectontwikkelaar zou de VVD er op willen aandringen dat die
projectontwikkelaar de verplichting krijgt om de lokale aannemers in te
schakelen bij de onderhandelingen wanneer tot uitvoering van de bouw
gekomen wordt. Niet natuurlijk de lokale aannemers een voorkeurspositie
geven maar ze moeten in de gelegenheid gesteld worden om aan de
onderhandelingen deel te nemen.
De heer Bienefelt zegt dat bekend is dat de CDA fractie zich in een
eerder gevoerd overleg kritisch heeft opgesteld ten aanzien van de op dat
moment voorliggende gedachtengangen. De condities die in de
randvoorwaarden zijn geformuleerd zijn een redelijke tegemoetkoming aan
de wensen van de CDA fractie en wellicht ook van anderen. Zij vinden daar
een aantal eigenschappen in terug zoals bijvoorbeeld: voorrang voor eigen
bewoners; een reële mogelijkheid voor de lokale bouwondernemingen om aan
dit project mee te doen, er is een reële kans op een snelle bouw en een
snelle oplevering zodat wellicht dit jaar er nog gewoond kan worden; via
deze methodiek is het mogelijk om het ambtelijk apparaat op andere
projecten c.q. andere werkzaamheden op bouwgebied in te zetten. Het CDA
heeft gezien dat het de bedoeling is om parallel aan de activiteiten op
Deltaparelgebied voor zelfbouwers in Oost III een en ander te creëren.