17
zal het college steunen in dit voorstel maar hoopt toch dat de kantte
keningen die hij gemaakt heeft niet het ene oor in en het andere oor
uitgaat, maar dat ze een poosje tussen die twee oren blijven hangen.
De heer J. de Vos zegt dat hij al betoogd heeft een voorstander van
dit voorstel te zijn. Zoals bekend, ijvert de Vrije Lijst voor een
dergelijke situatie op de Oude Heijningsedijk. De bewoners van de Oude
Heijningsedijk en Heijningen zitten om maatregelen te smachten. Hij
kan situaties schetsen waarvan het hart een tijdje blijft stilstaan.
Zijn fractie zit wel met het feit dat er niet precies boven tafel is
gekomen of de meerderheid van de bewoners nu voor of tegen de ver
keersmaatregelen is. Als de meerderheid voor is worden de verkeers
maatregelen aangelegd. Is de meerderheid tegen doet men het niet. Van
de andere kant is het misschien zo dat er bepaalde gedeelten van de
dijken om verkeersmaatregelen zitten te smachten en andere gedeelten
helemaal niet. Hij* wil voorstellen hiernaar te kijken. Als men dan
centen overhoudt suggereert hij dat men die centen dan kan gebruiken
voor het verbeteren van verkeersveiligheid op de Oude Heijningsedijk.
De heer Evers merkt op dat zijn fractie met de oren zit te klapperen.
Er wordt met aandrang gevraagd om iets te doen aan de verkeersveilig
heid. Komt er dan op een gegeven moment een voorstel om iets te doen
aan de verkeersveiligheid hoort men geluiden dat het niet zo moet. Dit
vindt hij niet zo erg wanneer men dan maar een beter alternatief
aandraagt. Dat heeft hij jammer genoeg nergens en van niemand kunnen
lezen. Waar zijn fractie het college wel om wil vragen is dat waar
schuwingen bij "hindernissen" aan de Boerendijk tijdig worden aangege
ven. Ook denkt hij hierbij aan de mistige perioden.
Wat betreft de handtekeningenlijsten zegt hij dat hij dit beschouwt
als een soort enquête. Bij een enquête kan men het antwoord als het
ware in de mond gelegd krijgen. Hieraan hecht hij niet zoveel waarde.
Zijn fractie is voor het voorstel van het college van burgemeester en
wethouders
De heer G. de Vos vindt het een beetje teleurstellend dat hij moet
constateren dat er bij een aantal fracties een vrij hoge drempelvrees
bestaat tegen het nemen van verkeersremmende maatregelen. Men praat er
al jaren over. Er ligt een gigantische scheidslijn tussen de fracties
voor wat betreft dit onderwerp. De meningen blijven altijd verdeeld.
Hij wil nu al voorspellen dat wanneer de Oude Heijningsedijk aan de
beurt zou komen, hetzelfde gaat gebeuren als nu bij de Kadedijk,
Boerendijk en Stoofdijk. Op het moment dat er voorstellen komen zullen
er op de raadstafel weer brieven komen dat het niet zo moet gebeuren
en niet bij iemand voor de deur e.d. Dit is iets menselijks. Hier is
een engelse term voor. Dat is "NIMBY". Dit betekent "not in my back
yard" niet in mijn achtertuin. In dit geval "niet in mijn voortuin".
De verkeersmaatregelen aan de Boerendijk, Stoofdijk en Kadedijk worden
niet alleen genomen voor de bewoners van deze dijken maar ook voor
andere 6000 inwoners van Fijnaart en Heijningen. De route die school
gaande kinderen nemen ligt voor een gedeelte langs deze dijken, vooral
nu de MAVO uit Fijnaart verdwijnt. De hele Kadedijk is fietsroute
richting Oudenbosch.
Politiek is keuzes maken. Zijn fractie maakt de keuze om achter het
voorstel van het college te staan. Het verbaast hem dat er zoveel
kritiek is op de procedure. Enige kritiek zou kunnen zijn dat het
allemaal wat vrij snel achter elkaar is gegaan. Voor de rest vindt
zijn fractie dat het college de procedure goed gevolgd heeft. Men kan
niet eeuwig bezig blijven. De bedoeling is dat er ook wat asfalt op de
Kadedijk, Boerendijk en Stoofdijk komt.