17 zal het college steunen in dit voorstel maar hoopt toch dat de kantte keningen die hij gemaakt heeft niet het ene oor in en het andere oor uitgaat, maar dat ze een poosje tussen die twee oren blijven hangen. De heer J. de Vos zegt dat hij al betoogd heeft een voorstander van dit voorstel te zijn. Zoals bekend, ijvert de Vrije Lijst voor een dergelijke situatie op de Oude Heijningsedijk. De bewoners van de Oude Heijningsedijk en Heijningen zitten om maatregelen te smachten. Hij kan situaties schetsen waarvan het hart een tijdje blijft stilstaan. Zijn fractie zit wel met het feit dat er niet precies boven tafel is gekomen of de meerderheid van de bewoners nu voor of tegen de ver keersmaatregelen is. Als de meerderheid voor is worden de verkeers maatregelen aangelegd. Is de meerderheid tegen doet men het niet. Van de andere kant is het misschien zo dat er bepaalde gedeelten van de dijken om verkeersmaatregelen zitten te smachten en andere gedeelten helemaal niet. Hij* wil voorstellen hiernaar te kijken. Als men dan centen overhoudt suggereert hij dat men die centen dan kan gebruiken voor het verbeteren van verkeersveiligheid op de Oude Heijningsedijk. De heer Evers merkt op dat zijn fractie met de oren zit te klapperen. Er wordt met aandrang gevraagd om iets te doen aan de verkeersveilig heid. Komt er dan op een gegeven moment een voorstel om iets te doen aan de verkeersveiligheid hoort men geluiden dat het niet zo moet. Dit vindt hij niet zo erg wanneer men dan maar een beter alternatief aandraagt. Dat heeft hij jammer genoeg nergens en van niemand kunnen lezen. Waar zijn fractie het college wel om wil vragen is dat waar schuwingen bij "hindernissen" aan de Boerendijk tijdig worden aangege ven. Ook denkt hij hierbij aan de mistige perioden. Wat betreft de handtekeningenlijsten zegt hij dat hij dit beschouwt als een soort enquête. Bij een enquête kan men het antwoord als het ware in de mond gelegd krijgen. Hieraan hecht hij niet zoveel waarde. Zijn fractie is voor het voorstel van het college van burgemeester en wethouders De heer G. de Vos vindt het een beetje teleurstellend dat hij moet constateren dat er bij een aantal fracties een vrij hoge drempelvrees bestaat tegen het nemen van verkeersremmende maatregelen. Men praat er al jaren over. Er ligt een gigantische scheidslijn tussen de fracties voor wat betreft dit onderwerp. De meningen blijven altijd verdeeld. Hij wil nu al voorspellen dat wanneer de Oude Heijningsedijk aan de beurt zou komen, hetzelfde gaat gebeuren als nu bij de Kadedijk, Boerendijk en Stoofdijk. Op het moment dat er voorstellen komen zullen er op de raadstafel weer brieven komen dat het niet zo moet gebeuren en niet bij iemand voor de deur e.d. Dit is iets menselijks. Hier is een engelse term voor. Dat is "NIMBY". Dit betekent "not in my back yard" niet in mijn achtertuin. In dit geval "niet in mijn voortuin". De verkeersmaatregelen aan de Boerendijk, Stoofdijk en Kadedijk worden niet alleen genomen voor de bewoners van deze dijken maar ook voor andere 6000 inwoners van Fijnaart en Heijningen. De route die school gaande kinderen nemen ligt voor een gedeelte langs deze dijken, vooral nu de MAVO uit Fijnaart verdwijnt. De hele Kadedijk is fietsroute richting Oudenbosch. Politiek is keuzes maken. Zijn fractie maakt de keuze om achter het voorstel van het college te staan. Het verbaast hem dat er zoveel kritiek is op de procedure. Enige kritiek zou kunnen zijn dat het allemaal wat vrij snel achter elkaar is gegaan. Voor de rest vindt zijn fractie dat het college de procedure goed gevolgd heeft. Men kan niet eeuwig bezig blijven. De bedoeling is dat er ook wat asfalt op de Kadedijk, Boerendijk en Stoofdijk komt.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1995 | | pagina 184