12 veiligheidsverhogend is om dan in zo'n situatie te moeten verkeren. Zijn fractie is van mening dat het niet onverstandig is om naar ver- keersremmende maatregelen te zoeken maar hij denkt dat men daar veel wijsheid en verstand van zaken voor nodig heeft. Dat betekent namelijk dat men op ieder lokatie die men er mee uit wil rusten de juiste plek en het maatwerk moet invullen. Als men op de Parallelweg ziet hoe het verkeer daar mee om moet gaan en men weet dat de breedte van de weg op de Boerendijk minstens een meter minder is, moet men maar zien hoe bijvoorbeeld bussen deze hindernissen nemen. Het is hypocriet om aan de ene zijde het openbaar vervoer te willen bevorderen en aan de andere de bussen door lastige sluizen te willen voeren. Hij wil dus graag antwoord hebben op de vraag betreffende de gevolgde procedure en ten tweede waarom men hetgeen de bewoners van de Boerendijk te berde hebben gebracht niet mee laat spelen. De voorzitter antwoordt dat ze verschillende geluiden heeft gehoord betreffende dit vtforstel inzake de reconstructie Kadedijk, Stoofdijk en Boerendijk. In de commissie is er al veel tijd aan besteed en zijn de zaken goed doorgesproken. Ze denkt niet dat men vanavond een com missievergadering over hoeft te doen. Hetzelfde geldt wat betreft de inspraak en informatie-avond. Voor die avond zijn alle bewoners per soonlijk uitgenodigd vanaf Kadedijk 16 tot aan de grens van de gemeen te Klundert, behalve de bewoners van de Beneden Kadedijk. Het college vindt dat men daarmee de zorgvuldigheid die vereist is, betracht heeft. Zoals het altijd gaat met verkeersremmende maatrelen, eerst vraagt men erom, dan bekijkt men het eens en dan heeft men kantteken ingen. Het college heeft gemeend naar aanleiding van de opmerkingen, gemaakt bij de inspraakavond en de opmerkingen gemaakt in de commissie het voorstel aan te passen. In het voorstel ziet men ook dat de maat regelen ontworpen zijn volgens de daarvoor wettelijke vereisten. Ten aanzien van de juridische procedure die gevolgd is zegt zij dat deze correct is. Als bepaalde personen menen dat men een bestek in kan zien van een reconstructie van een weg dan heeft dat niets met hun rechts zekerheid te maken. De tekeningen waarop de zaken duidelijk aangegeven zijn, zijn gedurende de gehele terinzagetermijn voor een ieder ter inzage geweest. Iedereen die daar om vroeg en de tekeningen nog een keer ter plaatse in kwam kijken heeft daarop door de behandelend ambtenaar of een plaatsvervanger een correcte toelichting gekregen. Het college is van oordeel dat men die zaak uitermate correct gedaan heeft. Het niet inzien van een bestek is vrij normaal in deze. Het zou abnormaal zijn wanneer een bestek wel ingezien kan worden, want een bestek gaat over zoveel meters van dit en zoveel meters van dat en gaat niet over de uitvoering van het plan. Alle bestekstekeningen echter zijn wel ter inzage gelegd, zowel bij de informatieavond als bij de commissie vergadering. Met betrekking tot hetgeen de heer Van de Merbel zegt over de brief die hij ontvangen heeft van 24 augustus jl, zegt zij dat het aantal bezwaren optisch meer lijkt dan het werke lijk is. Zo weet zij dat er handtekeningen opstaan van personen die op een en hetzelfde adres wonen. Als men op die manier telt komt men inderdaad op 22/32 handtekeningen. Bij de handtekeningen zijn namelijk ook geen adressen vermeld. Men kan zien dat bij de handtekeningen, handtekeningen van mensen uit Willemstad staan. Zij wil daarmee geens zins de bezwaren bagateliseren die binnengekomen zijn, maar alleen maar aangeven dat een handtekeningenlijst niet zo gek veel zegt als daar geen adressen bij staan. De heer Bienefelt interumpeert door te zeggen dat de voorzitter het wel bagateliseert. In ieder geval blijft er meer dan de helft van die bewoners over.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1995 | | pagina 179