13 De voorzitter antwoordt dat zij het niet bagateliseert. Zij geeft alleen aan dat er geen adressen bij staan en dat er handtekeningen staan van vier mensen van een en hetzelfde adres. Daarnaast is het zo dat het college, ten aanzien van de bezwaren die ingediend worden door bewoners van de Boerendijk, heeft aangegeven dat men zou kijken of de verkeersremmer verplaatst zou kunnen worden. Het is niet zo dat met bezwaren van de Boerendijk geen rekening gehouden wordt. Met de bezwaren van de Boerendijk wordt wel degelijk rekening gehouden. Ze haakt ook aan bij datgene wat de heer G. de Vos heeft gezegd heeft, namelijk dat het niet zo mag zijn dat de totaliteit van het plan verloren zou gaan. Er zit een logische opbouw in het plan voor wat de verkeersremmers betreft. Gaat men hier te veel aan sleute len haalt men daar de logica uit. Bovendien is het zo dat het alleen maar zin heeft om verkeersremmers te plaatsen in de buurt van clusters van woningen. Juist van die clusters van woningen waren de handteken ingen afkomstig om snelheidsremmende maatregelen te nemen. Het heeft geen zin om honderd meter voor een dergelijke cluster zo'n remmer aan te brengen, want daarmee haalt men de snelheid niet uit het verkeer. Men kan er wat mee schuiven, maar de samenhang dient in het plan te blijven. Door de heer Bienefelt wordt ook nog aangehaald de verkeers remmer op de Parallelweg en het terplekke aanwezige informatiebord. Het informatiebord wordt verplaatst ter hoogte van het vrachtwagenpar keerterrein zodat dit probleem ook uit de wereld zal zijn. Kijkt men dan naar de totaliteit van het plan zegt zij dat het college er alles aan zal doen om in samenspraak met de bewoners van de Boerendijk te kijken naar de plaats van de verkeersremmers. Met betrekking tot hetgeen er voorgesteld wordt voor de Kadedijk merkt zij op dat zij vanavond niets ten nadele gehoord heeft. Voor de woningen aan de Kadedijk 100 en lager zal het college trachten in samenspraak met de bewoners meer parkeerplaatsen te creeeren, een veilige oversteekplaats voor de schoolgaande kinderen te maken en een trap naar beneden rich ting Beneden Kadedijk. Met datgene wat in de aanvullende stukken en in het raadsvoorstel staat wenst het college haar voorstel vanavond te verdedigen en daar niet verder aan te tornen. Wethouder Nijhoff merkt op dat het initiatief voor dit voorstel geko men is door het feit dat de Boerendijk en de Stoofdijk enorm slecht zijn en in ieder geval voor de winter gereconstrueerd dienen te wor den. Doet men dit niet, dan betekent dit dat men volgend jaar een compleet nieuwe weg kan gaan aanleggen. Het is inderdaad zo dat men in 1993 al signalen heeft gekregen van mensen aan de Boerendijk dat er verkeersremmende maatregelen nodig zouden zijn. Uiteraard is dit meegenomen op het moment dat de reconstructie aan de orde kwam. Dan krijgt men de discussie over de verkeersremmende maatregelen. Over de reconstructie is iedereen het eens. Verkeersremmende maatregelen zijn niet eenvoudig. Men heeft naar aanleiding van de opmerkingen van de betrokkenen nog gekeken naar de verlichting van de verkeersremmers. Bij elke verkeerremmer komen in elk geval twee lichtmasten waar het er anders maar een zou worden. Wat betreft de fietssuggestiestrook die de heer Van de Merbel noemt merkt hij op dat zo'n strook de verkeersveiligheid niet verhoogt. Het is inderdaad een "suggestie"-strook. Dit betekent dat de strook de suggestie aan de fietsers geeft veilig te rijden maar in de praktijk kan dat wel eens anders uitpakken. De heer Van de Merbel vraagt bij interumptie of het college nu achter- af spijt krijgt van het feit dat men de fietssuggestiestroken aan de Parallelweg heeft aangelegd.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1995 | | pagina 180