9
een goede zaak dat de wegen tijdig in een goede staat van onderhoud
worden gebracht. Nog belangrijker vindt zijn fractie het dat er nu
tevens maatregelen getroffen worden om ook op deze dijken de verkeers
veiligheid te verhogen. Daarmee wordt er alsnog tegemoet gekomen aan
de wensen van een groot aantal bewoners aan de Boerendijk, zoals die
destijds schriftelijk aan de gemeenteraad zijn voorgelegd. Hij doelt
hierbij op een brief van 15 april 1993 welke voorzien van een groot
aantal handtekeningen van aanwonende burgers en waarin door hen aan de
raad gevraagd werd om liefst direct snelheidsremmende maatregelen te
treffen. Concreet werden toen door die mensen als maatregelen voorge
steld, verkeersdrempels, wegversmallingen en een verlaging van de
maximum snelheid. Sinds gisteren beschikt hij echter ook nog over een
brief van 24 augustus jl. eveneens ondertekend door een aantal, en
soms dezelfden, bewoners van de Boerendijk, waarin door hen aan de
gemeenteraad gevraagd wordt om af te zien van de nu door burgemeester
en wethouders voorgestelde verkeersremmende maatregelen. Dus geen
verkeersdrempels en ook geen wegversmallingen aan brengen. Voor een
raadslid dat altijd goed wil luisteren naar wat leeft onder de mensen
maakt deze correspondentie de zaak er niet eenvoudiger op. Men heeft
de neiging om nu te gaan zeggen: "wil de echte Boerendijker opstaan".
Uit de jongste brief begrijpt hij dat de ondertekenaars zich niet
voldoende betrokken voelen bij de totstandkoming van de onlangs gepre
senteerde plannen. Wellicht kan het college vanavond aangeven welke
voorzieningen het heeft getroffen om de inspraak van de burgers zoveel
mogelijk tot zijn recht te laten komen. Met andere woorden: wat is er
gedaan om ook onder de aanwonende burgers voldoende draagvlak voor de
te nemen maatregelen te verwerven. En hoe luidde in dit verband de
opdracht van het college aan het verkeerskundig adviesbureau van BRO.
Wat zijn fractie teleurstelt in de plannen van het college is dat er
nu in het geheel niet voorzien is in het aanbrengen van fietssugge-
stiestroken. Dergelijke stroken vormen geen enkel obstakel voor wat
voor verkeer dan ook terwijl zij wel degelijk bijdragen aan de ver
keersveiligheid. Wanneer het kostenaspect de drempel is om dergelijke
stroken over de gehele lengte van de dijken aan te brengen, meent hij
dat het aanbrengen van die rode stroken toch minimaal voorgesteld zou
moeten worden voor het deel van de Kadedijk gelegen binnen de bebouwde
kom. In dit verband herinnert hij het college aan de beleidsuitgangs
punten van het college waarin beloofd is dat er extra aandacht gegeven
zal worden aan de kwetsbare groepen in het verkeer zoals de fietsers.
Daar pleit hij dus nu ook voor. Hij denkt dat het in het voorstel
verwerken van een aantal zaken die naar voren gekomen zijn tijdens een
hoorzitting/voorlichtingsavond en daarnaast nog in de commissie naar
voren gekomen zijn, leidt tot een zekere mate van een beperking van
het aanvankelijke plan. Dat zal dus ook wat kostenbesparing opleveren,
mogelijkerwijs. Hij noemt dit expres omdat hij een warm pleidooi wil
houden voor het aanbrengen van die fietsstroken, in ieder geval binnen
het gedeelte van de Kadedijk in de bebouwde kom.
Men vindt dan ook in de financiële sfeer wellicht wat compensatie in
het feit dat andere maatregelen nu achterwege worden gelaten. Hij zou
het bijzonder op prijs stellen wanneer het college deze wijziging in
het voorstel zou willen betrekken. Dit zou het voor zijn fractie een
stuk eenvoudiger maken om voluit "ja" te zeggen tegen dit voorstel.
De heer J. de Vos merkt op dat de fractie van de Vrije Lijst het
college deze keer een compliment maakt voor het voorstel. Het voorstel
behelst een plan van uitvoering van het groot onderhoud van de Stoof-
dijk, Boerendijk en Kadedijk, gecombineerd met tegelijkertijd aanbren
gen van snelheidsremmende voorzieningen zeker daar de bewoners van