9 een goede zaak dat de wegen tijdig in een goede staat van onderhoud worden gebracht. Nog belangrijker vindt zijn fractie het dat er nu tevens maatregelen getroffen worden om ook op deze dijken de verkeers veiligheid te verhogen. Daarmee wordt er alsnog tegemoet gekomen aan de wensen van een groot aantal bewoners aan de Boerendijk, zoals die destijds schriftelijk aan de gemeenteraad zijn voorgelegd. Hij doelt hierbij op een brief van 15 april 1993 welke voorzien van een groot aantal handtekeningen van aanwonende burgers en waarin door hen aan de raad gevraagd werd om liefst direct snelheidsremmende maatregelen te treffen. Concreet werden toen door die mensen als maatregelen voorge steld, verkeersdrempels, wegversmallingen en een verlaging van de maximum snelheid. Sinds gisteren beschikt hij echter ook nog over een brief van 24 augustus jl. eveneens ondertekend door een aantal, en soms dezelfden, bewoners van de Boerendijk, waarin door hen aan de gemeenteraad gevraagd wordt om af te zien van de nu door burgemeester en wethouders voorgestelde verkeersremmende maatregelen. Dus geen verkeersdrempels en ook geen wegversmallingen aan brengen. Voor een raadslid dat altijd goed wil luisteren naar wat leeft onder de mensen maakt deze correspondentie de zaak er niet eenvoudiger op. Men heeft de neiging om nu te gaan zeggen: "wil de echte Boerendijker opstaan". Uit de jongste brief begrijpt hij dat de ondertekenaars zich niet voldoende betrokken voelen bij de totstandkoming van de onlangs gepre senteerde plannen. Wellicht kan het college vanavond aangeven welke voorzieningen het heeft getroffen om de inspraak van de burgers zoveel mogelijk tot zijn recht te laten komen. Met andere woorden: wat is er gedaan om ook onder de aanwonende burgers voldoende draagvlak voor de te nemen maatregelen te verwerven. En hoe luidde in dit verband de opdracht van het college aan het verkeerskundig adviesbureau van BRO. Wat zijn fractie teleurstelt in de plannen van het college is dat er nu in het geheel niet voorzien is in het aanbrengen van fietssugge- stiestroken. Dergelijke stroken vormen geen enkel obstakel voor wat voor verkeer dan ook terwijl zij wel degelijk bijdragen aan de ver keersveiligheid. Wanneer het kostenaspect de drempel is om dergelijke stroken over de gehele lengte van de dijken aan te brengen, meent hij dat het aanbrengen van die rode stroken toch minimaal voorgesteld zou moeten worden voor het deel van de Kadedijk gelegen binnen de bebouwde kom. In dit verband herinnert hij het college aan de beleidsuitgangs punten van het college waarin beloofd is dat er extra aandacht gegeven zal worden aan de kwetsbare groepen in het verkeer zoals de fietsers. Daar pleit hij dus nu ook voor. Hij denkt dat het in het voorstel verwerken van een aantal zaken die naar voren gekomen zijn tijdens een hoorzitting/voorlichtingsavond en daarnaast nog in de commissie naar voren gekomen zijn, leidt tot een zekere mate van een beperking van het aanvankelijke plan. Dat zal dus ook wat kostenbesparing opleveren, mogelijkerwijs. Hij noemt dit expres omdat hij een warm pleidooi wil houden voor het aanbrengen van die fietsstroken, in ieder geval binnen het gedeelte van de Kadedijk in de bebouwde kom. Men vindt dan ook in de financiële sfeer wellicht wat compensatie in het feit dat andere maatregelen nu achterwege worden gelaten. Hij zou het bijzonder op prijs stellen wanneer het college deze wijziging in het voorstel zou willen betrekken. Dit zou het voor zijn fractie een stuk eenvoudiger maken om voluit "ja" te zeggen tegen dit voorstel. De heer J. de Vos merkt op dat de fractie van de Vrije Lijst het college deze keer een compliment maakt voor het voorstel. Het voorstel behelst een plan van uitvoering van het groot onderhoud van de Stoof- dijk, Boerendijk en Kadedijk, gecombineerd met tegelijkertijd aanbren gen van snelheidsremmende voorzieningen zeker daar de bewoners van

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1995 | | pagina 176